Gå til innhold

liten og lett bærbar, 12"


phax

Anbefalte innlegg

Hei, driver og vurderer om jeg skal svi av skattepenga på en liten og lett bærbar som jeg kan bruke til litt surfing og filmtitting for det meste når jeg er ute og farter. Har sett meg ut Elitegroup 223 som jeg synes virker ganske ok egentlig. Er ikke villig til å gå særlig høyere i pris.

 

Har testa forgjengeren til denne og synes den virker ok. Men er åpen for andre forslag hvis noen har noe bedre å komme med. er ute etter en liten sak med ok ytelse. integrert webcam og slikt er et pluss.

 

noen bedre eller burde jeg bare satse på denne?

 

edit: endra topic.

Endret av phax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bestemt meg for å svi av litt mer penger en først antatt. kan gå noen lapper opp i pris hvis folk har noen bra alternativer og komme med! tenker en maks pris på 10-12 000,- da.

 

krav jeg stiller er:

 

- Liten og lett, 12-13" sånn ca

- Stillegående

- Ok batteri, 4 timer+

- Ok design

- Ok skjerm, 1280x768 eller no i den duren

- Grei ytelse, Minimum 60gb hdd, 512mb minne, p-m 1,6

- DVD brenner

 

tja.. mer kommer jeg ikke på i farta. håper dere har noen gode tips!

Lenke til kommentar
Hva med en mac da? En MacBook eller pro versonen...

6375737[/snapback]

 

næh, vil ha en pc. veldig pen den nye macbook pro'n, men ble ikke overbevisst når jeg testa den her om dagen.

 

--

 

ASUS W5F har jeg sikla litt på, men litt dyrt desverre. også likte jeg dårlig at batteriet er såpass stort, stikker ut på baksida.. også itillegg ikke har så lang levetid. men lekker maskin ellers da.

 

tittet også litt på denne fra LG, men det at den er vindrød ifølge specs ga meg litt avsmak. :hrm:

 

ellers så jeg også litt på den litt eldre versjonen, Asus S5A, vet ikke om den fortsatt er noe og satse på.

 

var litt vanskelig og finne noe i denne klassen egentlig. spranget mellom en ordentlig ultraportable og "vanlig" bærbar er litt stort egentlig..

Lenke til kommentar
Skulle akkurat til å si det samme.. har du vurdert macbook? ser jo dritsnæksy ut.... :)

6375765[/snapback]

jepp, vurdert og lånt den hjem til testing av en venninne som har den. :) pc passer bare bedre til mitt bruk egentlig. irriterer meg over så mange småting på mac. også minner det meg så altfor mye om jobb! :p

 

edit: hvis man kan kjøre windows smertefritt på mac'n så ville den straks blitt veldig aktuell igjen da. men det er vel ikke helt slik enda såvidt jeg har fortstått?

 

hvordan er batterilevetida på macbook forresten?

 

 

edit igjen: jeg mener selvsagt macbook og ikke macbook pro..

Endret av phax
Lenke til kommentar
Skulle akkurat til å si det samme.. har du vurdert macbook? ser jo dritsnæksy ut.... :)

6375765[/snapback]

jepp, vurdert og lånt den hjem til testing av en venninne som har den. :) pc passer bare bedre til mitt bruk egentlig. irriterer meg over så mange småting på mac. også minner det meg så altfor mye om jobb! :p

 

edit: hvis man kan kjøre windows smertefritt på mac'n så ville den straks blitt veldig aktuell igjen da. men det er vel ikke helt slik enda såvidt jeg har fortstått?

 

hvordan er batterilevetida på macbook forresten?

 

 

edit igjen: jeg mener selvsagt macbook og ikke macbook pro..

6375789[/snapback]

 

Min varer fint i minst 4 timer med fullt dimmet skjerm, ikke mange andre pcen som klarer det... :!:

Lenke til kommentar

Sitter å taster på min S5A.....

 

Herlig maskin. men den eksterne dvd brenneren er bare møl.

 

Lenpa ut inn maten og skrudde inn en gammel dvd leser eg hadde liggennde da det var mindre enn 10% av brenne platene som funka etter brenning

 

batteri tid på 4t + 2t

 

ligg vel på 3,5 + 2 etter et år med batteri torturering

 

Konge kvalitet

Endret av meanbean
Lenke til kommentar
Sitter å taster på min S5A.....

 

Herlig maskin. men den eksterne dvd brenneren er bare møl.

 

Lenpa ut inn maten og skrudde inn en gammel dvd leser eg hadde liggennde da det var mindre enn 10% av brenne platene som funka etter brenning

 

batteri tid på 4t + 2t

 

ligg vel på 3,5 + 2 etter et år med batteri torturering

 

Konge kvalitet

6375900[/snapback]

 

ah, dvd brenneren er ekstern altså.. trodde den var integrert. men det blir vel vrient med så lav vekt.

 

den fristern den saken.. herlig vekt og størrelse. men likte ikke helt at man maks kan ha 768 mb minne. blir fort litt lite, spesiellt nå når vista kommer som sikkert blir enda mer krevende.

 

også var det litt puslete skjermoppløsning.

Lenke til kommentar
Den ekstra breddeoppløsningen på 12" wide er etter min mening grunn nok til å se bort fra 12 tommere uten widescreen.

 

Hva med MSI MEGABOOK S270?

 

God grafikkløsning med tanke på størrelsen.

Kan få en veldig godt spesifisert maskin for 12000 kr.

 

 

Tundra 1012X gir også mye for pengene.

6376074[/snapback]

 

virket ikke dum den fra komplett, men AMD på bærbar er vel ikke så veldig bra med tanke på varmeutvikling, støynivå og batterilevetid? de amd maskinene jeg har hørt har hvertfall suset altfor mye for min smak!

 

Tundra'n virket ok forutenom elendig batterilevetid da..

Lenke til kommentar

Hvordan det går med Vista er litt ukjent. Kjørte sånn test.

 

Gikk rett gjennom.

 

Kjøre med 256mb (fast loddet) pluss 512mb ram.

 

Ser det har kommt 1024 brikker på markedet nå.

 

Om det faktisk funker aner eg ikkje.

 

MSI megabok er var bedre før da en kunne kjøpe P-M versjonen.

 

Er litt dørligere batteri tid på Turion versjonen men forstsatt en god maskin

 

Men skjermen er veldig liten på en MSI megabook i forhold til en S5A

den er veldig lav.

Lenke til kommentar
*snip*

 

virket ikke dum den fra komplett, men AMD på bærbar er vel ikke så veldig bra med tanke på varmeutvikling, støynivå og batterilevetid? de amd maskinene jeg har hørt har hvertfall suset altfor mye for min smak!

 

Tundra'n virket ok forutenom elendig batterilevetid da..

6376127[/snapback]

 

 

AMD Turion skal være ganske kjølige. Sempron Mobile derimot er kokeplater.

 

Du kan kjøpe med et 8 Cell-batteri til Tundraen og få opptil dobbel batterilevetid.

Men jeg frykter at det er et batteri av typen som stikker litt ut bak.

Lenke til kommentar
Hva  med Dell XPS M1210? Jeg har bestillt en slik. Får den muligens i løpet av neste uke.

6376838[/snapback]

 

hm, den virket ganske nice faktisk. :)

 

klarte ikke finne noen umiddelbare negative side. 11300,- så får jeg en flott maskin til mitt bruk. lurer faktisk på om jeg skal gå for den!

 

vet du noe om batterilevetid? og er 9cells batteriet noe fysisk større enn 6 cells? regner med det veier et par hundre gram mer, men det er det verdt i mine øyne.

 

edit: vel 9cells batteriet stikker desverre stygt mye ut som det som ofte gjør.. :(bilde.

 

og maskinen er faktisk litt tykk og klumpete som man kan se her: bilde.

 

men ellers virker det jo som en veldig bra maskin da. liten i størrelse, litt tung, men god ytelse til en grei pris.

Endret av phax
Lenke til kommentar
Sempron Mobile derimot er kokeplater.
Tøys. Praktisk talt alle Sempron som sitter i dagens bærbare er maks 25W TDP og støtter PowerNow! På AMD Xpress 200M (RS482) er det gjerne ikke mye merkbar forskjell i XP fra Turion på samme klokkehastighet (cache har ikke så mye å si for ytelsen og flere maskiner har dessverre skrudd av støtte for C3).

 

At de ofte sitter i maskiner med kjipe SIS-brikkesett + svake batterier og at pågående lagerdumping av maskiner med I915 + Dothan gjerne ikke gjør dem til gode kjøp er en ennen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...