Gå til innhold

spørsmål om speiling av 2 disker

Anbefalte innlegg

Prøver å sette opp raid 10. Har 2X200Gb disker og 2X80Gb Disker. Jeg har forstått det slik at de kunne speile hverandre og fungere som 2 synlige disker. En på 80gb og en på 200gb.

Når jeg setter opp raidet er full kapasitet 180gb! :(

Er det jeg som har bæsja i skuffen?

Endret av karpov
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøver å sette opp raid 10. Har 2X200Gb disker og 2X80Gb Disker. Jeg har forstått det slik at de kunne speile hverandre og fungere som 2 synlige disker. En på 80gb og en på 200gb.

Når jeg setter opp raidet er full kapasitet 180gb! :(

Er det jeg som har bæsja i skuffen?

6371518[/snapback]

Med raid samtlige raidnivåer er det den minste disken du må ta utgangspunkt i. For RAID 10 blir raidsettet: Minste Disk * (Antall div 2). Så det er nok du som har bæsja i skuffen, ja.

Lenke til kommentar

Oki, takker for raskt og oppklarende svar!

Har oppgradert nesten alle komponentene og resten ser ut til å fungere bra. Det er jo hvertfall en trøst :)

Neste spørsmål blir da:

1. Jeg skal nå sette opp systemet slik: (det kan fortsatt hende jeg har missforstått noe, så det er bare å rette meg!) De to 80gb diskene skal være systemdisk. Mens de to 200Gb diskene skal brukes til lagring.

Dersom jeg senere kjøper 2 200gb disker og vil bruke disse som systemdisker, er det da mulig på en eller annen måte å slippe å installere XP på nytt? Feks ved å først bytte en av 80gb diskene med en ny 200gb disk slik at den speiler systemet før jeg setter i den andre? (det er lov å le nå hvis jeg er helt på jordet! :) )

2. Et helt annet spørsmål: Jeg har en gammel IDE (p-ata) disk med XP på. Dersom jeg kobler fra alle sata diskene og kun har IDE disken i, vil det da være mulig å boote den bare for å teste hvordan min nye prosessor og ram fungerer sammenlignet med tidligere hardware?

Ser at det står IDE config i bios osv. Det er VELDIG viktig at IDE disken ikke blir ødelagt på noen som helst måte.

Håper på raskt svar ettersom jeg har fri og klør i fingra etter å teste min nye pc.

Lenke til kommentar

1. Med en dyrere raidcontroller, ja. Med billige: Nei, du får ikke justert størrelsen på raidsettet. Edit: Du får byttet til 200GB diskene, men du vil på en billig kontroller aldri få brukt mer enn 80GB

2. Det burde gå helt fint.

Endret av roac
Lenke til kommentar
1. Med en dyrere raidcontroller, ja. Med billige: Nei, du får ikke justert størrelsen på raidsettet. Edit: Du får byttet til 200GB diskene, men du vil på en billig kontroller aldri få brukt mer enn 80GB

6375394[/snapback]

Jeg har ASUS P5LD2 hk. Har ikke det gode nok kontrollere?

Lenke til kommentar

Nok et spørsmål: Kanskje raid 10 ikke er nødvendig for meg. Pcen skal brukes til lydproduksjon i studio og jeg vil ha god skrive og lese ytelse samt sikkerhet.

Det jeg har av disker nå er:

2X200Gb samsung spinpoint s-ata

2X80Gb samsung s-ata

og 1X WS 160Gb p-ata med mitt gamle system.

Har noen et godt forslag til oppsett for min pc.

Det er ikke mulig å ha to raid på en pc? sikkert latterlig spørsmål, men det hadde vært så kjekt om jeg kunne hatt to synlige disker (en systemdisk og en data-disk) og 2 som speilet disse UTEN å miste så sabla mange Gb.

Takker for alle svar!

specs:

Intel Pentium 930

Asus P5LD2

XFX GeForce 7600 GS Extreme Edition

GeIL DDR2 667 2048 MB (2x1024)

Mist 500W strømforskyning

Lydkort: E-MU 1820

Kjøler: Scythe ”Ninja

Lenke til kommentar
Jeg har ASUS P5LD2 hk. Har ikke det gode nok kontrollere?

6375471[/snapback]

Sannsynligvis ikke. Når jeg snakker om gode raidkontrollere så begynner de stort sett på ca 2500 kroner. For utvidelse av størrelsen på raidsett vil jeg tippe at du må opp i enda mer.

Endret av roac
Lenke til kommentar
Det er ikke mulig å ha to raid på en pc? sikkert latterlig spørsmål, men det hadde vært så kjekt om jeg kunne hatt to synlige disker (en systemdisk og en data-disk) og 2 som speilet disse UTEN å miste så sabla mange Gb.

6375600[/snapback]

Jo, det er mulig å ha to raidsett. F eks to speil som du beskriver her, eller et speil og et stripesett.

Lenke til kommentar

6375600[/snapback]

Jo, det er mulig å ha to raidsett. F eks to speil som du beskriver her, eller et speil og et stripesett.

6375923[/snapback]

Oki, takk!

Har P5LD2 hk.

Hva lønner seg å bruke? hk raidcontrolleren eller software?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...