Audrine Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 (endret) Skal gå til innkjøp av et digitalkamera før ferien i begynnelsen av august (siden jeg har hatt lyst på det leeenge), men har ikke god nok peiling, så jeg rådfører meg med dere etter å ha sett litt både på dinside.no og akam.no! Happy.gif Noen kriterier: 1) Jeg skal ta bilder i hverdagen, på fest og på ferie. Er også interessert i å lære mer om kamera, slik at jeg kan ta fine naturbilder/nærbilder/portrettbilder etc. 2) Pris : max 3000,- 3) Kompaktkamera 4) Ikke et kriterie, men om man kan filme små snutter er det et pluss! Har sett på disse: - Olympus Mju Digital 700 - Nikon Coolpix P2 (- Så litt på Canon PowerShot S2 IS også, men det blir nok litt stort for mitt bruk (tror jeg Noen som har dette og kan fortelle litt? Et spørsmål til slutt: - Hvor mange bilder er det ca. plass til på 256/512/1024MB minnekort? Takk så mye for hjelpen! Happy.gif Endret 23. juni 2006 av StineMa Lenke til kommentar
-morten Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Det er vel mye en smakssak, og det er mange av dem som helt sikkert er gode nok for ditt bruk. Selv liker jeg Canons kompaktkameraer ganske godt. IXUS-serien er veldig enkel å bruke, og gir gode bilder. Evt har du PowerShot S70 eller S80 som er litt mer avansert (manuell lukkertid osv). Selv har jeg den litt eldre S60, og er veldig fornøyd med den. Et JPEG-bilde fra et kompaktkamera på 5 megapiksler er typisk rundt 1,5-2 MB (hvertfall er mine det). Så da kan du jo regne ut hvor mange det er plass til. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Mju700 ville jeg ikke kjøpt - altfor dårlig optiske egenskaper, gir deg ikke god nok bildekvalitet. Lenke til kommentar
Audrine Skrevet 23. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2006 Som dere sikkert har forstått for lenge siden, så er jeg ganske fersk, og kan ikke så mye terminologi, så det hadde vært fint om noen kunne gi meg f.eks. noen punkter over hva man bør se etter? Er klar over at mange megapiksler ikke er lineært med kvalitet, siden det er mange ting som spiller inn, men noe har det jo å si, så til mitt bruk: hvor mange megapiksler bør jeg min/maks satse på? Lenke til kommentar
-morten Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 5 megapiksler holder lenge. Det kan du skrive ut i A4-størrelse med grei kvalitet. Til fest- og feriebilder er egentlig de fleste kompaktkameraene gode nok, optisk sett. I alle fall av de som koster et par tusen. Enkelte er selvsagt helt på trynet, men det ser du fort ved å lese en omtale. Omtalene pirker imidlertid på mye som du neppe vil plages av. Ting som kanskje er mer relevant er ting som størrelse, batterikapasitet og enkelhet i bruk (menyer osv), og det får du jo fort inntrykk av ved å lese konklusjonen i tester og erfaringer i prisguiden det også. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Til fest- og feriebilder er egentlig de fleste kompaktkameraene gode nok, optisk sett. I alle fall av de som koster et par tusen. Enkelte er selvsagt helt på trynet, men det ser du fort ved å lese en omtale. Omtalene pirker imidlertid på mye som du neppe vil plages av. Ting som kanskje er mer relevant er ting som størrelse, batterikapasitet og enkelhet i bruk (menyer osv), og det får du jo fort inntrykk av ved å lese konklusjonen i tester og erfaringer i prisguiden det også. Men det er uansett kjekt å ha et kamera som har kort utløsertid og rask autofokus. Du bør også kikke på Nikon P2. Flott kamera som med minnekort og veske kommer på snaue 3 lapper. Av mange regnet som et av de beste rimelige kompaktkameraene (<2500 for bare kameraet), og leverer fine bilder. Har sett flere andre her som også ofte anbefaler det... Lenke til kommentar
BMP Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 For en pris under 2000,- er det bare Nikon P2 som gjelder! Dette er et utrolig godt kamera og har også innebygget en "antirødøyefunksjon" som funker slik at etter bildet er tatt så tar det vekk røde øyne om det skulle være. 100% nøyaktig får man det vel ikke alikavel men jeg tror ikke du få noen bedre funksjon på dyrere kompaktkamearer i den str. Ellers har jeg selv Canon IXUS 750 og er utrolig fornøyd. Kjøpte det til kona og hun tar ca 500 bilder i måneden og mindre enn ti blir "ubrukelige", ellers er alle de andre bildene gode nok til frenkalling etc. Personlig mener jeg disse to kameraene er de beste på markedet i dat til den prisen når vi snakker om kompakte tynne kameraer. Lenke til kommentar
Gerske Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Jeg har Canon PowerShot S3 IS og kan fortelle deg litt om det, da forskjellene mellom S2 IS og S3 IS ikke er så veldig store. Aller først kan jeg si at det ikke er så lite som et ultrakompakt kamera, så blant de du listet opp er det det største. Du kan bare glemme å ta det med deg i en vanlig bukselomme, med mindre du er sægger! Det går dog fint i en litt stor jakkelomme. Fordelene med at kameraet er størst er at du får masse fancy og nyttig funksjonalitet på kjøpet som mindre kameraer ikke har (iallfall ikke i ett og samme kamera). Noen av disse er: - 12 x optisk zoom (ultrakompakte kameraer har som regel 3-4 x optisk zoom) - Optisk bildestabilisator. En teknikk som kompenserer for små bevegelser man (ufrivillig) gjør med hendene når man holder i kameraet, slik at bildene blir skarpere. Denne er spesielt effektiv når du tar bilder i mørke omgivelser, og bilder uten blitz. Velger du et kamera uten bildestabilisator risikerer du å få "blurry" bilder (ser ut som om de er "smurt utover") hvis du tar bilder med for dårlig bakgrunnsbelysning. Dessuten er man mer eller mindre avhengig av bildestabilisator når man zoomer inn på objekter som er langt unna. - Nærgrensen ved makro (nærbilder) er 0 cm. Det betyr at du i praksis så å si kan ha linsen helt inntil motivet. - Du kan selv velge lukkertid, blenderåpning og fokus. Du nevnte at du var interessert i å lære mer om kamera, så da er muligheten for selv å justere dette nyttig for å lære mange av prinsippene bak fotografering. I begynnelsen kan du la kameraet automatisk velge disse verdiene for deg. - Skjermen er vridbar, noe den ikke er på de to andre kameraene du nevnte. Dette gir deg mye mer fleksibilitet med tanke på kreativ fotografering da du kan holde kameraet et stykke unna hodet og samtidig rotere det, men likevel ha rimelig bra kontroll på hva som blir med av motivet. - Mulighetene for videoopptak er meget gode til kamera å være. Du kan filme i maksimalt 640 x 480 punkter, og i stereolyd! - I tillegg til dette har kameraet meget god bildekvalitet - En annen ting som jeg synes er en fordel, er at dette kameraet kan bruke vanlige AA-batterier. Skulle man gå tom for batteri noen plass er det ikke så veldig vanskelig å stikke innom nærmeste sjappe og kjøpe en pakke AA-batterier. Til vanlig bør du bruke oppladbare AA-batterier. Noen mener at linsedekslet på en S2 IS sitter litt løst, slik at det kan falle av til tider. Så er du klar over det. Når det gjelder Nikon Coolpix P2 har jeg ingen personlige erfaringer med det kameraet, men mange mener at det er et meget bra kamera. Det har f.eks. muligheter for blenderprioritet, og video i 640 x 480 (men ikke stereolyd). Det har heller ikke bildestabilisator. Ellers finnes det en del gode kameraer i Ixus- og PowerShot-serien innenfor din prisgrense som kan være verdt å ta en titt på. Her er noen linker til kameraene jeg har nevnt: - Canon PowerShot S2 IS (test) - Nikon Coolpix P2 (spesifikasjoner) Noen andre som er verdt å ta en titt på: - Canon Digital Ixus 65 (spesifikasjoner) - Canon PowerShot A700 (test) - Canon Digital Ixus 750 (test) Lenke til kommentar
Audrine Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2006 Tusent, tusen takk for svar, Gerske! Det er akkurat sånne svar jeg ville ha Jeg skal ta en kikk på de kameraene du har listet opp med en gang! Må si at jeg fikk bare enda mer lyst på Canon PowerShot S2 IS etter det du fortalte om S3. Størrelsen er litt mer enn jeg tenkte meg (men langt fra uaktuelt), men jeg må nok ta en tur i butikkene til uken og se/kjenne litt på de forskjellige modellene Lenke til kommentar
Gerske Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Tusent, tusen takk for svar, Gerske! Det er akkurat sånne svar jeg ville ha Jeg skal ta en kikk på de kameraene du har listet opp med en gang! Må si at jeg fikk bare enda mer lyst på Canon PowerShot S2 IS etter det du fortalte om S3. Størrelsen er litt mer enn jeg tenkte meg (men langt fra uaktuelt), men jeg må nok ta en tur i butikkene til uken og se/kjenne litt på de forskjellige modellene 6373918[/snapback] Hehe... hyggelig at du setter pris på svaret mitt! Når det gjelder å kjenne på S2 IS i butikkene kan det godt være at en god del har byttet ut S2 IS med S3 IS. Men du kan jo prøve å holde i S3 IS uansett, da S2 IS og S3 IS er så å si identiske når det gjelder størrelse og form. S3 IS veier vel ca 5 gram mer enn S2 IS, så en må vel ha alvorlig muskelsvinn skal en ha problemer med den vektforskjellen! Den vil jo uansett bli til din fordel om du går for S2 IS. Det er fortsatt en del som selger S2 IS, blant annet 10-12 internettbutikker. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Hvis du skal ta naturbilder med kamera, så holder ingen av de superkompakte mål. De har rett og slett ikke optisk oppløsning som er god nok til slitt bruk, med sine bittesmå objektiver. S2IS og etterfølgeren er mer egnet til slikt bruk. Fujifilm S5600 har vært på tilbud mange steder i det siste. Det er også et flott kamera til slik bruk. Ellers finnes det kameraer som er midt i mellom disse to størrelsene. Kanskje de også egner seg godt til naturfoto. Jeg synes forøvrig Fuji F11 også egner seg brukbart, siden den har veldig moderat oppskarping i kamera. Skarpingene kan fort bli i overkant på naturbilder. Lenke til kommentar
Audrine Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2006 Godt jeg ikke har alvorlig muskelsvinn da! Hehe Jeg må jo innrømme at jeg liker Olympus Mju 700 veldig godt, men jeg mistenker at det har noe med at den finnes i skumringsblå Den har 7,1 megapiksler, men sammen med "bare" 3 i optisk zoom, så blir det kanskje litt mye? Canon Digital Ixus 65 likte jeg også veldig godt, men det er fortsatt et par uker til jeg skal kjøpe et kamera, så jeg har fortsatt tid til å kikke litt til. Vil jo gjøre et så bra kjøp som mulig Har ikke lyst på Fuji, men Canon, Olympus, Sony og Nikon er merker jeg kunne tenke meg Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Jeg tror du har misforstått dette med kvalitet vs brennviddeomfang. På grunn av de fysiske forutsetningene vil en 3x zoom teoretisk gi bedre bilder enn et på 10x zoom. De mest kjente naturfotografene har ikke brukt zoom i det hele tatt. En annen sak er at de store zoomkameraene er av en generellt høyere kvalitet enn de mindre kameraene, og det er det som er grunnet til at de tar bedre bilder. Et lite kamera vil kunne tjene på å ha minst mulig zoomfaktor, for å si det slik. De kameraene som har mest zoom er ofte mer uskarpe enn de med mindre zoom (f.eks. Ricoh R3 vs Canon Ixus eller Fuji F11). Hvorfor vil du ikke ha Fuji? Det er mulig du har dårlig erfaring med en modell, men i så fall har du vært uheldig. Jeg har bare hatt et 2mp Fuji en gang i tiden, og det var veldig bra i sin klasse. I tillegg har jeg sett glimrende bilder tatt med både F10, F11, E900 og nevnte S5600. De har sin egen sensorteknologi som er veldig spennende, og lager god optikk. Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 (endret) Hvorfor vil du ikke ha Fuji? Det er mulig du har dårlig erfaring med en modell, men i så fall har du vært uheldig. Jeg har bare hatt et 2mp Fuji en gang i tiden, og det var veldig bra i sin klasse. I tillegg har jeg sett glimrende bilder tatt med både F10, F11, E900 og nevnte S5600. De har sin egen sensorteknologi som er veldig spennende, og lager god optikk. Enig med PMnormal her, en kamerat av meg hadde s5000 som er to modeller gamlere og må si jeg er imponert over bildene som kommer ut fra det kamera til å være så gammelt. Er ingen grunn til å tro at fujifilm ikke har holdt seg ajour de siste årene... Har kun holdt s5600 i hånden men må si at det er ett fint å meget elegant kamera som har ett "proft" design som kan minne om ett lite speilrefleks. Her er en link til MPX... http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=56491 Til den prisen ville jeg absolutt vurdert s5600... Under 2400 kr er nesten som en eventyrpris å regne for ett slikt kamera.... Bestiller du pakken til 3100 kr får du med både kameraveske, 1 Gb minnekort, lader og oppladbare batterier... http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=60287 Løp og kjøp Endret 24. juni 2006 av Kameragutten Lenke til kommentar
Audrine Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2006 (endret) Fuji S5600 blir for stort for mitt bruk i første omgang. Har hørt litt av hvert om Fuji, men jeg liker F10/11, så det kan jo være en mulighet for meg, absolutt. Det blir jo veldig subjektive anbefalinger fra dere (naturlig nok), men hvis dere skulle kjøpt et digitalt kompaktkamera til maks 3000,- med min. 4 megapiksler, og 3 x optisk zoom, hvilket ville dere valgt? (Ikke nødvendigvis de jeg har listet opp) Jeg vurderer nå disse: - Olympus Mju 700 - Fujifilm F10/11 - Canon Digital Ixus 750 (- Canon Powershot S2 IS kunne vært noe, men jeg er litt usikker på størrelsen.. *tenke hardt*) Hadde jeg hatt litt mer penger kunne jeg tenkt meg Canon IXUS 800 IS, men synes kanskje at 3000,- er nok å bruke for meg siden det er mitt første digitale kamera og det gjerne blir litt prøving og feiling, dessuten koster jo minnebrikke litt også. Endret 24. juni 2006 av StineMa Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Vel, bortsett fra min nye Nikon D50 er Casio Exilim Z750 det kameraet jeg absolutt har vært mest fornøyd med. I tillegg er byggekvaliteten noe av det beste jeg har sett innen kompaktkamera, gir en solid kvalitetsfølelse. Kan derfor trygt anbefale deg etterkommeren EXILIM Z850... http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...%20EXILIMEXZ850 Bra makro, veldig god videofunksjon og batterikapasitet men har litt treg blitslading. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) Av de du nevner, så ville jeg valgt Fuji F11. Det er fordi det er det kameraet som gir resultater som ligner mest på slr, med en moderat skarping og lite støy. Spesiellt den moderate skarpingen synes jeg er viktig hvis man vil lage store kopier av bildene. Den kraftige skarpingen tid de andre alternativen blir veldig synlig på store papirkopier, og det er litt skjemmende. Skarping gjør man best selv i Photoshop el. lign. Edit: Det er klart jeg er subjektiv, men jeg har ikke noe kamera selv som jeg må forsvare. Jeg baserer mine vurderinger på bilder jeg har studert og sammenlignet, fordi jeg er i markedet for et kompaktkamera selv. Jeg har nemlig bare slr av digitalt utstyr, og synes det er på tide mine analoge kompaktkameraer får en avløser. Endret 25. juni 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
Audrine Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 Siden det ikke er noen butikker oppe før i morgen (skal bare se og kjenne på kameraene), så sitter jeg og leser litt tester. Kom over en frase i en test: kromatisk feilbrytning. Noen som kan fortelle meg hva dette innebærer? Når jeg etterhvert har kommet så langt at jeg har kjøpt meg et digitalkamera, hvilken leverandør bør jeg bruke når jeg ønsker papirbilder av bildene jeg har tatt? Eurofoto har fått veldig gode kritikker og har vært best i test noen ganger, hvis jeg har forstått korrekt. Hvilken leverandør bruker dere? Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Jeg vil anbefalte deg Panasonic Lumix FX01 (samme som Leica C-LUX1) på det sterkeste hvis du vil ha et kompakt lommekamera. Det har god vidvinkel, 28 - 100 mm tror jeg. 6 mpx oppløsning holder lenge og optikken er god. Byggekvaliteten slår det aller meste og kameraet både ser og føles eksklusivt ut. Anbefales: Lumix: https://prisguiden.no/product.php?productId=41601 Leica: https://prisguiden.no/product.php?productId=43616 Ja, det er nøyaktig samme kamera. Lenke til kommentar
aGal Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Hei Har selv Olympus MjU 700, nylig kjøpt. Er så langt fornøyd, bildene jeg har tatt til nå er klare og fine (min erfaring). Det tåler vaffal røff behandling og regn. En kompis av meg skjøt en fotball rett i kameraet uten at noe skade skjedde, som jeg kan merke. Har hatt det med ute i regn, og det tålte kameraet fint. Film fungsjonen er helt grei etter min mening ! Men filmene tar en del plass, har et 64 MB minnekort, får filma ca 2 min 30 sek med det ! Jeg synes kameraet er helt greit, så hvis du vil ha noe som tåler litt røff behandling og funker til filming og bilder er dette å anbefale fra meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå