Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Store problemer under oppstart ?!

Anbefalte innlegg

hei.

Jeg har akkuratt bygd ut den nye pcen min. Men da jeg skulle innstalere windows xp på den fikk/får jeg følgende felmelding:

Windows could not start because of a computer disk hardware konfiguration.

Could not read from the selected boot disk. Check boot patch  and disk hardware.

Please check the windows dokumentation about hardware disk configuration and your hardware refercna manual for additional information.

Det er en S-ATA disk.

Jeg har satt DVD ROm på første bootdevice. harddisk som andre bootdevice.

Kan noen hjelpe meg med dette ?

Takker for alle svar :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen ganger kan det være nødvendig med driver under installasjon. Altså en driver til S-ATA kontrolleren. Den kan være nødvendig å laste under installasjonen. En gang under installasjonen blir det spurt om du trenger å laste drivere. Da skal du taste F6 får å kunne laste drivere fra diskett.

Nødvendigheten av å laste driver kommer an på om det trengs for å få kontakt med kontrolleren. Noen kontrollere krever driver, mens andre kontrollere har såpass god støtte i BIOS at du slipper. Når det gjelder S-ATA er jeg ingen spesialist. Men vet at du også bør lese manualen for din BIOS for ditt hovedkort.

I BIOS kan det være nødvendige innstillinger som gjør at du aktiverer den riktige delen av ditt hovedkort som styrer med S-ATA kontrolleren. Det kan være fra en enkel justering til kombinasjoner av kanskje 2 - 3 innstillinger (kanskje på forskjellige sider/faner/undervalg). Noen hovedkort har RAID støtte. Og hvis du ikke en gang vet hva dette er, eller at du ikke trenger et slikt RAID oppsett så skygg unna slike aktiveringer på ditt hovedkort. Hvis RAID støtte så kan en motsatt innstilling for å unngå RAID kanskje hete noe sånn som Single på det aktuelle stedet.

Det er det beste og enkleste rådet jeg kan gi deg. Let skikkelig i manualen. Prøv å forstå hva innstillinger betyr. Vips så kan det hende at det tar skikkelig av og du får gjennomført det du egentlig hadde lyst å få til. Lykke til!

Gi gjerne innformasjon neste gang du står fast om hva du har prøvd. Det er heller ikke alltid så lett å vite hvilken erfaring du har med hardware fra før. Det er ikke alltid du får like utfyllende svar i fra folk. Da må du bare stå på og spør om forklaringer til du forstår ting bedre.

Endret av G
Lenke til kommentar
Noen ganger kan det være nødvendig med driver under installasjon. Altså en driver til S-ATA kontrolleren. Den kan være nødvendig å laste under installasjonen. En gang under installasjonen blir det spurt om du trenger å laste drivere. Da skal du taste F6 får å kunne laste drivere fra diskett.

Nødvendigheten av å laste driver kommer an på om det trengs for å få kontakt med kontrolleren. Noen kontrollere krever driver, mens andre kontrollere har såpass god støtte i BIOS at du slipper. Når det gjelder S-ATA er jeg ingen spesialist. Men vet at du også bør lese manualen for din BIOS for ditt hovedkort.

I BIOS kan det være nødvendige innstillinger som gjør at du aktiverer den riktige delen av ditt hovedkort som styrer med S-ATA kontrolleren. Det kan være fra en enkel justering til kombinasjoner av kanskje 2 - 3 innstillinger (kanskje på forskjellige sider/faner/undervalg). Noen hovedkort har RAID støtte. Og hvis du ikke en gang vet hva dette er, eller at du ikke trenger et slikt RAID oppsett så skygg unna slike aktiveringer på ditt hovedkort. Hvis RAID støtte så kan en motsatt innstilling for å unngå RAID kanskje hete noe sånn som Single på det aktuelle stedet.

Det er det beste og enkleste rådet jeg kan gi deg. Let skikkelig i manualen. Prøv å forstå hva innstillinger betyr. Vips så kan det hende at det tar skikkelig av og du får gjennomført det du egentlig hadde lyst å få til. Lykke til!

Gi gjerne innformasjon neste gang du står fast om hva du har prøvd. Det er heller ikke alltid så lett å vite hvilken erfaring du har med hardware fra før. Det er ikke alltid du får like utfyllende svar i fra folk. Da må du bare stå på og spør om forklaringer til du forstår ting bedre.

6370965[/snapback]

Jeg drev å leste manuealen en god stund i går kveld. Men desverre så kan jeg ikke så mye når det gjelder BIOS. I manualen står det at det er innstillinger i BIOS som skal fikses på, noe som jeg ikke skjønner så veldig mye av. Jeg har lagt inn Windiws på S-ATA disk før uten problemer, men jeg har ikke gjort det på en ny maskin. Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Noen forslag ?

Lenke til kommentar

Når det gjelder S-ATA kontrollere så er noen Native, mens andre er utenfor de raskeste innerste kretsene i et system. Mener det er litt forskjell på de 2 variantene. Vil tro Native kan være det beste du kan få, og det burde være enkelt å stille inn i BIOS. Selv om den ikke skulle være Native burde det være innstilling for den i BIOS i og med at den er del i kretsene på hovedkortet.

Og så har du om kontrolleren sitter integrert på hovedkortet eller om det er et ekspansjonskort for f.eks. PCI slot'en (porten/kontakten).

Om kortet er eksternt så har det mye å si for om du finner det i BIOS. Er det eksternt vil du ikke finne det i BIOS. Det vil ofte komme opp som en egen linje/post under bootsekvensen. Gjerne med en melding om at du kanskje må trykke F12 for Windows 2000 systemer som et eksempel.

Det hadde vært fint om du gadd å fortelle hvilket hovedkort du hadde. Kanskje til og med du burde lage ett nytt innlegg med hovedkortets forkortede modellnavn i tittelen på innlegget. Skriv f. eks. "bokstavene i modellnavnet eksakt - trenger hjelp til S-ATA inst."

Jeg vil mest sannsynlig ikke ha samme hovedkort som du måtte ha. Men nå skal jeg gi et halvhjertet forsøk basert på et AMD basert hovedkort ved navn: K8N-E Deluxe

Disse opplysningen finner jeg i "specifications summary":

Hovedkortet har nForce 3 250Gb chipset med 2 stykk Native S-ATA kontakter som kan settes opp i RAID 0, 1, 0+1 og JBOD. RAID delen gjelder kanskje her kun IDE/ATA kontaktene, fordi de er listet i liste sammen med S-ATA. Vi får se hva BIOS eller Manualen sier. Jo det står at disse kan settes til RAID sammen med "Primary IDE connector".

I tillegg har hovedkortet en tilleggsbrikke fra en tredjeparts leverandør Silicon Image Sil3114 RAID, som har 4 S-ATA kontakter (disse er IKKE Native). Kan settes opp i RAID 0, 1, 10, 5 og JBOD.

Hvis du har valget neste gang du kjøper hovedkort så vil jeg sterkt anbefale ASUS produkter. Det er som regel gjennomtestet kvalitet du får fra ASUS.

Dette som kommer nå er fra BIOS'en min:

Vi går nå inn i en fane (valg) som heter "Main". Her finner jeg mine innstillinger for alle IDE portene. Ofte hvis du har optiske enheter som DVD-leser/brenner så plugger du dem her (da det er litt mindre vanlig ennå med S-ATA enheter for dette).

Senere skal vi inn på en annen fane (valg) som heter "Boot"

Her justerer jeg Boot rekkefølgen. Noe som er veldig VIKTIG.

Her kan det lønne seg å sette CD-ROM som første sted den skal lete etter Boot-enhet, og nå er det en gang slik at den vil lete suksessivt etter en slik boothjelpende ting på enten CD-plate, harddisk, USB-nøkkel eller annet utstyr.

Årsak til CD-ROM valget er at det gjør det enkelt å skulle installere Windows med en slik innstilling. Du kan velge å ha den stående permanent på CD-ROM så sant du husker å ikke etterlate innstallasjons CD-platen i leseren. Det gjør ikke skade om du skulle glemme den igjen i leseren så sant du slår av systemet om du oppdager at du glemte nettopp den i CD-stasjonen. Kan være en fordel faktisk å ha den stående på CD-ROM boot hvis du senere ønsker å eksperimentere med slike ting som Live-CD'ene til Ubuntu Linux med mer.

Ellers om skal det også være sagt at om den ikke finner en CD som har boot mulighet vil den straks hoppe videre til bootvalg 2 som du også bør sette. Vanligvis setter du denne til den harddisken du har. Enten dette er IDE, S-ATA eller SCSI type. Du vil ofte finne igjen en beskrivende modellbetegnelse for nettopp den enheten som din harddisk måtte være, og du kan bla i listen over tilgjengelige enheter for boot valget. Dette kan du gjerne finne igjen under vanlig oppstart når den "POST'er" forskjellige enheter, så bit deg merke i hva din S-ATA harddisk måtte hete allerede så tidlig (altså før du velger å skulle gå inn i BIOS i det hele tatt). Gjerne må du la den starte opp helt til operativssystemet forsøkes lastes før du får sett slike ting, men ofte kommer disse enhetene helt i starten av sekvensen. Unnskyld at vi hoppet utenfor BIOS nå.

La oss gå inn i BIOS igjen.

Mine hovedvalg er: Main, Advanced, Power, Boot og Exit

Nå skal vi gå inn på et viktig sted som heter Advanced (fane/valg). Og så inn på et undervalg av den som heter "Onboard Devices Configuration". Her igjen finnes atter ett undervalg som har betegnelsen "Silicon Image Mode". Dette er tydeligvis for harddisker som sitter på S-ATA kontaktene på den IKKE native delen. Mitt hovedkort var som nevnt før delt i 2 forskjellige kontrollere for S-ATA kontaktene. 2 S-ATA kontakter kjører på den ene kontrolleren, mens 4 andre S-ATA kontakter kjører på tredjeparts leverandørens brikke ved navn Silicon Image.

Det er jo den sistnevnte vi nå står overfor i BIOS. Her har jeg valgene "SATA Mode", "RAID Mode", eller "Disabled". Her velger jeg helt klart "SATA Mode" for å unngå alle intrikate problemstillinger ett RAID oppsett medfører.

Nå til et annet valg på samme nivå i BIOS. Ligger altså i samme liste som den vi nå har behandlet, men heter noe annet som "Internal SATA IDE Interface". Her har jeg kun valgen Enable eller Disable. Jeg velger Enable for å kunne bruke denne Silicon Image SATA delen av mitt hovedkort.

Nå til et tredje valg på samme nivå i BIOS. Ligger også i denne listen men heter "RAID Option ROM". Denne setter vi til Disabled istedetfor noe som helst annet.

Tilbake til problemstillingen din. Nå har vi sannsynligvis forskjellig BIOS. Det finnes forskjellige brukergrensesnitt på BIOS typene. Det er ikke sikkert din følger helt samme grensesnitt. Men noe tilsvarende burde det være oppdelt i.

Har du digitalkamera, og ett gratis foto nettsted du kan benytte å legge opp bilder på, så kan det være til stor hjelp for en hver som skal hjelpe deg fra et forum. Du kan laste opp foto av de forskjellige BIOS innstillingen med lenker til disse på dette forumet.

Lykke til videre! Spør gjerne mer, og start gjerne en ny tråd slik jeg foreslo om du føler at denne skulle være mindre synlig. Tittelen kan være avgjørende for hvilken hjelp du mottar her på forumet.

Lenke til kommentar

PCI kontrollere kan kreve lasting av driver med F6. Det kan forsåvidt også noen kontrollere som ligger bakt inn i hovedkortet. Det er ingen klar kjøreregel på det. Du får lete å se om det fulgte med noen driver floppydisk (diskett) for kontrolleren din.

Lenke til kommentar

@G: Jeg takker for at du hjelper meg så godt du kan, og jeg blir veldig glad for slikt.

Jeg skal ta noen bilder i løpet av dagen i dag å legge dem ut på forumet her.

Å som du foreslo om at ASUS er best når det gjelder hk. Så stemmer nok det etter min mening å. Det er derfor jeg har kjøpt meg det.

Her er link til hovedkortet mitt: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=321030

Håper dette var til mer hjelp.

Kommer med bilder så fort som mulig.

Lenke til kommentar

I skjermbilder for Advanced kunne jeg ønsket at du tok bilde av undervalgene:

- Chipset

- Onboard Device Configuration (nå ser jeg at den har du tatt med allerede)

I undervalget Chipset bør Primary Video stå på den type skjermkort du har, og det ser jo riktig nok ut hos deg.

I Onboard Device bildet ønsker jeg å se de forskjellige SATA instillingen du har den på nå. SATA Mode ser veldig bra ut.

Men kan du ta et skjermbilde av Serial-ATA Configuration som ligger under Onboard Device Configuration? Det kunne vært spennende å se den der IDE function Setup også, uten at jeg tror den vil kunne forstyrre noe. Men la oss se på den likevel.

På noen skjermbilder vil det også være en lang liste som kommer utenfor skjermbildet. Du kunne gjerne tatt 2 bilder (eller flere om nødvendig) hvis du skulle treffe på noen av disse. Det er som regel få skjermbilder som oppfører seg slik.

Ellers lurer jeg på hva følgende innstilling er satt til på ditt hovedkort, om du har denne innstillingen:

Vi er fremdeles i Advanced, men skal til undervalget:

- PCI PnP

for så å se på

Plug and Play O/S

Står denne på No eller Yes?

(denne kan være interessant å se på, uten at jeg lover deg at det hjelper)

Så er det en innstilling som heter Palette Snooping, den skal være Disabled hvis du har PCIe, AGP eller PCI skjermkort

I Boot menyen har du nok ting riktig satt for ellers hadde du sikkert ikke kommet særlig langt slik det ser ut til at du har fått det til, men jeg er litt nysgjerrig da menyen er mer avansert på ditt hovedkort enn mitt flere år gamle hovedkort.

Du har valgene Removable drives, Hard Disk drives, CDROM drives

Kunne du ihvertfall tatt et bilde av Hard Disk drives så jeg får en ide om hva det valget kan gjøre.

En har undervalget Boot Device Priority. Den er vel vanskelig å sette feil. Du kommer lite sannsynlig å boot'e fra Floppy disk lengre. Du bør enten sette rekkefølgen med optisk drev først og harddisk på andreplass, eller motsatt. Opplevelsen på de to måtene å sette det på er omtrent lik. Forklarte dette ganske greit i en tidligere post. Optisk drev som førstevalg må den stå på når du installerer operativssystemet fra CD/DVD.

Undervalget Boot Settings Configuration kunne du godt tatt bilde av også.

Eller så er det BIOS menyvalg som vekker interesse bare fordi de er nye, men som vi ikke ser på akkurat nå. Sånn som JumperFree Configuration m.m.

Fikser du disse tingene så skal jeg prøve å kikke innom igjen i kveld eller i morgen.

Noe jeg antar er lite sannsynlig er at du behøver en ny BIOS versjon hvor du blir nødt til å flash'e den med ny software. Et hovedkort forlater sjelden/aldri produksjonsbåndet uten at viktige ting som harddisk skal fungere. Men så er det vel slik at de vanskelig kan teste ut hver enkelt hardware kombinasjon på fabrikkgulvet. Så en kan aldri utelukke det totalt heller. Det er å dra det litt langt å skulle tro at dette er nødvendig på dette tidspunkt.

Du har kontakt med PC'en, med BIOS'en, du får til og med feilmelding under installasjon. Egentlig ser det meget lovende ut for deg. Det føles bare så irriterende når en møter slike hinder som dette.

EDIT: Jeg fant noen lenker til mer informasjon om selve hovedkortet.

ASUS sin webside

En omtale med bilder av hovedkortet

Endret av G
Lenke til kommentar
Jeg fikk et svar på PM fra RimArt hvor han sa at han fikk fikset problemet med PC'en. Han nevnte ikke nøyaktig hva det var som fikk PC'en på rett kjøl igjen.

6410374[/snapback]

beklager vente tiden:P men problemet var faktisk hardisken. Jeg rpøvde med en annen å det gikk. Derfor besilte jeg meg en ny en å alt gikks om det skulle. Men så fikk jeg en feilmelding til. "NTLDR mangler. Klikk CTRL + ALT + DELETE for å starte på nytt." Nå jeg fikk det begynte jeg å søke på nettet. Men det jeg fant hjalp meg ikke. Derfor gikk jeg inn i BIOS å prøvde ut litt av hvert. Plutselig kom jeg over at S-ATA disken som det er windows på må jo sto som den første boot forsøkelsen. Slik at pc en begynner å bote først i fra den å deretter de andre om det kom til å trengs. Å da var PC en min i orden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...