Gå til innhold

Mobil til funksjonshemmet

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter en mobil til en dame med hjerneskade. Hun trenger STORE knapper da hun har problemer med å trykke på knappene. Synet er heller ikke så godt så de må vises tydelig. Det trenger forsåvidt ikke være så mange knapper på telefonen. Det holder egentlig med et par-tre ferdigprogrammerte forvalgsknapper og besvar/legg på knapp.

Skjermen (om den er der) må være uten grafikk og dilldall da hun bare klarer å lese "flekkvise" tekster. Hun kan klare å lese ett ord, men ikke om det står flere etter hverandre eller grafikk som ødelegger. Det beste er jo en telefon som "snakker".

Det ideelle ville kanskje være en telefon med fire knapper; Besvare/legg på-knapp (stor), og 1,2 og 3. Da kan hun ringe tre forskjellige, samtidig som hun kan besvare, ringe og legge på.

Dette kan kanskje bli en utfordring å løse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg har tenkt å ringe hjelpemiddelsentralen på mandag. Men jeg har større tro på amobils brukere enn hjelpemiddelsentralen. Er det noen som vet om det er laget noen slike enkle telefoner med stort display og store, tydelige taster?

Lenke til kommentar

6101 er nok ikke et dumt valg når det kommer til tastene nei. Noen andre alternativer kan kanskje være 11xx-serien til Nokia. Displayene på de er av den gamle typen (ikke fargeskjerm = ikke dilldall), og knappene er av grei størrelse. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Jeg så en reklame i Aftenposten for en tid tilbake for en telefon som var spesiallaget for blinde og svaksynte, med andre ord DIGRE knapper og enkle funksjoner. Mener det var Blindeforbundet som reklamerte for den, hvis ikke kan de sikkert lede deg på rett spor likevel. Den var slett ikke billig, men det kan hun sikkert få støtte til hvis de som bestemmer synes det er en god ide.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Takk for svar.

6101 er nok uaktuell da hun ikke bør ha klapptelefon. Hun kan ha problemer med å åpne og lukke den. Men Nokia har blitt flinke til å bruke store tall på skjermene nå.

Takk for tipsene om blindeforbundet. Jeg fant en telefon for blinde som var enkel, OWASYS 112C. Den kunne kanskje være noe.

Jeg har også tenkt på skyvetelefon. De har jo noen få knapper på forsiden, og så er resten gjemt. Jeg har selv en N80. Om den kunne blitt programmert slik at hun bare brukte knappe på forsiden og skjermen bare viste et ord eller tall av gangen kunne det vært noe. N80 er nok ikke det ideelle da knappene står litt for tett på "forsiden".

Det må jo finnes mange mennesker med slike spesielle behov for telefon. Kanskje en idé for flere telefonleverandører? Problemet er vel at det ikke blir stort nok marked.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...