Republic3D Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Det er så moro når det kommer kunder i butikken som spør etter 64 mb eller 128 mb kort ... Har ikke mindre enn 512 i hverken SD eller CF. Også spør de om prisen, og får bakoversveis når de får høre hvor lite det faktisk koster. Folk følger ikke med i timen... Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Noen som har noen erfaringer med små fotoetuier/bager til 350D (beskyttelse til kamera/linse) til under 500,-? Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Noen som har noen erfaringer med små fotoetuier/bager til 350D (beskyttelse til kamera/linse) til under 500,-? 6401211[/snapback] Lowepro Rezo 160 AW er jeg veldig fornøyd med hvertfall. Har vanntett trekk som kan draes over, god kvalitet, plass til kamerahus med medium size objektiv, feks 18-55, pluss evt blitz/annet objektiv. Har også lommer til minnekort, filtre osv. Koster omlag 3-400 kr. Anbefales. http://www.lowepro.com/Products/Shoulder_B...ezo_160_AW.aspx Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Noen som har noen erfaringer med små fotoetuier/bager til 350D (beskyttelse til kamera/linse) til under 500,-? 6401211[/snapback] Regner med at du mener beredskapsveske. Det stod om en slik i "Den store 350D-tråden" for en tid tilbake: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...kapsveske&st=60 Den burde kunne bestilles fra f.eks. Fotovideo. De ser ut til å ha mye rart inne. Klassisk og praktisk beskyttelse av kamera med objektiv. Regner med at man kan få kjøpt frontstykket i forskjellige størrelser. Endret 28. juni 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Ser du sier i den tråden at du ikke bruker beskyttelse til ditt 20D. 350D er vel litt mindre robust. Tenkte egentlig bare på noe som kan være rundt kameraet slik at det ikke blir skadet. Er dette unødvendig? I og med at jeg for øyeblikket bare har kitobjektivet og minnekort... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Jeg synes denne form for beskyttelse er svært praktisk, for det veier ingenting og er ikke stort. Hvis du bare har kitobjektivet så ville jeg kjøpt en slik. Jeg hadde nok følt mer for å beskytte kameraet hvis jeg hadde 350D, men vurderer også å kjøpe en slik til min 20D også. Når jeg reiser med kamera, bruker jeg selvfølgelig bag og ryggsekk. Når jeg går rundt i en by, bruker jeg ingenting. Det er til det siste bruket jeg kunne tenkt meg en beredskapsveske, men jeg venter litt. Jeg er nemlig ikke helt sikker på hva som blir walkaround-objektivet i fremtiden. Blir det en 28mm, så passer jo beredskapsvesken med lite frontstykke. Lenke til kommentar
Rembrandt Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Det er ikke bare minnekort som koster 1 krone sammen med Canon Eos 350D for 6000 kr, men også gratis fremkalling av de hundre første bilder. Jeg var innom elkjøp igår og tok med meg den avisen der det står om det. Nå har jeg bevis som jeg skal bruke for å få gratis fremkalt mine første 100 bilder Endret 30. juni 2006 av Rembrandt Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Verdt ca. ti kroner det tilbudet der da, med de prisene som Elkjøp har hatt på fremkalling av bilder :!: Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 forresten så vil jeg bare si fra at elkjøp kjører kampanje neste uke, 350D med kitlinse og 2GB CF kort for 5995,- =D tror jeg skal ha et. 6374012[/snapback] Vet du hva slags CF (Ultra/Extreme/merke?) som følger med? 6382988[/snapback] det var et vanlig sandisk kort. ikke Extreme eller ultra. samme for meg, fungerer bra til mitt bruk. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Hvilket cam ble vi enige om at var best her? Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Hvilket cam ble vi enige om at var best her? 6461188[/snapback] Ble vel enige om at ingen av de to er best. Det beste kameraet er det som passer best for deg, for dine kunnskaper, for dine hender, for ditt bruk. Også betyr jo selvfølgelig optikken det meste for bildekvaliteten. Men det er liten tvil om at kitobjektivet til D70s holder en smule høyere kvalitet enn 18-55 objektivet som følger med 350D. Lenke til kommentar
ttd Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Hvilket cam ble vi enige om at var best her? 6461188[/snapback] Du har tydeligvis overhodet ikke lest verken denne eller noen av de andre trådene som har omhandlet dette emnet. Lenke til kommentar
finnaudun Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Til bryllupsfotografering bør man bruke lyssterk høykvalitetsopptikk med fast brennvidde. Gjerne 85mm eller 90 mm (analog slr). F. eks Tamron SP 90. Et utmerket objektiv for portrett og macro i tillegg. Lavest mulig ISO for minst mulig korn. Et skikkelig godt stativ er også et must. Ekstra belysning (blitz) eventuell andre lyskilder (obs! rett fargetempratur, svært viktig for filmbasert slr)), eventuelt reflektorer. Alufolie- isoporplater etc. Zoomobjektiver av tvilsom kvalitet og høy Iso til bryllup- portrett. FY! Kameraanbefaling? Tja. Ergonomi bør være avgjørende. Passer det ikke til hånden, ja da er sjansen for at det blir lite brukt, veldig stor (bortkastet invistering). Synes man kitobjektivet er for dårlig så kjøp kun hus og kjøp kvalitetsoptikk separat. Dårlig råd, start med en 50mm f1,8. God kvalitet til en rimelig penge hos de fleste merker. For meg personlig blir valget enkelt når det gjelder hvilket merke jeg skal kjøpe den dagen jeg skal ha dslr. Det må bli Nikon. D70s eller D200. Pengene avgjør. Fotobaggen min inneholder 3stk objektiver med Nikon fatning og en Nikon FM3A, Ingen av delene er mere en 6 måneder gammelt. En Sigma EX 24mm f1,8- Nikon 50mm f1,8 og rosinen i pølsa, en Nikon 135mm f2,0. Sistnevnte var et kupp. Veiledende pris ca 12- 13000kr. Betalte 7500kr. Det neste blir en 85mm fra Nikon eller Tamron SP 90. Faste brennvidder var for meg et bevisst valg. Høyere lysstyrke. Mere glass å dra på, men den optiske kvaliteten er så mye bedre at det er det verd. Har lest igjennom denne og flere andre tråder på forumet og kan konstatere at den generelle kunnskapen om fotografering er heller svak hos mange. Invister i gode fotobøker som forklarer det med lukker- blender- dybdeskarhet- fargetempratur- belysning- portrett -landskap etc. Kan anbefales. Jeg har samlet flere av dem gjennom 30år. Tar dem frem og repeterer rett som det er. Blir aldri utlært. Til sist: Lykke til med kameravalget hva en det måtte bli! finn @ Endret 14. juli 2006 av finnaudun Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Kameraanbefaling? Tja. Ergonomi bør være avgjørende. Passer det ikke til hånden, ja da er sjansen for at det blir lite brukt, veldig stor (bortkastet invistering). Nettopp... er det vi prøver å få nye brukere til å forstå. En venninne av meg kjøpte 350D av meg der jeg jobber, etter å ha tatt og prøvd både det og D70. Grunnen var at "alle" hennes venner mente at Canon var det eneste som var bra nok, så valget falt på 350D på tross av at hun syntes det var knotete å holde. Hun prøvde å ta litt bilder den dagen, men mistet helt lysten på å fotografere. Ergonomien spilte en mye større rolle for henne enn hun trodde da hun sto og skulle kjøpe kamera. For henne passet D70 bedre, så hun byttet til det et par dager etter. Etter det fikk hun øyeblikkelig tilbake gløden og lysten til å ta bilder. Det er ikke alltid at håndstørrelsen avgjør heller. Hun har relativt små hender, og personlig ville jeg trodd at 350D passet bedre for henne enn D70. Men det var motsatt. Så ja, ergonomi er avgjørende... så ikke kjøp før du har prøvd kameraene, om du har mulighet til det. Kjøp i butikk om mulig, det er uansett ikke mye dyrere enn nettet... noen ganger faktisk billigere. Lenke til kommentar
finnaudun Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 (endret) Kloke ord Afseth. Kamerautstyret må falle naturlig i hånden. Hvilket navn som står på fronten og antall mp betyr mindre. Noen som vet om Nikon har en oppfølger til D70s på gang? finn @ Endret 14. juli 2006 av finnaudun Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 D80 selges på fotohuset i Oslo. De fikk inn to stykker i dag. Fikk den ene av en nydelig svenske som jobbet der til prisen av d70s, da de ikke hadde fått noen priser ennå Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 he he. Jeg bare kødda. Ingen har vel noe info om d70s erstatter ennå Lenke til kommentar
Frink Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Hehe, nå begynte jeg virkelig å lure på om jeg hadde sovna i timen Mange glimrende tips som kommer frem her. Sitter i samme knipa med at jeg har problemer å bestemme meg. Står mellom D70s og evt. et brukt Canon 20D. Relativt sikker på at jeg til slutt kommer til å lande på en D70s. Skal prøveholde litt i butikk neste uke. Blir det D70s begynner jeg med kitobjektiv og ser derfra, blir det 20D så avhenger det mest av hvilke objektiv som blir solgt med det... Sukk, budsjett er en vanskelig ting å ha. Man begynner smått, men så Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Jeg hadde et budsjett på 15k, men fant ut at D70s var mer enn bra nok for en amatør som meg, så nå er budsjett justert til ca. 10k . Innkjøp skjer til høsten. Telcontar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå