Gå til innhold

Canon 350D vs Nikon D70s


Anbefalte innlegg

Bildekvaliteten vil jeg ikke legge meg opp i, den har andre hjerner mye mer viten om enn meg.

 

Men hvis du har litt store hender, ville jeg ikke gått for en 350D, iallefall ikke uten vertikalgrep. Jeg mener jeg har normal størrelse hender, og da jeg prøvde 350D oppdaget jeg fort at jeg manglet endel på å få ett behagelig grep om kamera. Ergonomimessig vil jeg kalle 350D ett damekamera, det passer rett og slett mye bedre for folk med små hender.

20/30D har jeg ikke sett så jeg kan ikke uttale meg, men de er vel betydelig større enn 350D, og dermed mer behagelige å holde i.

 

D70s er større og således ett mer "mandig" kamera i den forstand, men det er ikke noen standard vertikalgrep til D70s, noe som muligens har noe å si for enkelte. Men uten ekstrautstyr så er det sykt mye mer behagelig å holde i enn 350D.

6373595[/snapback]

 

Der deler vi to meninger. Jeg har også relativt store hender og lange, tynne fingre, og jeg slet litt med å få et komfortabelt grep rundt 350D, et problem jeg ikke har på D70(s).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg eier ingen dslr pr. idag, men skal ha et til høsten. Alle seriøse tester jeg har lest hittil kårer aldri en vinner, men anbefaler en alltid folk å finne sine behov og begrensninger, og kjøpe deretter.

 

En annen måte å si det på, tester hvor en vinner blir kåret er sjeldent ikke verdt å lese.

 

Tilbake til topic.

 

Jeg har foreløpig sansen for d70s kit løsningen, men avventer også hva slags dom Sony Alpha 100 får. Hovedgrunnen til at jeg liker D70s er fordi den føles veldig solid og ligger godt i hånda (bare vært og kikket i butikk altså), ikke fordi den nødvendigvis er best til noe. Kameraet får man jo ikke testet før man har kjøpt det).

 

Anbefaling til trådstarter er først og fremst ta en tur til en butikk, f.eks. Japanphoto som har de fleste modellene inne, og se hvilken kamera som fysisk faller i smak. Hva fordeler og ulemper angår, så må en bare finne "sitt" kamera, noe som ikke er så enkelt har jeg erfart. På papiret er jo Sony sin Alpha 100 perfekt for en amatør som meg, men jeg vil ikke ta stilling til den før den er ute i butikkene.

 

Telcontar

Lenke til kommentar
forresten så vil jeg bare si fra at elkjøp kjører kampanje neste uke, 350D med kitlinse og 2GB CF kort for 5995,- =D tror jeg skal ha et.

6374012[/snapback]

Et godt tilbud. God optikk kan du jo kjøpe senere. Hvis du er fersk inne foto så er det lite sannsynlig at du kommer til å bruke de bildene du tar i starten til noe kommersiellt uansett.

Lenke til kommentar
forresten så vil jeg bare si fra at elkjøp kjører kampanje neste uke, 350D med kitlinse og 2GB CF kort for 5995,- =D tror jeg skal ha et.

6374012[/snapback]

Et godt tilbud. God optikk kan du jo kjøpe senere. Hvis du er fersk inne foto så er det lite sannsynlig at du kommer til å bruke de bildene du tar i starten til noe kommersiellt uansett.

6374039[/snapback]

 

 

ja jeg vet, har ikke råd til et bra objektiv enda uansett. tenker jeg kjøper meg Sigma 17-70 senere i år.

Lenke til kommentar

Jeg klinte til på tilbudet til Japanphoto for d70s kitet + 2 gb extreme III minne.

Jeg endte vel på 8,8k. Selve kitet kostet 7,999 (?).

 

Prøveholdt 350d og det er et kamera jeg ikke kunne brukt uten å få vondt i henda. Holdt litt i d50 og, men syns d70 var best å holde i.

 

30d koster det hvite i øya + litt til.

 

Jeg gikk for Nikon da jeg enda venter på en linse som dekker mitt behov (18-200 linsa til Nikon). Jeg tviler på at en amatør som meg får noe særlig bedre bilder av å kline seg over på en 30d, men det er jo ikke en umulighet.

 

 

Jeg legger med to bilder som er tatt med d70s kitet. Dette er fra første kvelden og jeg prøver å sette meg inn hvordan det virker. Alt er tatt med auto:

 

173473625_1a66dc1add_o.jpg

 

173473626_9182faa00b_o.jpg

 

 

Jeg er ihvertfall drit fonøyd med mitt

Lenke til kommentar

Det første bildet er jo et greit resultat rett fra kamera. Det fulgte med et program for raw-behandling i pakken, gjorde det ikke?

Ellers er det mange gratis alternativer på nettet. Mest avansert er nok GIMP, som mange hevder er likeverdig med Photoshop. Å laste ned et skikkelig program bør ha førsteprioritet for deg nå. Det koster heller ikke mye å kjøpe Photoshop Elements eller Paintshop Pro. Begge disse er kapable alternativer. Selv bruker jeg ofte Picasa til cropping eller retting, men aldri til resizing.

Gratulere med kamera. En god bok og et greit redigeringsprogram så er du på vei.

Lenke til kommentar
Legger til at bildene er resisa til 30% i paint.

Da jeg ikke har fått tak i noe bedre ennå :)

ALtså er bildene ubehandla :)

6375037[/snapback]

 

D70 kan ha en tendens til å levere litt mørke bilder rett fra kamera når du bruker matrix-måling. Det er fordi lysmålingen er veldig konservativ - fordelen er naturligvis at du ikke så lett får utbrente områder.

 

Den kjappeste og enkleste måten å få bedre bilder på er å skaffe Picasa (picasa.google.com) og bruke "Autokontrast" under "Grunnleggende redigeringer".

 

Dersom D70s klarer både raw og jpeg fine samtidig, så bør du (som PMnormal hinter om) begynne å ta vare på raw-filene. Dette er negativene dine, og gir deg mye større spillerom.

Lenke til kommentar

Jeg var innom fotobutikken idag og holdt i både d70 og 350d, den canon d350 er jo ren plast og virker veldig svak. Derimot er nikon d70s veldig heavy og solide greier. jeg venter til hva sony alpha bringer for samme prisen som d70s og ber dere gi meg råd for sammenlikning av disse to kameraer d70s og sony alpha....

 

ser frem til råd. takk :cool:

Lenke til kommentar

Det bildet du linket til var hverken plaget av støy eller uklarheter, så du må nok være litt trøtt. Støy viser seg i form av korn i bildet, og er et betydelig overdrevet problem i disse digitale tider. Litt støy må vi tåle i bildene våre. Mange av mine bilder i kritikken er tatt på høy iso, og jeg synes ikke støyen har vært plagsom.

Lenke til kommentar
Les siste bladet til Digitalfoto. Der nevner de at 350D er bedre enn D70 på bildekvaltitet og raskere autofokus. Og det er overlegen på mindre støy.

350D har også norsk meny, mens D70 har ikke det.

D70 får skryt for ergonomien, instillings mulighetene og objektivet er en klasse over 350D sitt.

 

I konklusjonen står det at bildekvaliteten gjør at D70 ikke fikk førsteplassen.

 

Enig med deg at begge kamerane er veldig gode, men jeg ville prioritert bildekvalitet og spesielt dette med støy.

Utrolig kjekt å ta innebilder uten blits.

6372808[/snapback]

Du har nok ikke helt lært etiketten i dette forumet, og latt din fasinasjon over Canon (fordi du har det selv?) gå deg litt til hodet. For det er IKKE slik at 350D er bedre enn D70s. Det er imidlertid heller ikke slik at D70s er bedre enn 350D. Hvilket som er best? Det kommer an på brukeren, og dens prioriteringer. Noen liker Canons bilder best, andre liker Nikon sine best. Slik er det bare, og krangler du på det (noe du gjør med bastant å si at "350D er best") så har det ikke helt gått opp for deg at folk er forskjellige.

 

La oss nå allikevel for ordens skyld si at 350D er best da (for å tekkes deg). Forskjellen er allikevel så utrolig liten, at D70s sitt bedre objektiv kan trekke bildene til D70s langt fremfor 350D. Du får faktisk ikke noe tilsvarende objektiv til 350D som gjør at prisen havner på den samme. Jeg sier ikke at "sånn er det", men at det er det jeg mener.

 

Har du i det hele tatt testet begge kameraene mot hverandre selv, eller stoler du blindt på testene?

 

Blir bare så irritert på folk som tror de har fasiten på alt, og at alle som mener noe andre er dummere enn de.

 

Ellers er jeg spent på hvilke tester du snakker om, for tester fra f.eks Digitalfoto og Din Side (som forøvrig har trukket frem Nikon D50 som bedre enn 350D) er ikke helt til å stole på da de tar alt for lett på en slik test. Der handler det mest om personlig synsing.

 

Får ta det punkt for punkt da:

Du kan ikke si at D70 leverer bedre bilder enn 350D, men at det skyldes objektivet.
Du kan ikke si at 350D tar bedre bilder enn D70s, da det er din egen mening og ingen fasit.
350D er bedre enn D70 på hurtighet, mindre støy med høg iso og ikke minst bedre kvalitet på bildene.
D70s og 350D er like på hurtighet, 350D er ørlite bedre på støyegenskaper (men du nevner selv støyfjerning) og så kommer du med en ubegrunnet bastant påstand om at din egen mening er fasiten igjen.
Det eneste som er bedre med D70 er fuksjonaliteten og lettere meny.
Dette er jo også din egen mening, og ingen fasit slik du ser ut til å tro.
Skal du bruke kameraene til bryllup og lignende er det ikke tvil om du at skal velge 350D. Du kan ta bilder på iso 1600 uten for mye støy. Og har du et støyfjerningsprogam, fjerner du det lett.

D70 sliter ved iso 800.

Dette gjør at du får raskere lukketider med 350D, noe som igjen gir bedre bilder.

Dette er OGSÅ en personlig mening og ingen fasit. Personlig mener jeg dette er tull. Iso 1600 på 350D vs. D70s er så liten at jeg ikke ser forskjell.
Så kommer linse valget, og her har D70 bedre kit linse. Men jeg ville kjøpt kun huset på 350D og så kjøpt en Canon linse til 3-4000 så har du et bedre produkt til samme pris.

Eksempelvis 85 f,18.

Ja, kjøp en 85/1,8 i stedet for en 18-70. Hvis du har litt peiling på fotografi så vet du at dette er to villt forskjellige objektiver til to fullstendig forskjellige bruksområder. Det forundrer meg at du faktisk drar frem 85/1,8 som et alternativ til 18-70. Prisen mellom 350D hus og D70s hus er heller ikke 3-4000 kroner, men heller i overkant av 1000 kroner.
350D har også norsk meny, mens D70 har ikke det.
Nikon har norsk bruksanvisning, det har ikke Canon. Og jeg synes bruksanvisning på norsk er mer hensiktsmessig enn menyen.
Lenke til kommentar
Afseth:  Treiging :p Jeg slaktet ham i går :wee:

6380643[/snapback]

Ville bare slakte han enda mer :) Jo flere vi får bort (eller omvendt) av sånne bedrevitere som ikke klarer å sette seg inn i at andre kan ha forskjellige meninger enn de, jo bedre. De skaper bare usikkerhet og tvil blant brukere som ber om seriøse svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...