Gå til innhold

Dårlig i magan, trenger hjelp.

Anbefalte innlegg

Halla folkens...

Jeg har hatt skikkelig magasjau siden tirsdag, og jeg er virkelig lei av laus maga

:sick: . Finnes det noe jeg kan spise for å roe ned magan? noe man kan kjøpe i en vanlig daglivare...

Jeg har sikkert fått noe bakterieproblemer, kanskje jeg har fått i meg noe E-coli :p

Jeg veit at denne posten er litt kvalm :sick: , men den er virkelig OT så...

:p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kefir/Kulturmelk sammens med sol-frokost (Hold deg unna søt melk!). Drikk mye, to til tre liter for dag, gjerne juice slik at du får i deg mye næring, men det du bør vite er at der er jævlig å spy opp igjen. Spis lett fordøyelig mat, dvs tørr mat med lite fett. Fisk, kylling, frukt, grønnsaker, ristet brød, kjeks, knekkebrød, ris, pasta, poteter, cottage cheese. Stikkordet her er kostfiber og karbohydrater. Farris med kullsyre er også bra.

Ikke spis sterkt krydret mat, fet stekt mat og fettrik mat.

Du kan endre matvanene en smule også. For eksempel ved å drikke mellom måltidene, ikke til dem, spise ofte, men lite om gangen og tygg sakte, det er om å gjøre å få maten lett fordøyelig. Opptil to timer etter måltid bør du forsøke å holde overkroppen hevet.

Og, kanskje det viktigste: Kvalme skyldes to ting: Sykdom og psyke. For mange er det utrolig ubehagelig å være oppkastsyk, og de blir sittende og tenke på at de skal spy hele tiden. Ved å tenke på dette, bidrar du med at det virkelig skjer. Det du bør vite er at du faktisk er friskere enn du tror.

Jeg har nylig vært på samme stien som du, skjønner du. Men husk at du overlever nok :thumbup:

Lenke til kommentar

3. Diarrhea

Definition: Frequent and watery bowel movements.

Causes: Viruses, bacteria, food poisoning, stress, specific food sensitivities.

Self-Care: Clear fluids and “BRAT”: Bananas, Rice, Applesauce, and Toast. First, avoid over-the-counter medications and let the illness run its course. If symptoms persist, try Imodium AD. Note: If you’re traveling, bring a more specific treatment (like a prescription antibiotic) with you.

Watch for: Dehydration, fever over 100 degrees F., severe pain (not just cramps), bloody stools.

Seek Medical Advice: If any of the above conditions are present, or the diarrhea hasn’t stopped within three days.

Jeg fant den riktige. kanskje jeg burde prate med legen snart... :hmm:

Lenke til kommentar
3. Diarrhea

Definition: Frequent and watery bowel movements.

Causes: Viruses, bacteria, food poisoning, stress, specific food sensitivities.

Self-Care: Clear fluids and “BRAT”: Bananas, Rice, Applesauce, and Toast. First, avoid over-the-counter medications and let the illness run its course. If symptoms persist, try Imodium AD. Note: If you’re traveling, bring a more specific treatment (like a prescription antibiotic) with you.

Watch for: Dehydration, fever over 100 degrees F., severe pain (not just cramps), bloody stools.

Seek Medical Advice: If any of the above conditions are present, or the diarrhea hasn’t stopped within three days.

Jeg fant den riktige. kanskje jeg burde prate med legen snart...  :hmm:

6369853[/snapback]

Matråd når du har diaré

Det er lett å tro at kroppen har for mye væske når det bare renner ut av deg. Faktisk er det motsatte tilfellet. Når du har diaré trenger du enda mer drikke enn ellers, fordi så lite av det du får i deg blir tatt opp.

Noen mattyper sørger for at maten holder seg lengre i tarmen din, slik at mer av næringsstoffene og væsken kan suges opp. Da motvirker du også at diareen tørker deg ut og ”snyter deg” for maten din. Dessuten blir ikke diareen så kraftig. Noe mat som kan forsterke diareen din bør du styre unna. Les ernæringsfysiologens råd til deg som har akutt diaré:

Prøv dette:

• Spis flere og mindre måltider
  • Drikk mye (2-3 liter her dag), men ikke bare rent vann:
  • Svak te med sukker
  • Blåbærsaft
  • Buljong
  • Risavkok
  • Eplemost + Farris uten kullsyre

- Drikk utenom måltidene

- Drikk sakte –sugerør er bra!

- Etter noen dager kan du også prøve litt lett fordøyelig mat:

• Moset eple/ banan/ gulrot
  • Modne bananer
  • Potetmos uten melk
  • Gulrotsuppe
  • Kokt frukt uten skall
  • Hermetisk frukt
  • Ristet loff / kavring
  • Kylling/kalkun (uten skinn)
  • Magert kjøtt, fisk, ost
  • Eggerøre, omelett uten melk
  • Ris
  • Pasta

Styr unna:

• Søt melk,
  • Brunost,
  • Prim,
  • Cottage cheese,
  • Nøtter,
  • Smør eller margarin på brødet
  • Rå grønnsaker eller frukt,
  • Gassdannende grønnsaker (erter, bønner, kål og løk ) hvis du har luftsmerter
  • Søtsaker søtet med sorbitol
  • Fet mat, stekt mat, krydret mat, røyket mat, tørket mat

NB: Hvis du har akutt infeksjonsdiaré kan det hende at melk vil forverre diareen din. Noen tåler litt melk sammen med annen mat. Vårt råd er å prøve deg frem! Antagelig vil du tåle surmelkprodukter bedre enn søtmelk. Cultura og Biola anbefales fordi de inneholder bakterier som er spesielt gunstige for tarmen.

Sist oppdatert: Thursday, September 29, 2005

URL til artikkelen:

http://www.lommelegen.no/art/art1799.asp

Jeg ønsker deg god bedring og som sagt: Du overlever nok, skal du se ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...