Gå til innhold

Spørsmål om ubuntu.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg startet med ubuntu 6.06 idag, men fårstår ikke så altfor mye. Her er noen spørsmål:

1. Hvordan instalerer man pakker? har prøvd litt i console ol, men er ikke så lett!

2, Hvet dere om noen nytttige kommandoer i console?

3. Er Ubuntu rett disb. for meg siden jeg er total blank på linux?

Kom gjerna med linker om guider ol.

Haakie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv Kubuntu, det ser mykje finare ut (syns eg).

6368630[/snapback]

Uenig ;). (Ubunto/Linux n00b her)

Mer nyttig:

"sudo apt-get install pakkenavn"

Se forøvrig gjerne på http://easyubuntu.freecontrib.org/

Vet man ikke helt navnet, kan

"sudo apt-cache search nøkkelord" kanskje være til nytte

Et slags nybegynnerkurs for Linux finnes her:

http://www.linux.org/lessons/beginner/toc.html

Har ikke vært igjennom det selv ennå, men står sikkert en del nyttige ting.

Lenke til kommentar

Fikk ikke helt til det med instalasjonen. Skreiv sudo apt-get install Azureus_2.4.0.2_linux.tar.bz2 siden pakken heter Azureus_2.4.0.2_linux.tar.bz2. da stod det i console: E: Klarte ikke å finne pakken Azureus_2.4.0.2_linux.

takker for svar så langt!

Lenke til kommentar
Fikk ikke helt til det med instalasjonen. Skreiv sudo apt-get install Azureus_2.4.0.2_linux.tar.bz2 siden pakken heter Azureus_2.4.0.2_linux.tar.bz2. da stod det i console: E: Klarte ikke å finne pakken Azureus_2.4.0.2_linux.

6369122[/snapback]

apt laster ned og installerer for deg. Så det riktige ville vært sudo apt-get install azureus, men siden azureus ikke ligger i pakkebrønnene så vil ikke det fungere.

Lenke til kommentar
Prøv Kubuntu, det ser mykje finare ut (syns eg).

6368630[/snapback]

det er en smakssak, gnome er lettere å håndtere, bruk av synaptic, updates og add/remove programs synes jeg er bedre enn Kubuntu sine tilsvarende... men det er ikke værre enn å skrive

sudo apt-get instsall kubuntu-desktop

om du vil leke med KDE, da kan du velge om du vil bruke KDE eller Gnome eller ha en i hver session samtidig.

6369122[/snapback]

Automatix fikser det for deg...

Finner du ikke noe i synaptic eller add/remove programs så funker ikke apt-get instsall heller. Dessuten så trenger du ikke å skrive f.eks

sudo apt-get install firefox1.5.0.3

hoder med

sudo apt-get install firefox

EDIT:

Om du ønsker å bruke terminalen i steden for add/remove program eller synaptic så er denne guiden til Debian (som stort sett er felles for alle Debian baserte distroer) en bra guide:

http://www.linuxguiden.no/index.php/Debian

les under pakkesystemet.

NB!

I Ubuntu må du legge til "sudo" før hver kommando, # som er vist før hver kommando indikerer at man kommandoen krever root-rettigheter.

Dette gjøres med "su" etterfulgt av enter i andre debian-baserte distroer, da så er man root helt til man lukker terminalen eller exiter root. I Ubuntu må du skrive sudo for hver kommando som krever root-rettigheter.

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...