Gå til innhold

Søster med problemer. Trenger råd!


mushi

Anbefalte innlegg

Søstra mi er fjortis og går på ungdomsskolen. Siden morra mi flytta ut i august har hun ikke hatt det noe lett. Hun er livredd for at noen skal finne ut hvorfor mor flytta ut. Noen lærere på skolen veit det og har presset henne skikkelig sånn at de kan fortelle det til klassen (av en eller annen grunn). De har i tillegg kommet meg slengbemerkninger og hatt samtale med morra mi. Hun har deretter tatt det opp med søstra mi, som ikke akkurat tok det pent.

 

Morra mi maser mye og tar lite hensyn til andre enn seg selv. Hun har "funnet seg selv" og vil at alle andre skal være overlyklige på hennes vegne. Hun har gjort så UTROLIG mye dumt at jeg skjønner ikke hva det er hun tenker med. Hun tar null henyn til andre og kjefter, skjeller ut og legger skylda på alle andre enn seg selv. Hun klarer ikke se at det kan være at hun faktisk har litt skyld for at søstra mi nå ikke har vært på besøk hos mor siden februar. Mor kommer innom søstra mi noenganger, men da er det bare mas og kjeft, fordi hun ikke tar telefonen og svarer frekt. Både jeg og søstra mi har kommet nærmere faren vår etter bruddet, og jeg er ofte der. Jeg orker ikke være hos mutter fordi hun kjefter sånn kaller meg utakknemlig, bortskjemt og at jeg har tatt faren min sitt "parti". Jeg er nå sykemeldt pga. psyken, men kommer nok aldri til å si det til henne. Da kommer det til å bli et helvete uten like.

 

Jeg ser dette mest fra utsiden, fordi jeg ikke bor hjemme. Alt morra mi gjør når jeg ikke er der hører jeg fra faren min som er like overrasket som meg over hvordan hun takler ting.

 

Søstra mi har det helt grusomt nå om dagen og sliter veldig. Hun er konstant sinna og kjefter og smeller mye. Faren min prøver å gi henne litt "rom" og det ser ut til å hjelpe. Hun har han veldig rundt lillefingeren, og selv synes jeg han er altfor grei. Hun har kutta seg litt overfladisk (ikke noe fare, blir ikke varige arr av dem) på hendene og armene som jeg har sett. Hun har gitt seg litt med dette nå. Kuttinga begynte i følge faren min i fjor før sommeren. I det siste har hun stjålet alkohol hjemme hos far (som teller dem en gang i uka, netopp pga. han er redd dette) og igår kl 7 om kvelden stinka hun alkohol etter å ha vært på besøk hos ei venninne (jeg som lukta det). Hun holdt også på å begynne å røyke for en mnd siden, men slutta (?) siden faren min gir bort i-poden hennes til den som tar henne på fersken.

 

Nå vil faren min at jeg skal snakke med henne, siden hun nekter å gå til BUPA mer, og tilbudet går snart ut hvis hun ikke begynner snart.

 

Hva skal jeg si og gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Off har samme mor her, ikke noe greit. Ungdom, kanskje aller mest jenter, i tenårene har mye rart for seg. Skulle jeg vurdert situasjonen ut i fra det du forteller vil jeg tro at søstra di trenger noen gode venner og forholde seg til, og ett stabilt og trygt hjem å være i. Minst mulig forandring, da dette kan gjøre ting værre. Fortell henne hvertfall at du alltid vil være der for henne, og at hun bare kan ringe/komme/skrive brev til deg. Og at du da vil svare henne :) Lykke til

Lenke til kommentar

Det at du snakker med henne er sikkert ikke dumt. Man har et merkelig forhold til foreldre, og klarer å overse alt de sier, uten problemer. Hvis en eldre bror heller snakker med henne, vil hun trolig heller høre på han. Han har ikke samme rolle som foreldre, og gjennom hele oppveksten har hun mest sannsynlig sett opp til han.

 

Hva om du prøver å bruke tid med henne (om du har noe tid til overs). Finn på ting som gjør at hun glemmer hvordan det står til hjemme/problemene med mor. Kanskje dette kan få deg til å glemme noe også.

 

Har din mor en søster, eller foreldre som er i live? Dere kan jo prøve å få disse til å snakke med henne. Noen trenger åpenbart å snakke med henne, for å få henne til å innse hvor masse trøbbel hun skaper.

Lenke til kommentar

Tough one..:/ hvor gammel er du da?

 

Vanskelig for oss utenforstående å gi tips siden vi ikke kjenner søstra di.. Det der må du på en måte bedømme selv.. Bedømme de eventuelle tipsene du får opp imot hvordan hun er som person og om du tror det kommer til å funke på henne.

 

Det er jo litt uheldig at hun ikke vil gå på BUPA,men det er vel vanlig i den alderen.. Du kunne jo kanskje prøvd å få henne til å prøve seg der, ved å vinkle det sånn at hadde du vært på hennes alder så hadde du takka ja. Og at det oofte hjelper å prate med voksne som ikke er familie. Prøve å fremstille dette som positivt in a way..

 

Også det som allerede har blitt nevnt.. At du tar deg av henne som en bror, finner på ting med henne. Men husk at du ikke skal ta for mye ansvar,du er bare en bror.

Lenke til kommentar
Det at du snakker med henne er sikkert ikke dumt. Man har et merkelig forhold til foreldre, og klarer å overse alt de sier, uten problemer. Hvis en eldre bror heller snakker med henne, vil hun trolig heller høre på han. Han har ikke samme rolle som foreldre, og gjennom hele oppveksten har hun mest sannsynlig sett opp til han.

 

Hva om du prøver å bruke tid med henne (om du har noe tid til overs). Finn på ting som gjør at hun glemmer hvordan det står til hjemme/problemene med mor. Kanskje dette kan få deg til å glemme noe også.

 

Har din mor en søster, eller foreldre som er i live? Dere kan jo prøve å få disse til å snakke med henne. Noen trenger åpenbart å snakke med henne, for å få henne til å innse hvor masse trøbbel hun skaper.

6368139[/snapback]

Besteforeldrene er like ille. Sist de var på besøk måtte jeg bare gå tlslutt for jeg holdt på å knekke sammen. Jeg er 20 år og jente.

Lenke til kommentar
Auau. Det er lett å ikke tenke seg om på et forum med 99,9% gutter. En søster vil nok ha mye av effekten en bror har. Bor du for deg selv? Du kan jo tilby henne å komme til deg som et "fristed" hvis det blir for mye rundt henne på en gang.

6368300[/snapback]

Det har jeg allerede tilbudt henne. Jeg passer henne også når faren min er på jobb-relaterte turer. Hun kommer aldri "frivillig" hvis du skjønner. Hun har ei venninne hun henger mye med, pluss masse gutter som henger på Rimi og er veldig kule.

Lenke til kommentar

Jeg synes du bør la søsteren din bo hos deg en stund, kanskje hun trenger en storebror som ser på saken på samme måte som hun gjør. Å ikke som en forlatt man eller en noe rar mor.

 

Som sluffy sier, det kan jo funke som et fristed.

 

Du kan jo kjøre henne til skolen om dagen, å hente henne. Få henne til å føle seg trygg. Jeg har også skilte foreldra, jeg var ikke så gammel under skilsmissen, men jeg har en storesøster som tok godt vare på meg. Det er jeg evig takknemlig for.

 

Nå er det kanskje din tur til å passe på lille søsteren din ektra godt, uansett hva de sier så har vel de som er mindre et lite forbildet i sine store søsken.

Lenke til kommentar

Min søster var i ferd med å begynne å oppføre deg slik som din søster gjør nå. Hun begynte å henge med tøffingene. Tok aldri telefonen når hun var ute. Kom seint hjem. Holdt aldri avtaler. Hun hadde ikke på langt nær samme "grunner" som din søster, det var vel stort sett bare fordi vi bor i et høl, og flertallet ender opp som slasker. Hun begynte å røyke og drikke, drikkingen har hun sikkert ikke sluttet helt med, røykingen sluttet.

 

Mamma oppdaget at hun røykte, kastet røykpakkene hun fant, og laget et lite helvete hver gang min søster ble tatt. Dette hjelp ikke et sekund. Når de istedenfor sa at hun bare kunne glemme et sertifikat fra dem hvis hun fortsatte å røyke, tok det ikke lang tid før hun sluttet.

 

Hvorfor hun sluttet å henge med tøffingene vet jeg ikke, men jeg tror hun innså at de gamle vennene var mye mer pålitelig, og brydde seg mye mer om henne. Hvordan du evt. kan få din søster til å finne ut av noe slikt, aner jeg ikke.

 

Har din far snakket med foreldrene til denne venninen? Vet dere hva de finner på når de er sammen, osv? Hvis hun og er litt ute å kjører kan det hjelpe hvis begge to får strammet inn tøylene samtidig, uten at jeg vet dette for sikkert.

 

Du får hvertfall ha lykke til, og god bedring selv.

Lenke til kommentar

Jeg har slitt veldig mye med syken i det siste (av helt andre grunner), i litt mindre grad. Det som hjelper meg mest er å snakke med storebror, ettersom han opplevde mye av det samme. Bare tanken på at han er så grei at han stiller alltid opp når det trengs, er utrolig oppmuntrende.

 

Din "jobb" som storesøster, er å la lillesøstera di vite at du er der for henne. Du bør gjerne ta henne med ut, og gjøre ting som dere begge liker. Få henne litt på andre tanker, men også snakke litt om det som har skjedd.

 

Det meste går over av seg selv til slutt, men skeier hun alt for mye ut, så ta henne i hardt i nakkeskinnet.

Lenke til kommentar

Oh, beklager. Jeg gikk utifra at du var gutt,siden noen snakket om "Storebror". At du er jente i stedet for gutt har jo ingenting med saken å gjøre.. Det er i allefall ikke mer negativt å være jente. Et eldre søsken blir sett opp til,unsett kjønn.

 

Prøv å utnytt at hun ser opp til deg. På en eller flere måter.

Lenke til kommentar

Søsken og steforeldre er ofte enklere å snakke til enn "ordentlig" familie, kanskje særlig søsken, da de ofte har gjort mye dritt, og sjelden vil henge ut, og dermed ødelegge for den som oftest yngre personen.

 

Så var det det at det er jenter, da...har hatt et par veninner innimellom med problemer, og *ofte* er jenter mer sårbare enn gutter; slik de viser det iallfall.

 

Det man må gjøre, etter min erfaring er å ta tak i enkelthendelser, og begynne derfra. Å ta alt på en gang er bare skit. Hvor gammel søstra di er har også litt å si. Går hun i 8-9 klasse er alkohol ikke lurt, kan fort skeie ut. Få tatt en prat om alkohol sammen med faren din og søster, og for all del, styr unna spriten. Særlig jenter pleier å gå fort i bakken pga dette. Øl, rusbrus og cider er mye bedre alternativ, da følelsen kommer mer gradvis, og man føler enklere hvor mye man har fått i seg.

 

Jobber hun? Får hun ukepenger? Sånne ting er også viktig. Selvfølgelig blir jo dette brukt til røyk (om hun røyker) og alkohol, kanskje derfor lurt å begrense iallfall mulige ukepenger.

 

Jeg må si jeg har hatt det enkelt, tross at moren min døde når jeg var ti. Pappa fant en ny og herlig kjæreste som nå bor her. Hennes familie er også en grepa tropp. Har ikke hatt noen kraftige problemer med psyken, trolig fordi jeg gikk i en snakkegruppe 2-3 år etter at mamma døde. Frykter derimot for min yngre bror som hver eneste dag ender opp i krangler med pappa. Men den tid, den sorg.

 

Nevn spesifikke problemer, og det bør være enklere å ta fatt i dem.

 

:)

Lenke til kommentar

Å begynne å drikke i den alderen er vel ikke så veldig uvanlig. Hadde jeg vært deg hadde jeg sagt klart i fra til henne at hun skal gi beskjed til deg når hun skal drikke, og alltid informere om hvor hun skal. Si at du kan komme og hente henne hvis hun skal ut, slik at du alltid er sikker på at du får henne hjem i sikkerhet. Hvis det er helt sikkert at hun kommer til å fortsette med alkoholen er det gjerne bedre at du kjøper et par rusbrus til henne enn at hun stjeler sprit i fars barskap. Da vet du hva hun får i seg, og gjerne også hvor mye. Si at hvis hun overstiger det du kjøper for henne, så mister hun det godet.

 

Dersom dere ikke har et så godt søskenforhold, så er det kanskje ikke så lett å få henne til å høre på deg, så jeg har egentlig ikke noen gode tips. Det viktisgte er i hvert fall å ikke gi henne opp.

Lenke til kommentar
Å begynne å drikke i den alderen er vel ikke så veldig uvanlig. Hadde jeg vært deg hadde jeg sagt klart i fra til henne at hun skal gi beskjed til deg når hun skal drikke, og alltid informere om hvor hun skal. Si at du kan komme og hente henne hvis hun skal ut, slik at du alltid er sikker på at du får henne hjem i sikkerhet. Hvis det er helt sikkert at hun kommer til å fortsette med alkoholen er det gjerne bedre at du kjøper et par rusbrus til henne enn at hun stjeler sprit i fars barskap. Da vet du hva hun får i seg, og gjerne også hvor mye. Si at hvis hun overstiger det du kjøper for henne, så mister hun det godet.

 

Dersom dere ikke har et så godt søskenforhold, så er det kanskje ikke så lett å få henne til å høre på deg, så jeg har egentlig ikke noen gode tips. Det viktisgte er i hvert fall å ikke gi henne opp.

6369377[/snapback]

 

Totalt enig!

 

Det er mye, MYE, MYE bedre at foreldre kjøper drikke til tenåringene sine istedet for at de stjeler, kjøper hp, eller drikker det de får på fest.. Å gudene må vite hva det kan være.

 

Jeg og min mor hadde en fin avtale når jeg gikk i 10ende klasse. Vi satt oss ned og pratet om mine drikkevaner, hvem jeg drakk sammen med, hvor vi var og hvor vi skulle osv.

 

Så vi ble enige om at sålenge jeg drakk polsprit, fortalte hvor jeg skulle, å ringte henne om jeg trengte henting, så var det helt greit. Og det er en avtale jeg var veldig fornøyd med. Funket utmerket.

 

Om du sier til en 14 åring at "Nei, du får ikke drikke, fy fy fy". Så kommer hun til å drikke, tro meg. Når en 14 åring vil noe, så gjør hun det. Dette vet jeg av erfaring.. Har en søster som er 2 år eldre enn meg, og har mange kompiser som har søstre på den alderen.

 

Så det lureste en forelder/søster/whatever gjør. Er og avtale med jenta hva hun skal drikke, hvor hun skal, og hvem hun skal sammen med.. Kjøp en 9-10 rusbrus, å si at hvis hun drikker noe annet, så inndras det privilegiet. Avtal henting eller noe sånt, avtal også et klokkeslett. Det funker utrolig bra.

 

Når mann er åpen med en tenåring, og IKKE prøver og være foreldre, så hører de etter. Og du som søster har mye mer innflytelse enn faren din for eksempel.

 

Bare vær åpen mot henne. Ikke døm, ikke gjør noe sånt. Da vil hun være åpen og ærlig mot deg.

 

Når jeg kom hjem fra fylla, så satt jeg i sofaen og prata med min mor om alt det som hadde skjedd. Var dritmorsomt :)

 

Uansett. Vær åpen, ikke døm, ikke vær forelder, og på en måte kom på hennes nivå, så tror jeg at du er et par skritt nærmere en løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...