Gå til innhold

Kan noen lage en kompileringsguide for Slack?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Rediger lilo.conf og bytt ut vmlinuz til bzImage.

EDIT: beklager siste post (linken ble feil), hadde det litt travelt.

Slett vmlinuz og bzImage i /boot. Kopier tilbake bzImage.

6382942[/snapback]

Gikk inn på /boot. Der var det ingen vmlinuz. Slettet bzImage og kopierte det tilbake uten at jeg helt forstod hvordan det gjør noe forskjell. Det er noe jeg ikke skjønner her.. :hmm:

Lenke til kommentar
kommandoen jeg ga deg var feil (beklager dette).

gå til /boot, sjekk at bzImage ligger der og at vmlinuz ikke eksisterer. Kjør så ln -s bzImage vmlinuz

6383147[/snapback]

Nå gjorde jeg det og ingen output. Så kom jeg i skade for å kjøre samme kommando en gang til (pil opp og enter.. :blush: ) Fikk da følgende outout:

ln: `vmlinuz': File exists

.

Gikk så inn på /boot og klikket på view>reload. Finner da ingen fil som bare heter vmlinuz, men ett par med vmlinuz-"kjerne"osv..

Fortsatt riktig eller? Kan jeg reboote nå og prøve?

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke helt hva du har gjort i lilo, men hvis /boot/vmlinuz peker til /boot/bzImage og lilo.conf bruker /boot/vmlinuz så skal alt fungere. Eller hvis lilo.conf peker til /boot/bzImage og den eksisterer skal det også fungere.

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke helt hva du har gjort i lilo, men hvis /boot/vmlinuz peker til /boot/bzImage og lilo.conf bruker /boot/vmlinuz så skal alt fungere. Eller hvis lilo.conf peker til /boot/bzImage og den eksisterer skal det også fungere.

6383330[/snapback]

Status er som følger:

1.lilo.conf peker til bzImage

2.Det er ingen vmlinuz-fil i /boot, men det er en link (brutt) som heter vmlinuz-2.6.16.22 og en fil som heter vmlinuz-ide-2.4.31.

3.Det er kun 1 fil i /boot som heter bzImage. Det er en lenke (brutt) som linker til /boot/vmlinuz.

4.lilo ligger på hdA mens Slack er installert på hdB.

5.Den gamle vmlinuz-filen ligger fortsatt i Trash

Får du noe ut av dette? :hmm::dontgetit:

Jeg har virkelig rota det til nå? :blush:

Lenke til kommentar
Ok. Slett symlinkene vmlinuz-2.6.16.22 og bzImage. Kopier tilbake bzImage fra /usr/src...... Kjør så lilo.

6383454[/snapback]

Nå fikk jeg ett meget tydelig tegn på at vi kjører 2.6.x og ikke 2.4.x. Musa mi har sluttet å funke.

Samme problem som sist jeg installerte med 2.6.x kjerne.

Kan jeg få gått over til TUI uten å kunne bruke musa? Kjører Dropline Gnome 2.14.

Edit: Oi! Er klokka så mye? Jeg tror jeg fortsetter med dette i morgen. Har ikke behov for maskina mens jeg sover uansett.. Og du har vel ett behov for søvn du også som alle oss andre? ;) Har liksom litt på følelsen at dette også kan ta tid å fikse..

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar
psmouse og evdev er kompilert som moduler. modprobe psmouse hvis du har PS/2 eller modprobe evdev hvis du bruker USB.

6383634[/snapback]

Musen jeg har er en microsoft wireless optical som egentlig er usb, men som jeg har en ps/2 overgang på. Skal det spille noen rolle egentlig?

Jeg måtte starte maskinen i failsafe terminal for å få gjort noe.

Jeg modprobet først for ps/2 uten å få noe output, og så evdev uten å få noe output der og. Vil det si at modulene er på plass?

Når jeg rebootet etter det skjedde ingenting.

Lenke til kommentar
Det hjelper lite å modprobe noe og så restarte ;)

modprobe psmouse

modprobe evdev

så start X

Hvis du vil at de skal modprobes under oppstarten putt kommandoene i /etc/rc.d/rc.modules

6384787[/snapback]

Konge! Tusen takk!

Nå funka det. Betyr det at jeg må legge det inn i rc.modules for å få det til å funke hver gang uten at jeg trenger å skrive modprobe hver gang?

Edit:Nederst på rc.modules la jeg inn

#/sbin/modprobe psmouse
#/sbin/modprobe evdev

Er det riktig?

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har reinstallert Slackware igjen og kjørt scriptet til Olear som står lengre opp i denne tråden.

Jeg har hverken kjørt lilo eller sletta eller kopiert noen symlinker ennå.

Grunnen til at jeg ikke har gjort det er at det har vært strømbrudd en gang etter at jeg begynte å kjøre scriptet, men jeg vet ikke om det skjedde før eller etter at scriptet var ferdig med å laste ned.

Hvordan finner jeg ut om det er klart til å symlinke til 2.6-kjernen? Eller at jeg må kjøre scriptet en gang til?

Edit:Never mind! Kjører nå 2.6.22.

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar

Olear: Når jeg skal kjøre scriptet med en cd-rom som kilde til kjernen i stedet for å laste ned fra nettet, skal det da se sånn ut?:

#!/bin/sh
KERNEL=mnt/cdrom/Slack-source/testing/source
if [ ! -a linux-$KERNEL.tar.bz2 ]; then
      #wget ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/slackware-current/testing/source/linux-$KERNEL/linux-$KERNEL.tar.bz2
fi
tar xvjf linux-$KERNEL.tar.bz2
if [ ! -a config ]; then
      wget ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/slackware-current/kernels/test26.s/config
fi
cp config linux-$KERNEL/.config
cd linux-$KERNEL
make oldconfig
make bzImage
make modules
make modules_install
cp arch/i386/boot/bzImage /boot/vmlinuz-$KERNEL
cp System.map /boot/System.map-$KERNEL
cp .config /boot/config-$KERNEL
ln -sf /boot/vmlinuz /boot/vmlinuz-$KERNEL
ln -sf /boot/System.map /boot/System.map-$KERNEL
ln -sf /boot/config /boot/config-$KERNEL
lilo

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar

Putt kernelen i /usr/src

#!/bin/sh
KERNEL=SKRIV_INN_KERNEL_VERSJONEN_HER
tar xvjf linux-$KERNEL.tar.bz2
cp config linux-$KERNEL/.config
cd linux-$KERNEL
make oldconfig
make bzImage
make modules
make modules_install
cp arch/i386/boot/bzImage /boot/vmlinuz-$KERNEL
cp System.map /boot/System.map-$KERNEL
cp .config /boot/config-$KERNEL
ln -sf /boot/vmlinuz /boot/vmlinuz-$KERNEL
ln -sf /boot/System.map /boot/System.map-$KERNEL
ln -sf /boot/config /boot/config-$KERNEL

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...