Gå til innhold

Kan noen lage en kompileringsguide for Slack?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitter foran den nå (PII Celeron 300mhz). Er egentlig ikke så mye som skal gjøres, men kan godt hjelpe deg med tips og triks.

6372907[/snapback]

Veldig gjerne. Skal finne ut specs'en på maskina sånn at du vet hva vi har å gjøre med.

Edit:Ved å se på boksen kan jeg se at det er en aldrende Fujitsu-Siemens Scenit eT med Celeron CPU. Hvordan finner jeg ut resten? Kjører altså Slack 10.2 med KDE 3.4 på den. Hadde funnet det ut med WinXP, men vet ikke helt hvordan jeg gjør det nå.

Edit 2:

CPU: Celeron (Coppermine) 631 Mhz 128Kb Cache

RAM: Fysisk RAM 59 Mb (Sikkert 64 egentlig..)

Diskbuffer 886 Kb

Disk Cache 13.9 Mb

SWAP 880 Mb

Grafikk: Intel Corp. 82810 CGC VGA-kompatibel

KInfoCenter er fin ting :thumbup:

Trenger vi å vite noe mer? Eller trengte vi ikke dette heller kanskje?

:)

Edit 3:Jeg har selvfølgelig satt effektene i KDE til ett minimum. Ingen animering av ikoner, intet bakgrunnsbilde osv.. Så akkurat den "selvsagte" moddinga har jeg gjort.

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar
64mb er dessverre alt for lite, har du mulighet til å oppgradere?

6373127[/snapback]

I utgangspunktet er det ikke fysisk noe problem med å oppgradere, men dette er en gammel ekstra-maskin på jobben som vi har prøvd å blåse liv i. Så hverken jeg privat eller jobben ønsker å bruke penger på den. Med andre ord er det å bruke ett par hundrelapper på mere RAM uaktuelt.

Ville det hjelpe å gå over til Xfce eller Fluxbox?

Opplever at KDE kjører vel så bra som Xfce og Fluxbox, men har ikke målt det i tid e.l. Bare en følelse.

Hvis jeg får tak i en lignende maskin med samme specs kan de jo hende at vi kan operere ut RAM derfra sånn at vi får 128, men vet ikke om eller når det eventuelt kan skje.

Hvis 64 er for lite får vi legge akkurat den delen på is inntil videre. Takk uansett.

Edit:Bytta fra Firefox og Konqueror til Opera 9.0 . Opplever det som om det hjalp ørlite grann, men igjen så kan det hende at det bare er innbilning..

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar

Problemet er vanligvis ikke WM, men programmer. 64mb er lite, alt for lite i 2006. Noen distroer krever faktisk så mye bare for å installere.

Min tidligere bærbar var en PII 300mhz med 64mb, med nok modifiseringer greide jeg å kjøre Fluxbox med Mozilla, GIMP og MPlayer akseptabelt. Men KDE har jeg aldri prøvd med så lite minne (hadde heller ikke diskplass til KDE på bærbare).

Hva har dere egentlig tenkt å bruke maskinen til?

EDIT: Opera er ganske kjapp, men jeg synes den lider av treig oppstart, den blir også fort treig når man åpner flere tabs. Hos meg er Konqueror den kjapeste.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Problemet er vanligvis ikke WM, men programmer. 64mb er lite, alt for lite i 2006. Noen distroer krever faktisk så mye bare for å installere.

Min tidligere bærbar var en PII 300mhz med 64mb, med nok modifiseringer greide jeg å kjøre Fluxbox med Mozilla, GIMP og MPlayer akseptabelt. Men KDE har jeg aldri prøvd med så lite minne (hadde heller ikke diskplass til KDE på bærbare).

Hva har dere egentlig tenkt å bruke maskinen til?

EDIT: Opera er ganske kjapp, men jeg synes den lider av treig oppstart, den blir også fort treig når man åpner flere tabs. Hos meg er Konqueror den kjapeste.

6373446[/snapback]

Maskinen skal brukes til nettsurfing, webmail og enkel ordbehandling med feks Abiword. Alt annet er unødvendig.

Edit:Skal prøve å kjøre en eller annen *box eller Xfce for å teste om det hjelper. Skal også redigere xorg.conf og prøve med en lavere farge--skala enn 24 bit. Se om det hjelper på farten.

Prøvde først å installere DSL men fikk ikke nettverkskortet til å funke og heller ikke skjermkortet. Fikk utrolig lav oppløsning. 640x480 eller noe..

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar

Hold på for en stund siden med en liten kioskløsning (surfestasjon). Brukte da Fluxbox, Opera og Mplayer. Tror jeg fikk hele installasjonen under 100mb (kjørte fra minnet på en maskin med 256mb). Denne løsningen tror jeg har fungert fint på så lite minne (uten at jeg har testet det).

Tror jeg brukte følgende pakker:

aaa_base

aaa_elflibs

bash

bin

coreutils

cxxlibs

devs

etc

gawk

glibc-solibs

grep

sed

shadow

sysvinit

util-linux

x11 (fjernet unødvendige drivere osv)

x11-fonts-misc (fjernet unødvendige fonter)

x11-fonts-scale

fluxbox

opera (statisk)

mplayer (egen kompilert)

kernel 2.4 (egen kompilert uten moduler)

Fjernet såklart alt av docs, includes osv.

Kan kanskje være litt mye arbeid. Du kan iallefall begynne med å oppgradere til Current (KDE 3.5 er mye raskere en 3.4) og fjerne pakker/tjenester du ikke bruker.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Hold på for en stund siden med en liten kioskløsning (surfestasjon). Brukte da Fluxbox, Opera og Mplayer. Tror jeg fikk hele installasjonen under 100mb (kjørte fra minnet på en maskin med 256mb). Denne løsningen tror jeg har fungert fint på så lite minne (uten at jeg har testet det).

Tror jeg brukte følgende pakker:

aaa_base

aaa_elflibs

bash

bin

coreutils

cxxlibs

devs

etc

gawk

glibc-solibs

grep

sed

shadow

sysvinit

util-linux

x11 (fjernet unødvendige drivere osv)

x11-fonts-misc (fjernet unødvendige fonter)

x11-fonts-scale

fluxbox

opera (statisk)

mplayer (egen kompilert)

kernel 2.4 (egen kompilert uten moduler)

Fjernet såklart alt av docs, includes osv.

Kan kanskje være litt mye arbeid. Du kan iallefall begynne med å oppgradere til Current (KDE 3.5 er mye raskere en 3.4) og fjerne pakker/tjenester du ikke bruker.

6373586[/snapback]

Takk. Prøver først å oppgradere til 3.5 :)

Ellers så kan det hende at jeg etter hvert prøver å "ribbe" maskina litt for unødvendige ting som tar ressurser unødvendig. Opera har jo egen kiosk-modus så kanskje jeg skulle kjøre det. Legge noen default-lenker til online office-pakker osv. har google det også nå? I hvertfall kalender og mail..

Lenke til kommentar
Oops, glemte ALSA. Fordel med lyd :)

#!/bin/sh
ALSA=1.0.11
KERNEL=`lynx --source ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/slackware-current/testing/source/ | grep 'linux-' | sed '/linux-/!d;/>/,/</!d;s/<[^*]*>//g;s/>//g;s/linux-//g'`
wget -N ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/slackware-current/testing/source/linux-$KERNEL/linux-$KERNEL.tar.bz2
tar xvjf linux-$KERNEL.tar.bz2 
wget -N ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/slackware-current/kernels/test26.s/config
cp config linux-$KERNEL/.config
cd linux-$KERNEL
make oldconfig 
make bzImage 
make modules 
make modules_install 
cp arch/i386/boot/bzImage /boot/vmlinuz-$KERNEL 
cp System.map /boot/System.map-$KERNEL 
cp .config /boot/config-$KERNEL 
ln -sf /boot/vmlinuz /boot/vmlinuz-$KERNEL 
ln -sf /boot/System.map /boot/System.map-$KERNEL 
ln -sf /boot/config /boot/config-$KERNEL 
lilo 
cd ..
wget -N ftp://ftp.alsa-project.org/pub/driver/alsa-driver-$ALSA.tar.bz2
tar xvjf alsa-driver-$ALSA.tar.bz2
cd alsa-driver-$ALSA
./configure --with-isapnp=yes --with-sequencer=yes --with-oss=yes --with-kernel=/usr/src/linux-$KERNEL
make
make install

6370401[/snapback]

Jeg kopierte koden til en teksteditor og lagret den som install.sh i /usr/src.

Byttet deretter til root, åpnet en terminal og skrev følgende:

cd /usr/src
./install.sh

Følgende output kom da:

bash: ./install.sh: Permission denied

.

Jeg er altså innlogget som root. Er det fordi jeg er i GUI-mode?

Edit:Nei. Det er det ikke. Åpnet terminal, skrev init 3, prøvde på nytt igjen og fikk samme output. Kan det være noe som blir påvirket av at jeg kjører Dropline Gnome?

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar
Takk. Prøver først å oppgradere til 3.5  :)

Ellers så kan det hende at jeg etter hvert prøver å "ribbe" maskina litt for unødvendige ting som tar ressurser unødvendig. Opera har jo egen kiosk-modus så kanskje jeg skulle kjøre det. Legge noen default-lenker til online office-pakker osv. har google det også nå? I hvertfall kalender og mail..

Hvis du har planer om å oppgradere til Current gjør følgende:

Hvis du ikke har slackpkg fra før

wget ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/slackware-current/extra/slackpkg/slackpkg-2.05-noarch-7.tgz
installpkg slackpkg-2.05-noarch-7.tgz

Forandre repo til Current

echo ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/slackware-current/ > /etc/slackpkg/mirrors

Oppdater pakkelisten

slackpkg update

EDIT:

Anbefaler at du blacklister et par pakker før oppgradering.

slackpkg blacklist aaa
slackpkg blacklist kernel-ide
slackpkg blacklist kernel-modules
slackpkg blacklist kernel-source
slackpkg blacklist alsa-driver

Oppgrader alle ekisterende pakker (anbefaler at dette gjøres fra init1)

slackpkg upgrade-all

Hvis du har en full installasjon fra før anbefaler jeg følgende

slackpkg install slackware

Med dette slipper du problemer med avhengigheter.

Kiosk-funksjonen til Opera er til for å begrense/låse inn brukeren, ikke noe du bør bruke. Vet ikke helt hva Google har, men har fått med meg at de iallefall har mail, kalender og regneark.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Kiosk-funksjonen til Opera er til for å begrense/låse inn brukeren, ikke noe du bør bruke. Vet ikke helt hva Google har, men har fått med meg at de iallefall har mail, kalender og regneark.

6374262[/snapback]

Men det er litt av ideen siden jeg ikke kan gjøre så kjempemye med den. Det viktigste er å kunne sjekke jobb-mailen og surfe nettet. Maskinen er en "service til de ansatte"-maskin og ingen nødvendighet. Hvis jeg begrenser de andre fra å bruke annet enn nettleseren og at de får gjort enkle ting som å surfe, bruke diverse online tjenester fra google osv; så trenger de ikke tilgang på annet på maskinen.

Edit:Den laptopen jeg nevnte tidligere går MYE raskere den jobb-maskinen, men eneste forskjeller at den har 450 Mhz i stedet for 360. Har bare 64 Mb RAM den og. Kan ca 90 Mhz bety så mye på ytelse? Laptopen oppfører seg nesten like raskt som en relativt ny maskin.

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar

Nå har jeg kjørt scriptet og kunne ikke se noen feilmelding. Så rebootet jeg, åpnet en terminal og skrev uname -r.

Output ble 2.4.31. Med andre ord har jeg samme kernel som før scriptet.

Hva kan jeg ha gjort galt?

Lenke til kommentar
Sjekk at /boot/vmlinuz peker til den nye kernelen. Også sjekk at /etc/lilo.conf bruker /boot/vmlinuz.

6382314[/snapback]

Det gjorde den ikke. Så jeg lagde ny lenke til den nye kjernen, slettet vmlinuz og kalte den nye lenken for vmlinuz.

Lilo.conf peker til vmlinuz.

Skal reboote nå og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Sjekk at /boot/vmlinuz peker til den nye kernelen. Også sjekk at /etc/lilo.conf bruker /boot/vmlinuz.

6382314[/snapback]

Fortsatt 2.4 kjernen.

Jeg ser nå at den gamle vmlinuz linket til en fil på ca 12 Mb som heter vmlinuz-ide-2.4.31 mens den nye vmlinuz linker til vmlinuz-2.6.16.22 som viser seg å være en link som igjen linker tilbake til vmlinuz. Forvirrende!

Loop uten ende? Hva skal jeg gjøre her da?

(ps: den gamle vmlinuz ligger fortsatt i trash så jeg kan gjenopprette den..)

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar
Ser ut som det har blitt litt krøll her.

cp /usr/src/linux-2.6.16.22/arch/i386/boot/bzImage /boot/
rm /boot/vmlinuz
ln -sf /boot/vmlinuz /boot/bzImage
lilo

6382859[/snapback]

Ingen output før lilo. Da kom følgende:

Warning: The boot sector and map file are on different disks.
Added Windows
Fatal: open /boot/vmlinuz: No such file or directory

Bootloader (lilo) ligger på HDA sammen med WinXP mens SW ligger på HDB. Jeg drev ot tukla litt med å bytte rekkefølge på disker mens jeg testa ut FC5, men det ble bare krøll av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...