Gå til innhold

Kan noen lage en kompileringsguide for Slack?

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker meg en guide om å kompilere en 2.6.x kernel i Slackware 10.2 som har 2.4.x kernel.

jeg fant en på linuxquestions.org, men synes den er for rotete og for mye beregnet på erfarne brukere.

Jeg synes Slackware-guiden til olear er ett meget godt eksempel på hvordan en guide skal være. Ønsker noe sånt om kompilering av kjerne.

Kjenner noen til en sånn guide som er bra? Eller som vet nok og er villig til å skriv en? :hmm:

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan sikkert skrive en kort howto, men skal det være generelt eller for Slackware?

6368311[/snapback]

Nå har jeg altså prøvd FC5, Suse 10.1, Ubuntu Dapper, men kommer alikevel tilbake til Slackware.

Med andre ord til Slackware takk! :):thumbup:

Lenke til kommentar
egentlig så er det vel samme når man rekompilerer kjernen?

Har en veldig fin guide for å rekompilere kjernen for Linux her hjemme, men jeg har desverre ikke nettadressen her.

6368616[/snapback]

Kjempefint om du fikk postet linken ved første anledning. :)

Olear: Tar fortsatt gjerne i mot en howto fra din side. :thumbup::yes:

Lenke til kommentar

Har dessverre ikke tid til å skrive så mye idag, men som plaster på såret laget jeg et script som gjør alt for deg ;)

Putt scriptet i /usr/src og kjør det derifra.

#!/bin/sh
KERNEL=`lynx --source ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/slackware-current/testing/source/ | grep 'linux-' | sed '/linux-/!d;/>/,/</!d;s/<[^*]*>//g;s/>//g;s/linux-//g'`
if [ ! -a linux-$KERNEL.tar.bz2 ]; then
       wget ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/slackware-current/testing/source/linux-$KERNEL/linux-$KERNEL.tar.bz2
fi
tar xvjf linux-$KERNEL.tar.bz2
if [ ! -a config ]; then
       wget ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/slackware-current/kernels/test26.s/config
fi
cp config linux-$KERNEL/.config
cd linux-$KERNEL
make oldconfig
make bzImage
make modules
make modules_install
cp arch/i386/boot/bzImage /boot/vmlinuz-$KERNEL
cp System.map /boot/System.map-$KERNEL
cp .config /boot/config-$KERNEL
ln -sf /boot/vmlinuz /boot/vmlinuz-$KERNEL 
ln -sf /boot/System.map /boot/System.map-$KERNEL
ln -sf /boot/config /boot/config-$KERNEL
lilo

Lenke til kommentar
Har dessverre ikke tid til å skrive så mye idag, men som plaster på såret laget jeg et  script som gjør alt for deg ;)

Putt scriptet i /usr/src og kjør det derifra.

#!/bin/sh
KERNEL=`lynx --source ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/slackware-current/testing/source/ | grep 'linux-' | sed '/linux-/!d;/>/,/</!d;s/<[^*]*>//g;s/>//g;s/linux-//g'`
if [ ! -a linux-$KERNEL.tar.bz2 ]; then
       wget ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/slackware-current/testing/source/linux-$KERNEL/linux-$KERNEL.tar.bz2
fi
if [ ! -a config ]; then
       wget ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/slackware-current/kernels/test26.s/config
fi
cd linux-$KERNEL
make oldconfig
make bzImage
make modules
make modules_install
lilo

6368990[/snapback]

hmm... ser interessant ut,

tror jeg prøver det jeg :)

Lenke til kommentar

Oops, glemte ALSA. Fordel med lyd :)

#!/bin/sh
ALSA=1.0.11
wget -N ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/slackware-current/testing/source/linux-$KERNEL/linux-$KERNEL.tar.bz2
wget -N ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/slackware-current/kernels/test26.s/config
cd linux-$KERNEL
make oldconfig 
make bzImage 
make modules 
make modules_install 
lilo 
cd ..
wget -N ftp://ftp.alsa-project.org/pub/driver/alsa-driver-$ALSA.tar.bz2
tar xvjf alsa-driver-$ALSA.tar.bz2
cd alsa-driver-$ALSA
./configure --with-isapnp=yes --with-sequencer=yes --with-oss=yes --with-kernel=/usr/src/linux-$KERNEL
make
make install

Lenke til kommentar

Hvorfor bruker du ikke linux-2.6.17.1 da? Er det noe poeng å bruke den kjernen som ligger under /testing på Slackware da? kjører selv linux-2.6.16.20 og den fungerer kjempe bra. Når jeg rekker på det skal jeg rekompilere til 2.6.17.1. Da skal jeg prøve make old config.

Lenke til kommentar
Hvorfor bruker du ikke linux-2.6.17.1 da? Er det noe poeng å bruke den kjernen som ligger under /testing på Slackware da? kjører selv linux-2.6.16.20 og den fungerer kjempe bra. Når jeg rekker på det skal jeg rekompilere til 2.6.17.1. Da skal jeg prøve make old config.

6370801[/snapback]

hvorfor skulle jeg det? :ermm:

tenkte nå bare å teste det scriptet olear skrev jeg. :)

edit: leif

Endret av Tob2k
Lenke til kommentar
Hvorfor bruker du ikke linux-2.6.17.1 da?

Fordi 2.6.16.x er stabil og fremdeles får oppdateringer.

Er det noe poeng å bruke den kjernen som ligger under /testing på Slackware da?

Samme som ligger på kernel.org, så skjønner ikke helt hva du vil fram til.

Lenke til kommentar

Jepp. Sjekka det nå. Det var faktisk et nyere versjon-nummer på den på ftp.slackware.no der hadde den 2.6.16.22. På kernel.org var det 2.6.16.20.

Sorry, my fault. Trodde det var gamle kjerne versjoner som lå under /testing mappa til Slackware :blush:

Edit: Sjekka enda en gang på ftp.kernel.org og der lå linux-2.6.16.22 også. Samme som på ftp.slackware.no. Uffda er trøtt jeg. Godt at det er ferie.

Endret av wil
Lenke til kommentar

Konge! Skal prøve scriptet når jeg kommer hjem.

Betryggende å se at det funket for Tob2k.

Ett lite spm: Jeg har en laptop jeg også tenkte jeg skulle prøve scriptet på, men den har ikke nettverkskort som funker ennå. Kan jeg bytte ut wget FTP-adressen med feks /mnt/cdrom/osv... da jeg har lastet nedsource og brent på cd?

Lenke til kommentar
Ett lite spm: Jeg har en laptop jeg også tenkte jeg skulle prøve scriptet på, men den har ikke nettverkskort som funker ennå. Kan jeg bytte ut wget FTP-adressen med feks /mnt/cdrom/osv... da jeg har lastet nedsource og brent på cd?

Bare fjern/kommenter ut wget, sørg for at kernel-source, alsa-driver og config ligger i /usr/src.

Er dette en ny laptop? (hvis du vil ha suspend osv så kan jeg gi deg en annen config)

NB: bytt ut KERNEL= ........ til KERNEL=2.6.16.22

Endret av olear
Lenke til kommentar

Bare fjern/kommenter ut wget, sørg for at kernel-source, alsa-driver og config ligger i /usr/src.

Er dette en ny laptop? (hvis du vil ha suspend osv så kan jeg gi deg en annen config)

6372821[/snapback]

Dette er en gammel HP Omnibook.. Husker ikke helt specs'en på den.

Sikker dumt spm, men hva mener du med suspend?

Lenke til kommentar
Suspend to RAM. Dvalemodus som det så fint heter på norsk :)

Vet ikke om det fungerer så fint med eldre maskiner, har bare erfaring med maskiner av nyere dato.

6372847[/snapback]

Tror ikke jeg trenger det. ellers takk. enten er maskina på eller så er den ikke på. Batteriet er så dårlig at den kun kan brukes med tilkbolet strømnett.

Ett helt annet spm: Mener å huske å ha plukket opp ett sted atdu har tweake en gammel PII-maaskin med Slackware sånn at den fungerer tilnærmet "normalt" med KDE 3.5. Stemmer det? Hvis ja, kan du også hjelpe meg med å se om vi kan få opp farten på en gammel FS-kasse jeg har stående på jobben?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...