Gå til innhold

Er du avhengig av spill - det nye narkotikum


Anbefalte innlegg

Vi har alle lest om det - asiatere som dør av spilling. Folk som sitter å spiller i femten timer osv. Flere her har sikkert sittet i femten timer eller mer og flere vil komme. Som med alt annet dop vil de færreste utvikle avhengighet og klare å styre lysten sin. Men farene er der.

 

Alt som er gøy er farlig. Alt! Jeg hadde engang trodd at det å game for mye ikke skulle inkluderes i et behandlingstilbud, men det tok jeg feil, det er også blitt en diagnose. Hvorfor det? Hvorfor kan ikke folk styre seg? Kanskje jeg blir spilleavhengig en gang, bare det riktige spillet kommer rekende, hva vet jeg.

 

Man skal spille med god samvittighet, akkurat som man kan drikke seg brisen med god samvittighet. Men jeg må innrømme at jeg noen ganger, når jeg har spilt leeeenge, får dårlig samvittighet. Det er nok ingen grunn til det, men den kommer.

 

Så hvordan er det med deg, hvor ukritisk er du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veeel, nå har det blitt laga krisesenter og institutter i Nederland som skal behandle spilleavhengighet. Dataspilling er en hobby, kan man ikke bli avhengig av andre hobbyer da? Er det ikke folk som er avhengige av seiling f.eks? Poenget her er når en eller 2 asiatere dauer pga. spilleavhengighet blir det STORT hysteri i media, men når noen dauer av for eksempel fallskjermhopping eller på en crossykkel (2 andre hobbyer), da reagerer ingen, om 10 000 dør hver dag pga. hungersnød da later man som om det er vanlig.. Spilleavhengighet får FOR mye oppmerksomhet fordi det er noe nytt som er kommet.

 

+Folk er jo avhengige av fotball? Tror det er flere som hadde strøki med om fotball VM om 4 år ble avlyst ^.^

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Tror det har med livssituasjon ellers til de som blir "avhengige" å gjøre.

6370581[/snapback]

Ja, som med mye annet avhengighetsskapende blir det en virkelighetsflukt. Jeg vil tro spill er ekstra potent som et slikt, siden det er som å stige inn i en annen verden. De fleste spill er laget slik at brukeren føler seg flink og vellykket når han mestrer det, og det kan bli veldig fengslende hvis han ikke har alt for høy selvtillit irl.

Lenke til kommentar

Jeg er "avhengig" av alt jeg liker, men de aller, aller fleste er ikke i stand til å kjøre seg selv så grundig i dass som disse skrekk-eksemplene vi hører om.

 

Jeg blir likevel ikke forundret om alltid like pr-kåte barneombudet kommer på banen snart, for "farlige" saker som foreldre ikke helt skjønner er jo det samme som garanti for sendetid på Dagsrevyen.

Lenke til kommentar

Jeg er sterkt engasjert i spill, noe som tvilsomt vil gi seg med årene.

 

Før derimot var jeg "avhengig" av Counter-Strike. Jeg spilte så mye at det fikk sterkt inflytelse på karakterene mine, og jeg var fullt klar over det. Dog sluttet jeg ikke å spille, noe som er ganske skummelt når jeg tenker på det. Heldigvis er den tiden over.

 

Planene mine for nå, er å bli "avhengig" av Age Of Conan, når det kommer ut. ^^

Endret av Rune_F
Lenke til kommentar

Hehe Rune_F :D Gleder meg til Age of Conan jeg også. Slik det er atm i mitt liv så spiller jeg kanskje 4-5-6 timer pc hver dag. Spiller og spiller fru blom. 2 timer effektiv pracc i counterstrike source får vi vel til, mens resten av tiden går mest med til chatting, filmseing o.l. Nå spiller jeg for en ganske god clan (#mtnine @ quakenet) og for å holde oss på et relativt høyt nivå må vi pracce, og det helst mye. Dette er noe jeg liker AKURATT nå. Om 1 år kan det være jeg har fått noe helt annet for meg som f.eks kjærste. Karakterer på skolen har alltid vært en viktig faktor for meg, siden jeg setter utdanning rimlig høyt. Den første tida etter att jeg oppdaga "aktiv pc-spilling" sank nok karakterene mine litt, men nå når jeg gikk ut av Almenn GK så hadde jeg et høyere snitt enn hva jeg hadde i 10. klasse (ca 4,8). Man må bare prioritere, noe som er vansklig for noen. Alt med måte sier bare jeg ;)

Lenke til kommentar

Jeg spilte mye mer før. Men når jeg begynte i 10. så var liksom ikke data/konsoll alt. Spiller kanskje i gjennom snitt 1 time om dagen.

Er ofte lamme kompiser og sånt (enda jeg bor på landet).

 

 

så nei, jeg er ikke spillegal

 

 

edit: og ja, dofty spilte i 12 timer, jeg var med på 2-3 av de :w00t:

Endret av _Evolution_
Lenke til kommentar

Nå plukker nå media ut ekstreme tilfeller og blåser dem ekstra mye opp. Om en sitter i 15 timer å spiller blåser media det opp til at kisen satt i 15 år og spillet.

 

Ikke det, spill avhengighet er desverre et voksende fenomen som ikke bare forbeholder seg lengere til de Asiatiske land. Som fugleinfluensa har nå spillegalskap strekket seg til europeiske land.

 

Jeg tror ikke det er kirtisk for meg ennå. Jeg er en gameoholiker ja, men jeg stenger meg ikke inne med spill, eller, det kommer nå ann på spillet og da. Hadde en liten "identitetskrise" da Oblivion kom ut :p

Lenke til kommentar

Var nokså spillegal før (kjøpte meg pc da jeg var 7år) og helt fram til i fjor ...

Nå synes jeg det blir skjedelig og spille mer en 30-60min om gangen ....

Ennå så kjøper jeg spille pc nå snart til nesten 14000,- i håp om at spille lysten skal komme tilbake eller hadde jeg jo klart meg lenge på det jeg har nå ....

Vil spille men klarer det ikke :cry:

 

En venn av meg har nesten akkurat fått seg pc og han spiller nesten heledagen lang ... Han blir vel lei om noen år han og :whistle:

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar
Veeel, nå har det blitt laga krisesenter og institutter i Nederland som skal behandle spilleavhengighet. Dataspilling er en hobby, kan man ikke bli avhengig av andre hobbyer da? Er det ikke folk som er  avhengige av seiling f.eks? Poenget her er når en eller 2 asiatere dauer pga. spilleavhengighet blir det STORT hysteri i media, men når noen dauer av for eksempel fallskjermhopping eller på en crossykkel (2 andre hobbyer), da reagerer ingen, om 10 000 dør hver dag pga. hungersnød da later man som om det er vanlig.. Spilleavhengighet får FOR mye oppmerksomhet fordi det er noe nytt som er kommet.

 

+Folk er jo avhengige av fotball? Tror det er flere som hadde strøki med om fotball VM om 4 år ble avlyst ^.^

6368666[/snapback]

 

talt som en sann spillanhengig;)

Lenke til kommentar

Liker å spille, men mindre de siste årene. Nå er jeg da såklart blitt en del eldre siden de værste årene med NES/SNES dagen, så nå har det vel roet seg ned. Tidligere spilte jeg veldig mye og ventet på de neste spillene som kom ut. Nå er det fremdeles litt sånn, men fra langt nær så mye. Alle vil vel vokse av seg dette med tiden.

 

Derimot er jeg mer interessert i selve spillindustrien nå mer enn før, spesielt rundt det Nintendo driver med. Såklart prøver jeg å få meg meg litt rundt ellers også. Har en rekke utviklere for PC som jeg også er veldig stor fan av.

 

De som sitter og spiller til de dør er bare ekstremtilfeller som viser hvor uansvarlig både de som spiller og foreldrene er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...