Gå til innhold

Hvorfor skal Norge være så restriktivt og idiotisk

Anbefalte innlegg

Og til du som kommenterte hver eneste linje jeg skrev... Du har problemer som gidder det. Selv jeg kunne gjort det IGJEN med de linjene du har skrivd. Det du skrev var bare teit.

Nei det kalles logikk.

Det er litt vanskelig å ikke kjøre for fort når du plutselig ligger 10 km/t over grensa uten at du merker det omtrent. Og blir du tatt da er du konkurs nesten.

Se ned på sykkelen du sitter på, der har du en skive som vi kaller for et spidometer, den sier deg hvor fort du kjører, meget nyttig i jobben å holde trafikkreglene rundt deg.

Du leker så smart ved alle de "lure" kommentarene dine.. Du burde vel vite hva ekstrem betyr? Og hva kriminell betyr? Vil du kalle deg en kriminell fordi du har stjelt en sjokolade i en butikk? Jeg brukte ekstrem som en overdrivelse.. Har du drept noen syns jeg man er ekstremt kriminell. Jeg vil ikke engang kalle en person som uheldigvis stjal en sjokolade når han var liten og fikk det på rullebladet, for kriminell.

Det er han heller ikke, personer under 15 år er under kriminell lavalder og får derfor ikke småtyveri som godteri på noe rulleblad. Jeg lurer også fremdeles på hva du legger i "ekstrem kriminell". Media omtaler "ekstreme kriminelle miljøer" som omgangskretser bellastet av dop , våpen og andre ting som gjør at det utfører større kriminelle handlinger som væpnede ran osv. Om du mener at 18-års aldersgrense på røyk og høye fartsbøter fører til det så bør du ta en reality-check.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som andre her så synes jeg det er en del gode innlegg her. Andre innlegg igjen er mildt sagt hoderystende.

Jeg kan skjønne at trådstarter og andre synes at landet vårt er for restriktivt. Vi får ikke lov til å gjøre det som vi selv mener er best og vi har en følelse av at staten bestemmer over oss. Vi vil jo så gjerne være frie og gjøre det vi vil......bortsett fra når vi punkterer...

Etter min mening så er dette rene anarkismen, og det tror jeg ingen vil. Egentlig tror jeg ikke ungdom i dag skjønner hvor utrolig godt og fritt vi har det her i landet? Klart vi har noen lover som kanskje ikke er perfekte, men siden vi er i et demokrati så kan vi klage på dem eller stemme på andre som mener det samme som oss. I et demokrati så er det ikke meningen at alle skal få viljen sin, men at vi skal bli hørt. Hver gang noen klager på frihet så er det at dem ikke får kjøpe øl, røyke, gambling, bruke stoff eller lignende. Menneskene er virkelig selvdestruktive....

Etter min mening så har man det virkelig godt dersom alkohol og dop er det eneste man har igjen å bekymre seg for. Å sitte å grine fordi man ikke får drikke seg full fordi man er 14 år (og vet selvfølgelig ALT) er idioti. Jeg klarte meg også fint uten alkohol til jeg var 18. Dersom man er ute fordi man ikke drikker så får man ta et standpunkt....følge strømmen eller være selvstendig. Kjenner flere unge på 16-18 som ikke drikker men finner på andre ting.

Hasj er ulovlig og jeg håper det fortsetter slik. Jeg har erfart nok av det til å ønske at dem plasserte alle stoffselgere på geledd og plaffet dem ned etter tur. Det er et fritt land så jeg kan ønskedrømme så mye jeg vil (Og hyle det ut høyt på torget dersom jeg ønsker det), men det er også såpass fritt at dem som selger stoff, vet at dem har ingenting å frykte.

Nå skal det sies at jeg selvfølgelig ikke er enig med alle lovene i dette landet, men dem omfatter helt andre ting enn det som er nevnt her.

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Kongeinnlegg, MrVilla! :D Ser for meg deg stå og lese opp det innlegget foran et blafrende norsk flagg. :thumbup:

Endret av Vegard_
Lenke til kommentar

Det ligger noe det MrVilla sier.

Apropos det som ble sagt om kongen, ble ikke kongen folkevalgt etter unionsoppløsningen og hentet fra Danmark(?). Det er hans familie som lever videre på toppen av monarikiet så vidt jeg vet.

Skal vi ha ny folkevalgt konge hver gang Kogen dør? Jeg ser for meg Karl i Hagen som konge, jeg hadde i allefall ikke vært norsk statsborger lengre.

Angående alle de "restriktive" lovene vi har her i landet, så drives det ikke klappjakt på de som bryter lovene som er nevt.

F.eks alkohol- og tobakk-loven, hvis noen venner eller lignende kjøper for at du skal kunne nyte en kald pils i solen, så kommer politiet neppe med en væpnet aksjon og pågriper deg.

Lovene er til for å beskytte deg ikke for å låse deg fast, som nevnt i andre poster her, det er null problem å komme rundt de fleste av disse.

Lenke til kommentar
Jeg vil bare gjøre det klart at jeg ikke har påstått at hasj ikke er mindre skadelig enn alkohol og nikotin.

Og du tolker meg grundig feil, når det gjelder skadevirkninger. Virkestoffet i hasj påvirker enkelte deler av hjernen og virker beroligende, og kan lindre f.eks. stress og kvalme. I mange land brukes cannabis som et beroligende middel for kreftpasienter.

Men om du er helt frisk og røyker hasj, får du i deg kjempemasse virkestoff! Det virker beroligende, men ødelegger fullstendig hjernen din, du kan få humørsvingninger, fatamargana og paranoia. Og om du røyker hasj jevnlig, kan disse skadene i verste fall bli permanente.

Den dosen THC du får i deg som eventuell medisin er langt mindre enn dosen du får  av å ta en rev.

Og jo, cannabis er lovlig i Norge. Om fastlegen din mener du behøver cannabis, kan han/hun søke til helsemyndighetene om å få det. Søknaden behandles og du kan ende opp med en bitteliten flaske piller som inneholder bittebittelitt cannabis. Dette brukes veldig sjeldent i Norge, men er vanlig i mange andre land.

Men ingen leger i Norge vil gi deg en hasjpipe og en hampplante for å kurere forkjølelsen, det er jo klart.

6394727[/snapback]

Nå får du gi deg. jeg er enig i mye av det du skriver, men det som jeg uthevet er jeg ikke helt enig i.

Cannabis ødelegger ikke fulstendig hjernen din. Den bedøver hjerneceller. Ikke som med alkohol, som dreper de.

Bivirkninger av for mye røyking av cannabis, er som du sier humørsvingninger, søvnløshet, dårlig hukommelse, mild avhengighet osv...

Men det er ikke permanent. Er du så inrøkt, at du får noen av disse problemene så slutt å røyk på en stund, og du blir helt frisk igjen.

Den dosen THC du får i deg som eventuell medisin er langt mindre enn dosen du får  av å ta en rev.

Du kan da fint bestemme hvor kraftig dosen du skal røyke skal være selv.

Fordi om du kjøper 2g, betyr ikke det at reven skal inneholde 2g cannabis

Endret av tu30r6
Lenke til kommentar
I rustilstand er du potensielt farlig for alt og alle rundt deg. I 70-åra var det jo mange som tok LSD og hoppa utfor taket fordi de trodde de kunne fly.

Ja, man burde ikke ha lov til å røyke i det hele tatt. :)

Som over, så jeg har lyst til å hoppe ut av vinduer da jeg har tatt en sigg?

Ingen skal få bestemme om jeg skal få ta meg en sigg eller ikke!

Sant nok, det er jo lurt å kunne kjøre bil. En løsning med høyere avgift for å kjøpe bil, hadde vært bedre. De som absolutt ha en bil, kan jo få avslag, kanskje til og med gratis bil.

Skal bilene bli enda dyrere? da kommer folk til å kjøpe eldre biler, mindre driftssikre, og mindre miljøvennlige.

Skal de sette opp avgiftene på biler, vil jeg faen meg ha buss, elns tilgjengelig hjem til meg når jeg vil det.

Du forteller bare halve siden. Landets øverste leder, statsministeren, er folkevalgt, kongen er det ikke. Kongen har per i dag ingen praktisk politisk funksjon, kun teoretisk. Han kan nekte lovforslag og -endringer, men alt han gjør er å godkjenne regjeringens og stortingets arbeid. Kongefamilien bør avskaffes. Alt de gjør er å leve fett på skattebetalernes penger og representere Norge i utlandet, noe vi fra før av har 169 folkevalgte menn og kvinner til å gjøre.

6394780[/snapback]

Ikkesant, kongen har makt, men han er ikke folkevalgt.

Ingen har heller spurt meg om jeg vil ha en konge!

Lenke til kommentar

"Det der skulle jeg likt å sett serriøse kilder på...

Prøv å finn litt mere ut om ting før du skriver ting du ikke har peiling på.

Og har du funnet det der ett sted, så bruk noe som kalles kildekritikk. ikke bare ta noe du finner kjapt.

Det du har skrevet er helt feil.

Det fungerer som et legemiddel, JA.

Det skader deg IKKE mere hvis du ikke er syk, enn da du er syk.

Det er faktisk "sunnere" enn alkohol og nikotin (røyk).

Og etter det jeg ser du har skrevet, så meiner du også att hasj er et lovlig legemiddel i Norge? NEI det er det ikke.

Hasj, marjuhana (Cannabis som en fellesbetegnelse), Inneholder THC som er på den internasjonale dopinglista, av ett eller annet slag. Som da Norge så absolutt må følge... Og gudene veit hvorfor den har havnet der."

tja

Smoking any drug is unhealthy. Cannabis is no exception. The smoke actually contains higher concentrations of carcinogenic polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs) than tobacco smoke. Cannabis smokers generally inhale more smoke for longer depositing more than 4 times as much tar on their lungs as cigarette smokers. To balance this, however, they smoke less joints and smoke less often.

A common side-effect, usually for first time or early users, is anxiety, panic, paranoia and feelings of impending doom. However these effects disappear within hours. Reassurance and a supportive environment help.

There are also anecdotal reports of long-term users 'turning a corner' in their cannabis use, where they can no longer enjoy the experience as cannabis triggers paranoia and anxiety attacks.

"At folk under 18. ikke får stemme! de samme lovene gjelder jo for de å..."

Folk under en viss alder har generellt sett verken erfaring, innsikt eller interesse nok til å bli stolt på til å være med på å bestemme hvordan ting skal fungere. Man må oppnå en viss grad av modenhet før man kan begynne å forstå at ikke alt handler om "det JEG vil akkurat NÅ!"

"At jeg ikke kan gjøre hva jeg vil med min egen kropp. dvs røyke cannabis, div narkotiske stoffer... osv..."

Som sagt tidligere. Narkotiske stoffer fører som regel til at en blir en større samfunnsbelastning enn vanlig, noe som fører til at vi andre betaler for at du skal ruse deg (f.eks. når du ODer og må på behandling eller på grunn av andre medisinske problemer du pådrar deg som følger av rusmisbruket). Hvorfor skal andre betale for at DU ikke bryr deg?. Hvis helsevesenet ikke hadde trengt å tilby tjenestene til rusmisbrukere som ikke betalte for seg, så hadde det vært en annen ting. Da kunne du rust deg så mye du ville for alt jeg bryr meg.

"Røykeloven skulle vert endra litt på."

Røykeloven tar hensyn til at det er kjempemange som har måttet jobbe i røyken som får in annenhåndsrøyk hver dag på jobben. Jeg mener vi skal ta hensyn til dem. Selvsagt kunne man vært litt mer fleksibel, med avskilte røykestuer o.l. Men alt i alt vil jeg si, som ikkerøyker, at tilværelsen har blitt mye bedre. Det er tross alt andre enn røykerene som skal bruke den lufta også...

"Veiene i Norge.

Den latterlige lave kvota av div varer jeg har lov til å ha med meg inn i norge.

Politikere som ljug. Skulle vert en lov som sa at hvis de sier en ting, og ikke gjør det så skulle de enten ha blitt avsatt og aldri mere få jobbet med politikk mere, eller betalt en saftig bot!"

Helt enig. Det er så mye vei i Norge som burde være utbedret. Kvoten på innførsel av varer her i landet er også idiotisk lav.

De må iallefall prøve å få det gjennom. At de sier de vil gjøre noe, men ikke får det til fordi andre blokkerer bør selvsagt ikke bøtlegges.

"Bil lappen, er altfor dyr."

Helt enig. Billappen burde vært innbakt som valgfag på videregående. det er helt idioti at folk skal måtte betale så mye for noe som er så essensiellt at omtrent alle må gjennom det en gang...

"Skiltene som forteller at det er fartsboks forut. Hele poenget med en fotoboks er jo borte, hvis en er nødt til å ha et skilt som sier at det er fartsmåling her.

Er jo nesten så det kunne stått "Senk farten til XXkm/t ellers får du fartsbot"

Kamuflert skulle den ha vert å.

Sette ned bøtene på fartsovertredelser. Hvor enkelt er det ikke å plutselig kjøre i 70 i ei 60 sone? uten at du merker det?"

MEGET uenig. Poenget med fotoboksene er ikke at de vil ha mest mulig penger inn (for de kan jeg love deg at folk også klager på og tror), men at de vil at du som bilist skal kjøre ansvarsfullt på den strekningen fotoboksen står. At du senker farten fordi du vet at du løper en ekstra stor risiko for å få fatsbot på den strekningen er NØYAKTIG det resultatet veivesenet vil ha av den fotoboksen!

Hvis du ikke merker det, så er du litt for uoppmerksom når du kjører...

"Kongefamilien. så lenge monarken, eller "øverste leder" i landet ikke er folkevalgt blir det ikke riktig."

Jeg forstår poenget ditt, og jeg er tildels enig. Men tenk på det slik. Vi risikerer iallefall ikke å ende opp med en "Bush" med det første...

"Veiafgifta, og alle andre avgifter på bil. Bil er dyrt. Når man skal betale veiavgift, hvorfor er ikke den øremerket til veier?

Enten så kan en fjerne veiavgifta, og sette opp bommer, eller så kan en fjerne bommene å ha veiavgifta."

Enig.

"Skattesystemet. Hvorfor skal en person som tjener mye bli straffet for det?"

Vi lever i ett sosialdemokratisk land. Liker du det ikke? Bli 18, stem på ett parti som er for å endre på skattereglene, eller enda bedre, start ditt eget parti og vis litt genuin samfunnsinteresse. Inntil da, innse at det er dette flertallet i landet vil ha og lev med det. Det påvirker garantert ikke deg i stor grad før du blir 18 uansett.

"At jeg ikke kan kjøpe øl, sigg osv... når jeg er under 18."

Se delvis min kommentar til hvorfor man ikke skal kunne stemme før man er 18...

"At jeg må vente med å kjøpe sprit/polvarer til jeg er 20. Er jeg ikke myndig når jeg er 18. Og bestemmer fullt og helt over meg selv?

Det samme med tung motorsykkel, er ikke det 20 elns?"

Helt enig. En felles aldersgrense for alt. Noe annet er egentlig ganske dumt. Mulig denne grensa burde blitt satt til 20 da, men det er en annen debatt...

Det har vel sammenheng med at det er endel farligere å kjøre motorsykkel enn vanlig bil, og at man da vil at føreren i beste tilfelle skal ha 2 års erfaring bak rattet på en bil før man begir seg ut på en motorsykkel? Det er iallefall den beste begrunnelsen jeg kan komme på i farten. Om det er hensiktsmessig er vel ett annet spørsmål?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Egentlig tror jeg ikke ungdom i dag skjønner hvor utrolig godt og fritt vi har det her i landet?

Si det til korridorpasienter, folk som står i sykehuskø og risikerer å dø hvis de ikke får plass snart, osv...

6400618[/snapback]

Si det til de utallige millioner som lever under diktaturer, uten ytrings eller handlsingsfrihet, si det til de som lever i sult, krig eller annen nød...

Vi har det godt i Norge.

Si det til folk i USA som blir syke som ikke har forsikring som må pantsette huset for å få råd til operasjonen.

Vi har det bra i Norge...

Lenke til kommentar
Egentlig tror jeg ikke ungdom i dag skjønner hvor utrolig godt og fritt vi har det her i landet?

Si det til korridorpasienter, folk som står i sykehuskø og risikerer å dø hvis de ikke får plass snart, osv...

6400618[/snapback]

Si det til de utallige millioner som lever under diktaturer, uten ytrings eller handlsingsfrihet, si det til de som lever i sult, krig eller annen nød...

Så fordi andre lider nød så skal vi ignorere at folk lider nød i vårt eget land?

Vi har det godt i Norge.

Ikke alle, nei.

Si det til folk i USA som blir syke som ikke har forsikring som må pantsette huset for å få råd til operasjonen.

Så fordi andre lider nød så skal vi ignorere at folk lider nød i vårt eget land?

Vi har det bra i Norge...

6400653[/snapback]

Ikke alle, nei.

Lenke til kommentar

Altså.. Ikke kom her og si at Norge ikke er et bra land å bo i! Det finnes grenser for alkohol og andre ting, fordi de som har satt grensene mener at det kan være lettere å utvikle avhengighet, og at man bør være "moden nok" for å kunne konsumere alkohol. Hvorvidt dette virker, vet jeg ikke, jeg vet hvertfall at det å få tak i alkohol selv om man er under 18 år ikke er vanskelig.

Men vær så snill, ikke klag. Vi har det altfor godt!

Spiker i veien. Stakkars deg.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Røyking dreper! Og faktisk dør veldig mange mennesker av passiv røyking også!

Om dere så gjerne har lyst til å skade dere selv, kan dere jo gjøre det på en måte som ikke er potensielt skadelig for andre. Både alkohol, røyking, hasj og annen rus er skadelig for mennesker rundt de som bruker det.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
Nå får du gi deg. jeg er enig i mye av det du skriver, men det som jeg uthevet er jeg ikke helt enig i.

Cannabis ødelegger ikke fulstendig hjernen din. Den bedøver hjerneceller. Ikke som med alkohol, som dreper de.

Bivirkninger av for mye røyking av cannabis, er som du sier humørsvingninger, søvnløshet, dårlig hukommelse, mild avhengighet osv...

Men det er ikke permanent. Er du så inrøkt, at du får noen av disse problemene så slutt å røyk på en stund, og du blir helt frisk igjen.

Du kan da fint bestemme hvor kraftig dosen du skal røyke skal være selv.

Fordi om du kjøper 2g, betyr ikke det at reven skal inneholde 2g cannabis

6400018[/snapback]

Jeg skrev ikke at en rev ødelegger hjernen din, men cannabisinntak over tid (tiden hasjen bruker på å ødelegge hjernen din avhenger av folkerase, mengde osv. Kan også ha mange variabler som stress og slikt).

Skal være enig med deg i at ingen tar skade av en rev. De fleste er heller ikke avhengige etter å ha tatt en, slik mange blir av andre narkotiske stoffer. Men tingen er at cannabis er vanedannende, og om du røyker det regelmessig er det ikke lett å slutte, midlertidig eller permanent. Dessuten er stoffene i kroppen i 1-2 uker, så du er aldri helt rusfri om du røyker en gang i uka, som er vanlig hos misbrukere. Disse skadene er som du også nesten sier, ofte midlertidige, men hos mange også permanente. Ja, du kan ryøke hasj en gang i uka i et helt år uten å få varige skader av det, men da er det ikke lett å slutte, og etter å ha røyka i noen år, er du plutselig skadet for livet. Too bad.

Er også enig med deg i at cannabis er langt mindre skadelig enn f.eks. alkohol og nikotin. Nikotin er noe dritt, det bare skader og dreper og er bare stressdempende i mindre grad. Nikotin bør forbys. Alkohol er kun farlig ved for høyt inntak. Er du full hver helg, kan du vente deg skrumpelever og trekke fra flere tiår av antatt levealder. Veldig mange drap og bilulykker med døden til følge går også hånd i hånd med alkoholen. Men det er ikke farlig å nyte et glass vil til middagen hver lørdag, eller ta en pils til fotballkampen.

Lenke til kommentar
Altså.. Ikke kom her og si at Norge ikke er et bra land å bo i! Det finnes grenser for alkohol og andre ting, fordi de som har satt grensene mener at det kan være lettere å utvikle avhengighet, og at man bør være "moden nok" for å kunne konsumere alkohol. Hvorvidt dette virker, vet jeg ikke, jeg vet hvertfall at det å få tak i alkohol selv om man er under 18 år ikke er vanskelig.

Men vær så snill, ikke klag. Vi har det altfor godt!

Spiker i veien. Stakkars deg.

6401023[/snapback]

Ikke klag? Det er nå en høyst individuell sak om man har det godt i dette landet. Som tidligere nevnt er det eldre som lever i uverdige forhold, det finnes syke som ikke får nødvendig behandling og det finnes psykisk syke som blir ignorert. Det er nok å ta tak i selv om dette landet er en oase for de fleste av oss :)

"De har det værre i Afrika" er en fattig trøst for Per på 90 som sitter på et par kvm i sine siste år, eller Elsa som har ventet 6 måneder på operasjon. Men dette blir nok litt vel på sidelinjen av hva som diskuteres.

Lenke til kommentar

Det er alltid rom for forbedringer. Det er det vel ingen som bestrider.

Men når man skal spørre om vi har det godt i Norge, så må man sammenligne. Og hvis man sammenliger med om trent hvilket som helst annet land i verden, så har vi det rimelig bra her i Norge. Vi troner jo tross alt på toppen av FNs liste over land med beste levestandard.

Lenke til kommentar

Jeg sliter med å ta leirbålmannen seriøst. Virker som en 15-åring som er irritert over at det hele tre år til han får lov å gjøre tingene han vil. Kun "jeg vil ha NÅ og er drittlei av DITT og DATT som jeg ikke skjønner noe av!"-syting. Aldersgrensene er der fordi i de fleste tilfeller er man ikke moden nok før man når denne grensen. Mye som blir sagt er sant, men det er bare tilfeldigheter i mengden. For det meste bare ting som er helt greit slik det er nå :roll:

Og, ja. Vi har det bra i Norge. Tror du finnene, danskene, nederlendere og øst-europère tenker "Norge er jo et fint land, men der er sprit-grensen 18 og hasj-dyrking er ulovlig. Da er det uaktuelt å flytte dit." Det er uviktige bagateller som ikke har noe å si på livskvaliteten i det hele tatt. Punktum.

Lenke til kommentar

"At folk under 18. ikke får stemme! de samme lovene gjelder jo for de å..."

Folk under en viss alder har generellt sett verken erfaring, innsikt eller interesse nok til å bli stolt på til å være med på å bestemme hvordan ting skal fungere. Man må oppnå en viss grad av modenhet før man kan begynne å forstå at ikke alt handler om "det JEG vil akkurat NÅ!"

Hvorfor har vi ikke erfaring? Vi lærer det ikke på skolen før du er 17/18 år.

Gjorde ivertfall jeg. Hadde vi lært det til vi var 16. ville vi fremdeles ha hatt like lite erfaring?

Og det er jo også på en måte, Hvorfor skal jeg overholde lovene i norge, dersom jeg ikke får ha noen påvirkning på dem?

"At jeg ikke kan gjøre hva jeg vil med min egen kropp. dvs røyke cannabis, div narkotiske stoffer... osv..."

Som sagt tidligere. Narkotiske stoffer fører som regel til at en blir en større samfunnsbelastning enn vanlig, noe som fører til at vi andre betaler for at du skal ruse deg (f.eks. når du ODer og må på behandling eller på grunn av andre medisinske problemer du pådrar deg som følger av rusmisbruket). Hvorfor skal andre betale for at DU ikke bryr deg?. Hvis helsevesenet ikke hadde trengt å tilby tjenestene til rusmisbrukere som ikke betalte for seg, så hadde det vært en annen ting. Da kunne du rust deg så mye du ville for alt jeg bryr meg.

Jeg betaler skatt!

"Røykeloven skulle vert endra litt på."

Røykeloven tar hensyn til at det er kjempemange som har måttet jobbe i røyken som får in annenhåndsrøyk hver dag på jobben. Jeg mener vi skal ta hensyn til dem. Selvsagt kunne man vært litt mer fleksibel, med avskilte røykestuer o.l. Men alt i alt vil jeg si, som ikkerøyker, at tilværelsen har blitt mye bedre. Det er tross alt andre enn røykerene som skal bruke den lufta også...

Den skulle ha vert mere tøyelig ja... Røyker selv, og er enig at det er bedre.

"Veiene i Norge.

Den latterlige lave kvota av div varer jeg har lov til å ha med meg inn i norge.

Politikere som ljug. Skulle vert en lov som sa at hvis de sier en ting, og ikke gjør det så skulle de enten ha blitt avsatt og aldri mere få jobbet med politikk mere, eller betalt en saftig bot!"

Helt enig. Det er så mye vei i Norge som burde være utbedret. Kvoten på innførsel av varer her i landet er også idiotisk lav.

De må iallefall prøve å få det gjennom. At de sier de vil gjøre noe, men ikke får det til fordi andre blokkerer bør selvsagt ikke bøtlegges.

Det sisste jeg skrev der, kom kanskje litt feil ut av meg :p

"Skiltene som forteller at det er fartsboks forut. Hele poenget med en fotoboks er jo borte, hvis en er nødt til å ha et skilt som sier at det er fartsmåling her.

Er jo nesten så det kunne stått "Senk farten til XXkm/t ellers får du fartsbot"

Kamuflert skulle den ha vert å.

Sette ned bøtene på fartsovertredelser. Hvor enkelt er det ikke å plutselig kjøre i 70 i ei 60 sone? uten at du merker det?"

MEGET uenig. Poenget med fotoboksene er ikke at de vil ha mest mulig penger inn (for de kan jeg love deg at folk også klager på og tror), men at de vil at du som bilist skal kjøre ansvarsfullt på den strekningen fotoboksen står. At du senker farten fordi du vet at du løper en ekstra stor risiko for å få fatsbot på den strekningen er NØYAKTIG det resultatet veivesenet vil ha av den fotoboksen!

Kanksje riktig, men hvis de setter opp skjulte fotobokser veldig mange steder, og mange får bøter, er det færre som tør å kjøre for fort.

"Kongefamilien. så lenge monarken, eller "øverste leder" i landet ikke er folkevalgt blir det ikke riktig."

Jeg forstår poenget ditt, og jeg er tildels enig. Men tenk på det slik. Vi risikerer iallefall ikke å ende opp med en "Bush" med det første...

Når noen nevner at vi skal bli kvitt monarkiet, hvorfor virker det som om vi ikke kan finne et system der øverste makten kan deles på flere personer, og ikke en. ?

"Skattesystemet. Hvorfor skal en person som tjener mye bli straffet for det?"

Vi lever i ett sosialdemokratisk land. Liker du det ikke? Bli 18, stem på ett parti som er for å endre på skattereglene, eller enda bedre, start ditt eget parti og vis litt genuin samfunnsinteresse. Inntil da, innse at det er dette flertallet i landet vil ha og lev med det. Det påvirker garantert ikke deg i stor grad før du blir 18 uansett.

Foreløpig klager jeg så mye jeg vil siden jeg ikke fikk stemt i fjord, siden jeg ikke var 18 da...

Ble 18. i januar...

"At jeg ikke kan kjøpe øl, sigg osv... når jeg er under 18."

Se delvis min kommentar til hvorfor man ikke skal kunne stemme før man er 18...

Jeg ser enda ikke noen grunn til å ha den grensa på 18. år

"At jeg må vente med å kjøpe sprit/polvarer til jeg er 20. Er jeg ikke myndig når jeg er 18. Og bestemmer fullt og helt over meg selv?

Det samme med tung motorsykkel, er ikke det 20 elns?"

Helt enig. En felles aldersgrense for alt. Noe annet er egentlig ganske dumt. Mulig denne grensa burde blitt satt til 20 da, men det er en annen debatt...

Det har vel sammenheng med at det er endel farligere å kjøre motorsykkel enn vanlig bil, og at man da vil at føreren i beste tilfelle skal ha 2 års erfaring bak rattet på en bil før man begir seg ut på en motorsykkel? Det er iallefall den beste begrunnelsen jeg kan komme på i farten. Om det er hensiktsmessig er vel ett annet spørsmål?

Nesten felles aldergrense...

Stemme, 16år

Alkohol, øl, vin osv... 16år

Bil, andre kjøretøy 18år

Moped 16år?

Sprit 18år

6400192[/snapback]

Lenke til kommentar

Kanksje riktig, men hvis de setter opp skjulte fotobokser veldig mange steder, og mange får bøter, er det færre som tør å kjøre for fort.

Det er vel mye bedre at folk lærer å sette ned farten uten å måtte betale bøter, enn at de er nødt å lære det ved å måtte få svi på pengepungen først?

Hvorfor har vi ikke erfaring? Vi lærer det ikke på skolen før du er 17/18 år.

Gjorde ivertfall jeg. Hadde vi lært det til vi var 16. ville vi fremdeles ha hatt like lite erfaring?

Og det er jo også på en måte, Hvorfor skal jeg overholde lovene i norge, dersom jeg ikke får ha noen påvirkning på dem?

Jeg sa generellt sett. Du kan være en over gjennomsnittet opplyst 16-17 åring, men gjennomsnittet av ungdommen er ikke det. "Hvorfor skal en unge gjøre som foreldrene sier? Han har jo ingen innvirkning på reglene uansett?" - Når du blir 18 har samfunnet bestemt at du er moden nok og har innsikt nok til å være med å bestemme hvordan ting skal fungere. Det er det som er hele forskjellen på ett barn og en voksen (jeg antar du vet forskjellen.)

Jeg betaler skatt!

Det gjør alle andre også. Men skal alle andre måtte betale ekstra fordi DU pådrar deg mer lidelser - og dermed større utgifter til helsevesenet, enn resten av oss i gjennomsnittet gjør?

Lenke til kommentar

Det er vel mye bedre at folk lærer å sette ned farten uten å måtte betale bøter, enn at de er nødt å lære det ved å måtte få svi på pengepungen først?

6406421[/snapback]

Dette skal vel folk ha lært når de har tatt lappen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...