Gå til innhold

egen pc som ruter, hva er best?

Anbefalte innlegg

jeg har tenkt og bytte ut en elendig dlink ruter med egen pc som ruter nett til nettverke....

jeg har kikka på to alternativer...

det ene er clarkconnect (men er det lisens som brukes viss man skal ha en del pcer på nettverke....

jeg har også kikka på smoothwall

Jeg lurer på om noen har erfaringer med disse to

Takker for svar :)

Ruteren blir stående på en gammel pc

pentium 2 300mhz +-

eller en amd 800mhz pc

256mb minne...

20gb harddisk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en kollega som skryter veldig av http://www.m0n0.ch/wall/

Er visst bare å boote fra cd, skrive/laste konfig til/fra diskett/minnepen. Kan dermed brukes uten harddisk.

Har ikke testet selv, men forstår at dette er noe av det mest geniale som noen gang har blitt lagd.

6367536[/snapback]

Så egentlig ganske enkelt ut...

Men mangler vell de tingene som e-post server, webser med php og mysql støtte o.l...

Lenke til kommentar
Jeg  lurer på om noen har erfaringer med disse to

6367466[/snapback]

Har satt opp begge systemene og Clarkconnect er jo langt mer anvennelig enn SW.

CC Home-edition har da ingen begrensninger og er gratis. Den bygger på Fedora Core2 eller 3 så den er svært kurrant, SW er ikke påtenkt noen andre oppgaver enn router.

Lenke til kommentar

Kan også anbefale Clark Connect, det med lisenser er for hvor mange bruker du kan ha lokalt på serveren, på home utgaven altså den som er gratis så er det 8. Om du skal ha flere brukere som skal ha hjemmeområde med egen webside og e-post adresse som blir kjørt fra serveren, osv..

Om du ikke trenger slike ting så er CC Home et godt nok valg for deg, om du trenger mer så setter du opp et annet system..

Lenke til kommentar
Så egentlig ganske enkelt ut...

Men mangler vell de tingene som e-post server, webser med php og mysql støtte o.l...

6368170[/snapback]

Hmm.. nå synes jeg du sa at maskinen først og fremst skal brukes som en ruter. Hvis du har planer å bruke den til alt mulig annet er du kanskje best tjent med å satse på en ordentlig distro som også har oppdaterte pakker for alt annet og ikke er begrenset på noen måte.

Når det er sagt er det vanligvis ingen god løsning å kjøre mange tjenester på en brannmur da det øker sjansen for at ditt nettverk kan bli kompromittert. Men skjønner jo at man er nødt til å ta noen snarveier i et hjemmenettverk...

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare kjøpe en router med Linux?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314078

6369562[/snapback]

Fordi jeg ikke gidder å bruke penger på det... når jeg kan sette opp en gratis..

6375424[/snapback]

Vel, du sparer en del plass på det, og slipper støy, og ikke minst, STRØM.

6375546[/snapback]

Men er alle de fra den produsenten med linux?

noen som vet hvordan denne fungerer i praksis...

den har 300mbits på trådløse...

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
jeg har tenkt og bytte ut en elendig dlink ruter med egen pc som ruter nett til nettverke....

jeg har kikka på to alternativer...

det ene er clarkconnect (men er det lisens som brukes viss man skal ha en del pcer på nettverke....

jeg har også kikka på smoothwall

Jeg  lurer på om noen har erfaringer med disse to

Ruteren blir stående på en gammel pc

pentium 2 300mhz +-

eller en amd 800mhz pc

256mb minne...

20gb harddisk

6367466[/snapback]

Smoothwall er en distro som jeg anbefaler til ditt formål kontra clarkconnect.Ikke bra å ha for mange tjenester på en firewall.Bruker smoothwall på en via733 og har en SME Server på DMZ på en celeron 466 som kjører Mailserver og webserver og som har alle funksjonene som Clarckconnect har.

Kjører da smoothwall med en del modifikasjoner og må bare anbefale NetWhiz sin enestående Guardian - Reactive Firewall og sjekk ut denne tråden også som du finner her

Endret av nre1458
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare kjøpe en router med Linux?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314078

6369562[/snapback]

Fordi jeg ikke gidder å bruke penger på det... når jeg kan sette opp en gratis..

6375424[/snapback]

Vel, du sparer en del plass på det, og slipper støy, og ikke minst, STRØM.

6375546[/snapback]

Men er alle de fra den produsenten med linux?

noen som vet hvordan denne fungerer i praksis...

den har 300mbits på trådløse...

6377164[/snapback]

Den har ikke Linux, og det er dyrt med nettverkskort som støtter 802.11n

https://prisguiden.no/product.php?productId=45814

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...