Gå til innhold

Reverse HyperThreading

Anbefalte innlegg

Intels Core-arkitektur imponerer meg derfor svært lite, gjennomsnittlig ca. 10-15% bedre ytelse enn en 3 år gammel arkitektur er etter min mening ganske ynkelig.  Jeg er redd at Intel er iferd med å gå opp for enkle triks for å øke ytelsen, slik som å doble cache-størrelsen, antall kjerner og øke FSB-hastigheten.  I bunn og grunn er AMD sitt design mer elegant og det gjenspeiler seg i at den yter jevnt over bra på de aller fleste bruksområder.  Jeg tror derfor at Core bare blir en døgnflue, og at dens dager i glansen blir kortvarig, spesielt nå som K8L er rett rundt hjørnet...  :cool:

6420302[/snapback]

Og hvilken vet vi mest om? Core eller K8L? Det er selvsagt lov å spekulere, men du har jo ingenting konkret her, så det er nettopp spekulasjon det er. Du bruker dette som bevisførsel i argumentet ditt, så argumentet ditt er lite verdt når det ikke ennå er bekreftet at K8L er det beste siden krigen. Sirkulær argumentasjon...

Skulle liksom Intel IKKE økte cache når de har både plass på brikken og utstyr bra nok til å gjøre det, og samtidig ikke når "gamle høyder" på varmeproduksjon? Du kan ikke kritisere den fordi den har mye cache, du må isåfall kritisere den fordi den har dårlig ytelse i praksis, og jeg har ikke sett deg komme med det ennå. De foreløpige testene har vist stabilt bra ytelse. Her velger du deg nok en gang en teoretisk ting å kritisere på...

Flott at du er opptatt av "eleganse", men når du ikke merker en døyt til denne elegansen overhodet i praktisk ytelse, så er det på tide å forholde seg til virkeligheten og basere en eventuelt kjøpsbeslutning på den praktiske verden. Ergo, vi får se hva testene sier den dagen Conroe er offisielt lansert.

6421424[/snapback]

Når jeg tenker på eleganse så tenker jeg først og fremst på AMDs implementering av x86-64, integrert minnekontroller, HyperTransport, osv. og det bør herske liten tvil om at det har gjenspeilt seg i praktisk ytelse. Det jeg så langt har sett fra Core-arkitekturen imponerer meg derfor svært lite som sagt ettersom denne arkitekturen skiller seg lite fra tidligere Intel-design. Når det gjelder K8L så har det nå lekket ut såpass mye informasjon at jeg med sikkerhet kan si at den vil bli en betydelig forbedring iforhold til K8 iallefall, og det vil være overraskende dersom den ikke ytet bedre enn Core på det aller meste i den praktiske verden iallefall. Ellers er jeg enig med at vi får se hva testene sier den dagen dette er offisielt lansert :)

Ja blir litt merkelig når fokuset flyttes vekk fra det som egentlig betyr noe; Ytelse, pris, varmeutvikling, tilgjengelighet.

Er totalt likegyldig for meg som skal kjøpe ny cpu om det er en helt ny og elegant arkitektur, eller "bare" en forbedring av gammel. Spiller ingen rolle om det står AMD eller Intel på klisterlappen som følger med heller  :D

6421480[/snapback]

Når du for alvor begynner å stresse systemet ditt så vil du snart oppdage at det å ha en elegant løsning er å foretrekke siden den alltid vil gi forutsigbar ytelse på de fleste områder. Det hadde f.eks. vært dumt å kjøpe et system for flytetallsberegninger basert på Super Pi-resultater som tross alt er mer cache-intensiv enn så mye annet. Innenfor områdene som du skisserer så har faktisk AMD vært ledende i flere år nå, og det er ingenting som tyder på at de ikke kommer til å fortsette med det selv om Intel skulle komme med noen midlertidige løsninger som på overlfaten kan virke konkurransedyktige. Når jeg handler et nytt system så ser jeg alltid på helheten der prosessoren bare er en enkeltkomponent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi kan vel uansett regne med at OM conroe skulle banke de nåværende amd prosessorene skikkelig, så kommer vel amd også til å ta en lettvinn løsning, som f.eks mer cache, eventuelt høyere buss hastighet eller lignende. Jeg tror ihvertfall at uansett om reverse ht blir aktuelt eller ei, så kommer de definitivt til å svare på tiltale.

appropo busshastighet, vil det ikke være veldig enkelt for amd å kunne kjøre en mye høyere buss hastighet enn det de gjør nå, pga den intrigerte minnekontrollern? jeg kan ikke så mye om akkurat hvordan det fungerer, men man skulle vel kanskje tro at det skulle være en del enklere enn hos f.eks intel, siden man kanskje ikke er så avhengig av hovedkort og chipsett støtte? i såfall vil vel amd ha en stor ressurs der siden ddr2 hastighetene begynner å bli ganske heftige etterhvert.

Lenke til kommentar
Vi kan vel uansett regne med at OM conroe skulle banke de nåværende amd prosessorene skikkelig, så kommer vel amd også til å ta en lettvinn løsning, som f.eks mer cache, eventuelt høyere buss hastighet eller lignende. Jeg tror ihvertfall at uansett om reverse ht blir aktuelt eller ei, så kommer de definitivt til å svare på tiltale.

appropo busshastighet, vil det ikke være veldig enkelt for amd å kunne kjøre en mye høyere buss hastighet enn det de gjør nå, pga den intrigerte minnekontrollern? jeg kan ikke så mye om akkurat hvordan det fungerer, men man skulle vel kanskje tro at det skulle være en del enklere enn hos f.eks intel, siden man kanskje ikke er så avhengig av hovedkort og chipsett støtte? i såfall vil vel amd ha en stor ressurs der siden ddr2 hastighetene begynner å bli ganske heftige etterhvert.

6422902[/snapback]

Det har vist seg at mer cache på AMD64 ikke utgjør noe serlig, for eksempel 512kB mot 1MB L2-cache. Det er mulig at mer L1-cache hadde gjort susen.

Minnetrafikken går ikke gjennom busen til brikkesettet, men direkte til minnebrikkene. Det er poenget med integrért minnekontroller. Dermed er HT-busen mer enn tilstrekkelig, så jeg tror ikke det ville gjort store forskjellen med høyere frekvens.

Jeg tror det er nødvendig at AMD får produksjonen over på 65nm, så vil de nok kunne kjøre høyere frekvenser og konkurrére med Conroe.

Selv om sannsynligvis den kraftigeste Conroe slår FX-62, så er det ikke sikkert at Conroe-serien slår AM2-serien. AMD dumper prisene så kraftig at jeg tror X2-serien vil gi minst like mye ytelse for pengene. For eksempel vil evn X2 5000+ koste cirka 3100 kr, ytelsen på denne er ikke langt ifra FX-62 og med andre ord gi svært mye for pengene.

Lenke til kommentar

Jepp, det er akkurat det som er problemet. AMD har ikke så mye slingringsmonn med K8. De må rett og slett over på en bedre produksjonsteknikk eller en ny kjerne før at det skal bli store nok forskjeller til at de kan konkurrere med Conroe på de råeste frekvensene. Conroe på 3GHz og over har ikke AMD noen sjans til å ta igjen før K8L (hvis de ikke har noe veldig finurlig oppe i ermet).

Lenke til kommentar

Tja når det gjelder såkalte lettvinte løsninger så har vel de i så måte vært likelig fordelt mellom amd og Intel.

Hva med socet A da P4 kom med HT?

Var ikke nettop 3000+ og 3200+ nettop slike lettvinte løsninger der amd klokket cpuene til bristepunktet for å forsøke å henge med .

Intels Core-arkitektur imponerer meg derfor svært lite, gjennomsnittlig ca. 10-15% bedre ytelse enn en 3 år gammel arkitektur er etter min mening ganske ynkelig.

Tja er ikke det omtrent det samme som A64 hadde kontra P4 da A64 kom ut og hvor gammel var da P4 akritekturen :hmm:

Når du for alvor begynner å stresse systemet ditt så vil du snart oppdage at det å ha en elegant løsning er å foretrekke siden den alltid vil gi forutsigbar ytelse på de fleste områder.

Tja, selv i dag er min P4 3200 HT å foretrekke fremfor min A64 3700 i feks billedbehandling .

Så hvem som er mest elegant elller ikke betyr da rimeligvis mindre,det som er viktig er å få jobben gjordt med minst mulig venting :)

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Det ser ikke ut til at dette er tullprat likevel:

AMD silently launches Dual-Core Optimiser

Intended for all owners of dual-core processors, AMD Dual-Core Optimizer is a piece of software that allegedly improves gaming performance by bypassing Windows' API in some specific situations.

This utility helps that software access the RDTSC instruction directly, in order to correct the Time Stamp Counter on separate cores. It effectively keeps both cores working in parallel and reduces the differing video performance effects, or any other flaws that relate to timing situations in dual-core or upcoming multicore processors.

You can find and download the utility using our complementary L'Inq.

L'Inq

Fint om noen gidder å laste den ned og kjøre noen spillrelaterte benchmarks for å se forskjellen i ytelsen før og etter installasjon av dette verktøyet. F.eks. 3DMark 2006 e.l.

Lenke til kommentar
Det ser ikke ut til at dette er tullprat likevel:

AMD silently launches Dual-Core Optimiser

Intended for all owners of dual-core processors, AMD Dual-Core Optimizer is a piece of software that allegedly improves gaming performance by bypassing Windows' API in some specific situations.

This utility helps that software access the RDTSC instruction directly, in order to correct the Time Stamp Counter on separate cores. It effectively keeps both cores working in parallel and reduces the differing video performance effects, or any other flaws that relate to timing situations in dual-core or upcoming multicore processors.

You can find and download the utility using our complementary L'Inq.

L'Inq

Fint om noen gidder å laste den ned og kjøre noen spillrelaterte benchmarks for å se forskjellen i ytelsen før og etter installasjon av dette verktøyet. F.eks. 3DMark 2006 e.l.

6430891[/snapback]

Er det det som er Reverse HyperThreading?

Lenke til kommentar
Er det det som er Reverse HyperThreading?

6431003[/snapback]

Nei, det tror jeg ikke det er selv om det kan være en forsmak på det som kommer. Jeg er likevel svært interessert i å se om dette har noe for seg eller ikke. Det skader ikke å prøve så jeg foreslår at de som har lyst på bedre spillytelse henter det ned og prøver og poster eventuelle resultater her til glede for oss andre :)

Lenke til kommentar
Beskriver ikke den teksten noen som bare vil fungere med allerede flertrådet kode? Er du sikker på at det er rett funksjon Inq skriver om?

6431057[/snapback]

Jeg vet ikke, men det er vel bare å hente det ned og prøve selv? Jeg husker at det var noe snakk for lenge siden om dobbelkjerne-prosessorer som ytet dårligere enn enkeltkjerne-prosessorer på visse spill, så kanskje dette verktøyet fikser disse problemene også?

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Beskriver ikke den teksten noen som bare vil fungere med allerede flertrådet kode? Er du sikker på at det er rett funksjon Inq skriver om?

6431057[/snapback]

Jeg vet ikke, men det er vel bare å hente det ned og prøve selv? Jeg husker at det var noe snakk for lenge siden om dobbelkjerne-prosessorer som ytet dårligere enn enkeltkjerne-prosessorer på visse spill, så kanskje dette verktøyet fikser disse problemene også?

6431090[/snapback]

Litt mer info om denne her. Er jo utrolig stor forskjell på dette verktøyet og det som hw.no (og mange andre) snakker om.

Lenke til kommentar
Litt mer info om denne her. Er jo utrolig stor forskjell på dette verktøyet og det som hw.no (og mange andre) snakker om.

6431141[/snapback]

Interessant lenke, takk for den! Kunne likevel likt å sett flere ytelsestester av dette for å se om den virkelig har noen effekt. Merkelig å kalle den en "optimizer" hvis den ikke gjør noe merkbart, eller hva? Som sagt tror jeg ikke dette har noe med reverse hyperthreading å gjøre, selv om artikkelen fra The Inquirer som jeg lenket til antyder at dette er en forsmak på ting som kommer hva enn det måtte bety.

Lenke til kommentar

6431141[/snapback]

Interessant lenke, takk for den! Kunne likevel likt å sett flere ytelsestester av dette for å se om den virkelig har noen effekt. Merkelig å kalle den en "optimizer" hvis den ikke gjør noe merkbart, eller hva? Som sagt tror jeg ikke dette har noe med reverse hyperthreading å gjøre, selv om artikkelen fra The Inquirer som jeg lenket til antyder at dette er en forsmak på ting som kommer hva enn det måtte bety.

6431225[/snapback]

Virker egentlig mer som en bugfix. Er vell en del som har måtte dekativere den ene kjernen eller låse spill til en kjerne for å slippe unna en del problemer.

Lenke til kommentar

Her krangles det så fillene fyker ja :)

Må si at jeg tviler sterkt på at AMD kommer til å klare å implementere denne funksjonen med positivt resultat. Tror det er "umulig" å implementere dette med ytelsesøkning pga. ventetider, + at asm er bygd opp så man trenger overstående verdier lengre nede i koden (uten at jeg egentlig har noe peil på detta, bare så det er sagt), samkjøring blir nok vansklig ja...

Og angående hva som ble granglet om for noen sider siden: AMD tar nok per min definisjon ikke noen krampetrekning, for de er godt etablerte i sitt segment, akkurat som Intel er i sitt segment. Selv om de nermer seg hverandre.

Så mye: "ååå, hjelp, en Intelfanboy/AMDfanboy" det er blitt, lurer jeg nesten på om det hadde vert best om AMD fortsatte som de begynte; med å lage Intel-kloner :p

Mvh: En Intel "fanboy"

Lenke til kommentar

6431141[/snapback]

6431225[/snapback]

Virker egentlig mer som en bugfix. Er vell en del som har måtte dekativere den ene kjernen eller låse spill til en kjerne for å slippe unna en del problemer.

6431257[/snapback]

Hvis det bare er snakk om en "CPU affinity fix" så har du sikkert rett, men det burde isåfall gjøre seg gjeldende i bedre ytelse ville jeg tro. Ettersom verktøyet fortsatt ikke er å finne på AMD sin offisielle nedlastingsside for slike verktøy så kan det tyde på at dette bare er en testversjon.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Så mye: "ååå, hjelp, en Intelfanboy/AMDfanboy" det er blitt, lurer jeg nesten på om det hadde vert best om AMD fortsatte som de begynte; med å lage Intel-kloner :p

6431271[/snapback]

Jeg har vanligvis ikke så mye til overs for fanboys, men rett får være rett. AMD startet riktignok å lage Intel-kloner, men idag er ting snudd helt på hodet og det er Intel som lager AMD-kloner :tease:

Lenke til kommentar

6431271[/snapback]

Jeg har vanligvis ikke så mye til overs for fanboys, men rett får være rett. AMD startet riktignok å lage Intel-kloner, men idag er ting snudd helt på hodet og det er Intel som lager AMD-kloner :tease:

6431310[/snapback]

Hvorfor finne opp hjulet på ny når man kan "låne" fra andre? Jeg er stygt redd for at det er en strøm med info mellom AMD og Intel, såvidt jeg vet finnes det en slags rammeavtale mellom dem mht x86 arkitekturet og det er også i deres(og vår) felles interesse at CPUene deres er kompatible. Beskyldninger om kopiering etc er nok mer PR stunt enn det er faktiske problemer, det er f.eks ikke tilfeldig at AMD CPUer kommer med SSE rutiner og da kan det heller ikke komme som en overraskelse på noen at også andre ting blir formidlet mellom dem?

Lenke til kommentar

Merk også at siste biten av mitt inlegg var ment ironisk, jeg liker riktignok Intel best, men jo mere konkurranse det blir, jo gladere blir jeg, for da synker prisene. Det at Intel og AMD har mange fellestrekk er jo ikke til å unngå, som mange har sagt, for ellers hadde det vært et PC/MAC forhold mellom disse. Og det ville alle tape på. Spessielt programvareprodusentene, som da måtte velge enten/eller, eller bruke masse tid/penger for å utvikle for begge.

Men on topic igjen, det er klart noen har tenkt på denne ideen før, men det er så nær umulig å få til at jeg tviler på at noen har kastet bort tid/ressurser på dette før.

Lenke til kommentar

Nå er det vel ingen her på forumet som er mer AMD vennlig enn meg, og større Intel hater.

Jeg fester svært liten lit til at AMD kan komme opp med noe de nærmeste md som skulle gjøre at de kan beholde Ytelsestronen de nærmeste md.

Bedritene Intel vil miste totalt troverdighet, og det vil være en mega falitterklæring dersom Conroe ikke tar top noch. AMD vil nok svare med å gi best ytelse/krone ved å senke prisene på sine CPU'er slik at de yter litt bedre en Conroe til samme pris.

Men kongen på haugen vil bli en Conroe, ellers regner jeg at hoder vil rulle hos Intel.

Og jeg gleder meg faktisk litt til at Intel blir konge en stund, for jeg ser fram til at surpompen fro Nordland blir i humør igjen, nå har han murret og vært gretten siden A64 kom, kanskje snekkern igjen kan komme med litt humørfylte innlegg.

Og bare et lite irritert utsagn til Dere som rakker ned på fanboys enten det er Intel eller AMD fanboys, er vel forsvingen mye mer mengisfylt og morsomt å kragle om cpu'er en om 24 tullinger som renner et en ball, vi dekorer da ikke rommene og puber med tåplige vimpler osv......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...