Gå til innhold

MBP, et godt alternativ?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ventet en stund med å kjøpe meg bærbar pc. Jeg har kikket på mange modeller:

- Acer TravelMate 8204

- Asus A6Ja

- HP Compaq nc8430

Men i det siste har jeg kommet fram til et Macbook Pro kan være et godt kjøp, med tanke på 20% student rabatt via ADC-systemet deres. Jeg er i utganspunkt på jakt etter en windows pc i og med at jeg aldri har brukt noe *nix basert operativsystem.

Jeg er interresert i en pc som:

- Har bra oppløsning. Helst 1680x1050. 1280x800 er ikke aktuelt.

- Dedikert skjermkort med bra ytelse.

- Tokjerneprosessor

- Ikke altfor dyr. Maks 17-18000.

Jeg har kontaktet ASUS Norden, og Komplett.no om levering av A6Ja med 1680x1050 oppløsning som det står den kan leveres med på ASUS sine hjemmesider, men ingen visste om og når den kom til norden. ASUS sa til meg at det kom en ny modell i sommer som skulle ha større oppløsning på skjermen som het F3, men han hadde ingen spesifikasjoner på den.

Er det noen som har vært i lignende situasjon og som har gått for Macbook Pro? Jeg er litt skeptisk til mangelen av en musknapp, noen knapper på tastaturet som mangler og at BootCamp ikke blir et endelig produkt med full støtte av all maskinvare i maskinen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En vanlig PC-mus fungerer fint til Mac'en, slik at du kan høyreklikke om du foretrekker det. Boot Camp skal integreres i Leopard, den kommende versjonen av OSX. Antageligvis skjer dette rundt årsskiftet. Verre er det med prisen. Du sier at du maks vil bruke 17-18 tusen. MacBook Pro 17" har skjermoppløsningen du etterspør, men prisen starter på 23.990. Selv med ADC-rabatt blir prisen over 19.000, og dessuten koster ADC-medlemskap rundt 700 kroner.

Har du vurdert Dell Inspiron 9400? Mange som skryter av den på forumet. Du kan velge høyoppløselig skjerm (1900x1200), og nå får du dessuten dobbelt minne - uten pristillegg.

Endret av Penneknekt
Lenke til kommentar

Sorry... Tenkte egentlig på 15,4" modellen da 17" blir litt stor. Jeg mente at jeg tror jeg kan klare meg med 1440x900 oppløsningen som 15,4" til Apple har, mens 1280x800 blir for lite.

Er det noen som vet om Apple planlegger støtte av Windows Vista i samme slengen?

Jeg er litt skeptisk til om maskinen fungerer like godt som en PC. Jeg tenker på om det kan oppstå problemer med tilkobling av tilleggsutstyr over USB f.eks. Jeg vet at Macbook Pro har samme maskinvare som mange andre maskiner, men har hørt at Apple setter litt særpreg på de med forskjellig firmware pga at mac har andre måter å takle strømstyring og bruk av EFI.

Lenke til kommentar
Tror jeg ville valgt Acer av disse tre om jeg var deg siden MBP ser ut til å bli ltit i dyreste laget.

6367243[/snapback]

Dette blir den dyreste maskinen av disse siden jeg kan få 20% rabatt med ADC (klar over at det kommer 6-700 kroner i tillegg for medlemskap) som student.

Men er Macbook Proen like god å bruke i windows med manglene den har (en musknapp, forskjellig tastaturoppsett) som en vilken som helst annen windows pc? Det jeg prøver å si er om jeg kommer til å irritere meg over dette viss jeg finner ut at os x ikke er noe for meg, blir jeg da fornøyd med macbooken som windows maskin?

Lenke til kommentar
Men er Macbook Proen like god å bruke i windows med manglene den har (en musknapp, forskjellig tastaturoppsett) som en vilken som helst annen windows pc?

Mac'en blir akkurat som en windows maskin. Med ekstern mus har du høyreklikk og eple-knappen blir windows-knapp.

Ville valgt Macbook selv, og det tror jeg snart jeg kjøper :)

Lenke til kommentar
Men er Macbook Proen like god å bruke i windows med manglene den har (en musknapp, forskjellig tastaturoppsett) som en vilken som helst annen windows pc? Det jeg prøver å si er om jeg kommer til å irritere meg over dette viss jeg finner ut at os x ikke er noe for meg, blir jeg da fornøyd med macbooken som windows maskin?

Som sagt: Du kan bruke en vanlig PC-mus med to knapper i OSX. På Apple-tastaturet er Windows-tasten byttet ut med en Eple-tast. Men den fungerer altså som en Windows-tast når du kjører Windows.

Nå kan selvsagt ikke jeg garantere at Windows vil kjøre smertefritt på Apple-maskiner. Jeg er simpelthen en lekmann og har ikke inngående kjennskap til slikt. Apple har valgt å tilby Boot Camp slik at det kan fungere som et sikkerhetsnett for folk som tidligere har vært skeptiske til å skifte til Mac. Og nettopp av den grunn tror jeg Apple-utviklerne har interesse av å gjøre støtten så god som mulig. Men skal du bruke maskinen primært til Windows, synes jeg uansett du skal velge vekk Apple. Hvis OSX og Apple-produkter generelt ikke interesserer deg, er det heller ikke nødvendig å betale for det.

På en annen side: Den er lekker

macbookpro0420060109-730234.jpg

Endret av Penneknekt
Lenke til kommentar

Jeg hadde valgt MacBook Pro. Da får du en maskin med mye kraft.

Boot Camp er beta nå. Fullversjonen av Boot Camp kommer i neste versjonen av OS X. Det kommer en oppdatering til MacBook Pro, med Core duo 2 og bedre skjermkort. Når denne oppdateringen kommer er usikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...