Athlon Power Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Farmor har akkurat kasta en pc med WIN 98 som var rimelig gammel og utslitt. Igjen lå det en win 98 lisens. Spørsmålet er om jeg kan ta denne lisensen og eie den i og med at pcen som den opprinnelig ble brukt er skrotet. Er denne lisensen nå min???????? [ Denne Melding var redigert av: Athlon Power på 2002-10-13 15:21 ] Lenke til kommentar
Judaz Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Dersom det er en full lisens er svaret ja, men hvis det er en OEM lisens skal den jo følge utstyret og da blir det med en gang litt mer komplisert. Tidligere tror jeg det var slik at du måtte dokumentere ovenfor M$ at maskina var destruert for å kunne ta med en OEM lisens til annet utstyr. - Judaz - Lenke til kommentar
stroganoff Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 er ikke sikker på om det er lov å selge/gi vekk lisenser. skulle det være noe ville jeg tro at salg var lov. kan vel kjøpe den for en symbolsk sum av 10,- eller.no Lenke til kommentar
Athlon Power Skrevet 13. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2002 HEHE oki Vet ikke om det var en full lisens. Dem fulgte med masnkinen og var printet på en sånt certhifikate på en bob som var user manual for win 98. jeg bareklippa ut nummert jeg siden farmor mener at win98 og xp er det samme hehe. Noen måte og finne ut om det er OEM eller Full=? Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Ingen som reagerer på at hu kasta en PC? Høres ut som den fremdeles kunne brukes.. det er i såfall typisk Ola Nordmann mentalitet - bruk og kast. Lenke til kommentar
Athlon Power Skrevet 13. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2002 Joa hun kasta pcen og den var egentlig ikke så gærrn. Det var en compaq presario med 350 mhz pII. Hun er ganske gammel og skjønner seg ikk helt på pcer og slikt. Hu mente at den var ødelagt fordi hun ikke ant filene sine. HEHHE. jeg ville ha den til linuxbox eller irc/ftp server jeg men det var for sent=(. Men hvordan finner man ut om det er OEM eller FULL Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Hvorfor bekymmre seg om dette?? Ta med deg en skrue da og tape fast på kabinettet, så følger Win98 noe hardware. -Om det er bestemora di eller naboen spiller ingen rolle. Edit: litt til; hvis det er OEM så står det på CD'n "bare for distibusjon sammen med NYE PC'er" eller du kan se ordet "OEM" et eller annet sted på plata. [ Denne Melding var redigert av: Hotbox på 2002-10-13 17:58 ] Lenke til kommentar
Judaz Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Uansett var ikke produktnøkkelen festet bak på maskinen, så ingen har jo mulighet til å kontrollere om det er fullversjon eller OEM. Dessuten tror jeg ikke M$ primært er ute etter å ta privatpersoner som "resirkulerer" Windowsnøkler. Tror det er ganske trygt å bruke denne :smile: - Judaz - Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-13 15:16, skrev Athlon Power:Farmor har akkurat kasta en pc ]</font> KASTE EN PC? MAN KASTER ALDRI EN PC UANSETT! alltid noe brukelig eller noe noen vil ha på qxl! skrot = penger! :smile: Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Dumt å kaste noe slikt, hun kunne satt den opp som server.. hehe.. vært admin.. hihi.. *faller av stolen*. Admin bæssmor Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-13 20:32, skrev Hidden:Dumt å kaste noe slikt, hun kunne satt den opp som server.. hehe.. vært admin.. hihi.. *faller av stolen*. Admin bæssmor Ikke mobb a!! Jeg lærte Unix av bæssmor jeg :smile: Helt sant!!! Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Win98er vel snart abandonware? Det burde vere iallfall... Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 14. oktober 2002 Del Skrevet 14. oktober 2002 "Abandonware" må være historiens mest misbruke begrep etter "bredbånd". Det finnes absolutt ingen grense på hverken tid eller utbredelse for når et program blir "gratis". Selv ikke 20 år gamle OS er på noen måte "abandonware" uten at produsenten har sagt fra seg alle lisensavtaler, og SPESIFIKT opphevet restriksjonene som gjelder salgsrettigheter. Det vil si at de må komme med en offisiell uttalelse der det gis fri tilgang til det aktuelle programmet. I likhet med "lovlig i 24 timer regelen" for programvare, som bare er sprøyt (Det finnes ingen slik regel i norge), så er abandonware i de aller fleste tilfeller bare tull, og en unnskyldning for å piratkopiere et produkt, fra warez folk som ikke engang tør å innrømme at de faktisk gjør noe ulovlig. </rant> :razz: Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 14. oktober 2002 Del Skrevet 14. oktober 2002 mad_arab as in aceshardware.com/forum mad_arab? c0c0NuT Lenke til kommentar
LeD Skrevet 14. oktober 2002 Del Skrevet 14. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-14 13:42, skrev mad_arab:"Abandonware" må være historiens mest misbruke begrep etter "bredbånd". Det finnes absolutt ingen grense på hverken tid eller utbredelse for når et program blir "gratis". Nja, i Norge setter vel åndsverkloven en grense på 70 år etter opphavsmannens/mennenes død for når et åndsverk går over i "public domain". Slik tror jeg det er i de fleste land. LeD Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 14. oktober 2002 Del Skrevet 14. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-14 18:06, skrev LeD:Nja, i Norge setter vel åndsverkloven en grense på 70 år etter opphavsmannens/mennenes død for når et åndsverk går over i "public domain". Slik tror jeg det er i de fleste land. Heh, underbygger mitt ønske.... (nesten) fem år i databransjen/på internett er vel i nærleiken av 70 vanlege år :wink: Lenke til kommentar
LeD Skrevet 14. oktober 2002 Del Skrevet 14. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-14 19:04, skrev Ola PeK:Heh, underbygger mitt ønske.... (nesten) fem år i databransjen/på internett er vel i nærleiken av 70 vanlege år :wink: Det burde vel kanskje vært slik? Om 70 år er det nok liten interesse for Windows XP. Regelen passer vel bedre for bøker og denslags. Disney klarte faktisk å få forlenget denne fristen i amerikansk lov, siden det nærmet seg frihet for de første Mikke Mus filmene... Nå er grensen der 95 år for et verk produsert av et firma, og 70 år + levetiden til en privatperson. LeD [ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-10-14 19:19 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå