Gå til innhold

Hvordan finne ut hva partisjon innholder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det er en pre-installert maskin du har kjøpt er det vel ikke usannsynlig at det er en recovery partisjon. Hvis du ikke fikk med CD med OS når du kjøpte PCen er det sannsynlig at OS'et (og evt. drivere) ligger der med mulighet for å brenne det ut på CD via produsentens programvare (som du normalt da bør finne i startmenyen). Noen har også mulighet for å starte Recovery via en eller annen tast som du må trykke under boot (før Windows starter).

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Da er det ganske sikkert Recovery-partisjonen som gjør at du kan trykke en eller annen F-tast under oppstart for å re-installere PCen. Hvis du sletter denne må du ha CD for å re-installere Windows/drivere. Nå mener jeg å huske at Dell sender med både Windows og drivere på CDer, men det vet jo du som har maskinen selv best.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Merkelig at du ikke fikk med CD'er, det har det fulgt med alle de Dell-maskinene jeg har vært borti, men jeg har ikke bestilt de selv, så det er mulig at det er en "option" ved bestilling. Det er mulig at du kan få (kjøpt?) CD med Windows ved å kontakte Dell. Har du sett etter at det ikke er noe opplegg (program) for å brenne ut Windows (Recovery) CD på startmenyen?

Lenke til kommentar
hmm...ikkje bra, fikk nok ikkje med noen cd så tror nok jeg må ha den da. Det er en partisjon til som er EISA konfigurasjon, trenger jeg denne?

Jeg er ikke sikker på hvordan Dell ordner opp i folks harddisker. Men hvis den Eisa partisjon er merket som den aktive partisjon og du sletter den på et vis vidunderlig måte, du vil ikke klare å Boote i det heile tatt.

Dette er OEM partisjoner. Enten de har en system ID=0x12 eller 0xDE.

Når det gjelder den partisjonen og ikke den på 3GB, se under POST eller i bios om noe som kan antyde til tastetrykk som kan føre deg der, og eventuelt hva alternativer du får.

Men sum summarium betyr det for meg at enten du velger å ta kontroll over disken din med å repartisjonene/formatere og installere Windows på nytt, som kan betyr at du må kjøpe en lisens, siden du har ingenting av Dell's plater, kanskje ringe til dem og undersøke hvordan du sikrer deg at når disken din sier farvel kan du installere Windows på nytt, eller slette den recovery partisjon for å installere Vista, og da har du ikke recovery, eller skaffe deg en disk til, og installere Vista på den.

Og det får meg å tenke på han som har en tråd gående om: hvorfor deler man disken i to? eller noe sånt.

Well, du har tre partisjoner på disken din og helst ufrivillig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...