Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Clutch som griper for fort

Anbefalte innlegg

* Før jeg begynner å skrive vil jeg påpeke at jeg har særdeles liten peiling på det tekniske ved bil :blush:

Jeg har kjøpt en Mitsubishi Lancer '93 GLi og lurer på følgende:

Clutchen på bilen føles glatt og fin bortsett fra at den kicker inn alt for fort. Hvis jeg trykker inn pedalen ca. 15% og mer, så ruser jeg bare motoren, og sånn skal det vel ikke være?

Så vidt jeg vet har bilen hydraulisk clutch. Den lager heller ingen ulyder ved høyere hastigheter.

Jeg får bare unnskylde hvis jeg beskriver dårlig, litt vanskelig å forklare...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feil.

Når clutchen slites merkes det ofte på at man ikke trenger å trykke pedalen inn så langt som før.

Det kommer av fysikken i det hele. Lamellen blir tynnere, trykkplata må vandre lengre inn for å gi samme trykket på lamellen, dermed skal det mindre pedalvandring til for å trekke trykkplata ut fra lamellen igjen.

Edit: Otis, skulle hilse fra dama mi og si "Det her visst no tel og med æ..."

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
Feil.

Når clutchen slites merkes det ofte på at man ikke trenger å trykke pedalen inn så langt som før.

Det kommer av fysikken i det hele. Lamellen blir tynnere, trykkplata må vandre lengre inn for å gi samme trykket på lamellen, dermed skal det mindre pedalvandring til for å trekke trykkplata ut fra lamellen igjen.

Edit: Otis, skulle hilse fra dama mi og si "Det her visst no tel og med æ..."

6366449[/snapback]

:thumbup: Takk for svar, du har helt sikkert rett i dette, Jeg har forsåvidt kjørt maken bil i combi utgave, og den grep slik som jeg er vant til. Så det skal ihvertfall ikke være sånn som det er på den jeg har nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...