Gå til innhold

Maskinen slår seg av etter 2 sek med ny vifte.. Hjelp!!

TcB

Anbefalte innlegg

Jeg har en XP 2200 på et ASUS A7V333 hovedkort. Har hatt en gammel vifte som har fungert greit men bråkte noe jæ... Så jeg kjøpte en Silent Twin. Men etter å ha satt på den nye vifta skruer maskinen seg av etter 2 sek. Holder jeg så kanppen inne i 3 sek kommer maskinen opp i BIOS, hvor jeg kan se at CPU temp øker med 0.5 grader i sek. Går jeg ut av BIOS skruer maskinen seg av.

Har også prøvd å gå tilbake til den gamle vifta, men samme skjer untatt at tempen øker ikke like krafig.

Jeg er 99,99% - 100% sikker på at jeg bruker riktig strøm uttak for vifta.

Noen som har noen gode råd.

Absolutt alle tips er gode tips

Hilsen fortvilet og desperat

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja vita var ikke vankselig å sette i. Det er derfor jeg er så forbauset, alt gikk etter boka.

Kan CPU'en være ødelagt på en eller annen måte.(ville jeg isåfall fått noe bilde på skjermen, og kunne gått inn i BIOS)

Lenke til kommentar

CPU'n kan godt være sjaber selv om du får boota opp til BIOS. Hadde en kompis som var litt hardhendt under innstallering av vifte, og knakk av litt av kjernen i prosessoren -- men fremdeles fungerte maksinen, bortsett fra at det ble masse rare fargetoner og maskina hang seg hele tiden.

En mulig feilkilde er at Silent Twin'en ikke samarbeider bra hovedkortet ditt - vet dette er et problem med enkelte abit og msi -- visstnok skaper papst vifter interferens som forstyrrer bios'en. Skal jo ikke gi sånne utslag og ihvertfall ikke henge igjen når du skifter tilbake, men om du ikke har gjort det kan du jo prøve å cleare CMOS.

Lenke til kommentar

Har samme HK og kjøler men XP2000+, og kjører no idle på 52degC uten kabinett vifter.

Hadde problemer i starten med blackout etter eit minutt eller to, og fann ut at eg hadde satt kjølaren 180 grader feil veg slik at kontaktflata vart dårlig. Prosessor kjerna stod ikkje sentrisk på kjølaren, så dette var ei tabbe.

Det var utfresa eit spor langs eine sida på kjøleribbas underside som skulle stå over utløse mekanisma til CPU-en på sokkelen.

Pass på dette, så du ikkje gjer samme tabba som meg.

Lenke til kommentar

Monterte en Silent Twin i forrige uke på XP 2000 med samme problem. Viste seg at ribba kan bevege seg litt sidelengs. Hvis den går så lang frem mot fronten av kabinettet som mulig, vil ribba bli liggende oppå plastikk-kanten til cpu socketen. Dermed får ikke cpu gitt fra seg varmen og hk shutter dermed ned for å hindre skade...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-13 14:41, skrev TcB:

Jeg har en XP 2200 på et ASUS A7V333 hovedkort. Har hatt en gammel vifte som har fungert greit men bråkte noe jæ... Så jeg kjøpte en Silent Twin. Men etter å ha satt på den nye vifta skruer maskinen seg av etter 2 sek. Holder jeg så kanppen inne i 3 sek kommer maskinen opp i BIOS, hvor jeg kan se at CPU temp øker med 0.5 grader i sek. Går jeg ut av BIOS skruer maskinen seg av.

Har også prøvd å gå tilbake til den gamle vifta, men samme skjer untatt at tempen øker ikke like krafig.

Jeg er 99,99% - 100% sikker på at jeg bruker riktig strøm uttak for vifta.

Noen som har noen gode råd.

Absolutt alle tips er gode tips

Hilsen fortvilet og desperat

Silent Twin har et lavt turtall, ikke alle BIOS'r liker det, og slår seg av for å passe på CPU'n, du kan bare disable denne funksjonen i BIOS eller via jumper.

Lenke til kommentar

I Bios er det en innstilling som gjør at maskinen skrur seg av hvis turtallet på vifta er for lavt, silnent viking går med mye lavere turtall enn mindre vifter. koble den gamle vifta til cpu-vifte-kontakten. På denne måten går jaffal maskinen(husk å koble silent vikingen til en annen kontakt slik at den sviver) og disable shut down on cpufan failure eller noe slik(i bios), du finner det hvis du leter. så kobler du bare silenten på normal måte etterpå

[ Denne Melding var redigert av: egilegil på 2002-10-15 13:08 ]

Lenke til kommentar

Takk for svarene, jeg hadde faktisk satt vifta 180 grader feil, nå går maskinen bra. Men tempraturen er kanskje litt høy

Under surfing, og lett arbeid ligger den på 59 grader, mens ved spill som SOF2 og Mafia, øker den til 62-65 grader etter bare 1 time spilling.

Jeg synes å ha hørt at XP cpu'er ikke blir ustabile før over 70 grader, er dette riktig?

Maskinen min virker i hvertfall utmaerket på 62-65 grader. (men kan det være fare på fære...??

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-15 12:36, skrev exis:

Det at gradene øker med 0,5 - 1 er pågrunn av en feil m hovedkortet.

Skaff deg et annet kort. Dette er en kjent feil.

Jeg har samme HK, kjenner også flere som har det. Og det er nok ikke noe problem med HK'et men at CPU blir varmere etter som jo lengre den står på..

TcB, fint at problemet årdnet seg :smile:!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...