Gå til innhold

Hva skal jeg kjøpe for 20k"

Anbefalte innlegg

Hei..

Har prøvd før og prøver igjen:)

Noen som kan hjelpe meg..?

Har 20,000,- som jeg skal kjøpe ny pc for. Hva skal jeg kjøpe??

Trenger ikke å bruke så mye med 20k er den øvre grensen jeg har satt.

Vil ha en god pc som kan brukes til alt!Men mest til surfing på nettet fra godstolen foran tvskjerm. Så jeg må ha tv-ut.

Håper på svar

mvh

KPW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med så mye penger til rådighet, er det jo bortimot bare å velge fra øverste hylle.

Slik ville min maskin ha sett ut om jeg skulle brukt 20.000:

Kabinett:

Chieftec Dragon Aluminium Tower Sølv

Hovedkort:

Asus P4S8X/LAN/S-ATA Hovedkort

Cpu:

Intel Pentium 4 2.53 GHz Boxed PC533

Minne:

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5

Skjermkort:

Hercules 3D Prophet 9700PRO 128MB DDR

Lydkort:

Hercules Digifire 7.1 m/3stk IEE1394

Harddisk:

Western Digital Caviar 120GB SE

Cd-brenner:

Asus CD-brenner IDE 40x/12x/48x

DVD-spiller:

Asus DVD-spiller IDE 16x/48x

Floppy:

Sony Diskettstasjon 3,5"

Tastatur/mus:

Logitech Cordless Desktop Optical

Skjerm:

NEC 19" CRT Multisync FE991SB TCO-99

Høyttalere:

Logitech Z-640 5.1

Sum ekskl. frakt basert på priser fra Komplett.no: 20.089.

Men her er det selvfølgelig store justeringsmuligheter. F.eks. skjerm og høyttalere m.m.

[ Denne Melding var redigert av: Pingo68 på 2002-10-13 15:33 ]

Lenke til kommentar

Hvorfor kaste bort mer penger enn du egentlig trenger? En PC som skal brukes til å surfe på TV-skjermen trenger ikke en 19" skjerm. Den trenger heller ikke et Radeon 9700. Å kjøpe et HK med serial-ata før det faktisk finnes noen enheter virker litt spesielt hehe. Dessuten er S-ATA i første inkarnasjon og ATA/100 vanskelig å skille i ytelse. Ville heller ha brukt litt mindre penger på PCen i utgangspunktet så kan du heller bruke de på å til en hver tid ligge to hakk under det som er best. Viss det finnes noe som heter fornuft innen PC-kjøp må det være det der.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-13 16:08, skrev aschj:

Å kjøpe et HK med serial-ata før det faktisk finnes noen enheter virker litt spesielt hehe. Dessuten er S-ATA i første inkarnasjon og ATA/100 vanskelig å skille i ytelse.

:grin: Nei, hvorfor kjøpe et hovedkort for fremtida? Bedre å bruke penger på et kort som støtter dagens standard (ATA100, USB1.0, AGP4X, PC2100 minne osv) og heller kjøpe et nytt hovedkort om et års tid eller noe slikt :wink:

Drar vi dette argumentet videre. Hvorfor i all verden kjøpe et skjermkort som støtter DirectX9, når siste versjon av DirectX er 8.1?

Personlig innbiller jeg meg at mange her inne på Hardware.no bruker fornuften og legger i noen få kroner ekstra i et hovedkort med de nyeste spesifikasjonene fremfor å kjøpe noe som er "utrangert" i løpet av kort tid.

Når det gjelder ytelsesforskjeller på Serial ATA kontra ATA 100/133 så skal jeg være enig, delvis. Men for min egen del så ser jeg virkelig frem til Serial ATA, kanskje ikke så mye for ytelsen sin skyld, men mere for å få byttet ut den store og flate ide-kabelen med noe som er langt tynnere. Etter hva jeg har fanget opp så skal visst kabelen til Serial ATA være tynnere enn de fleste rund-kabler som finnes i dag. Og dette er god lyd i mine ører, for ikke å snakke om temperaturen inne i mitt kabinett :grin:

Quote:

Ville heller ha brukt litt mindre penger på PCen i utgangspunktet så kan du heller bruke de på å til en hver tid ligge to hakk under det som er best. Viss det finnes noe som heter fornuft innen PC-kjøp må det være det der.

Ja, dette må jo være fornuft på høyt plan :grin: Personlig ville jeg ikke ha brukt masse penger på å byttet ut delene til enhver tid. Innbiller meg at dette blir dyrere på lang sikt.

Hva en skal kjøpe eller ikke kjøpe, må bli opp til hver og en. Noen syns 20.000 er dyrt for ei datamaskin, andre syns det er helt ok. Noen kjøper det siste, andre ikke. 19" skjerm, eller 17"? Smak og behag styrer kjøpene.

Når det gjelder tv-out på skjermkort, så har jeg testet ut flere skjermkort, alt fra "eldgamle" TNT2 til et "gammelt" ATI Radeon 7500. Her varierer kvaliteten noe helt enormt. Og skal en sitte foran tv'en dagen lang, så bruk pengene på et skjermkort som egner seg.

Jeg har satt opp et forslag ut ifra hva jeg ville ha kjøpt om jeg hadde 20.000 disponibelt. Og ja, jeg vil ha en 19" skjerm fremfor en 17". Rett og slett fordi min 17" begynner å bli "liten".

Men i prinsippet, hvorfor skjerm i det hele tatt? Kjøp en billig 14" dersom tv´en er det som skal brukes.

Lenke til kommentar

Når du har såpass med penger til rådighet ville jeg som følger:

Kabinett:

Lian Li PC 61USB kr.1595.

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PC61USB

Power Supply:

Enermax strømforsyning, 433W, ATX12V Kr. 1087.

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...NR=EG465AXVEFMA

CPU:

Intel P4 2.53 GHZ kr. 2380.

http://www.mpx.no/asp/info.asp?mode=annons...1=18&g1text=CPU - Prosessor

RAM:

Corsair XMS3200 cas2 512 mb kr 1985.

http://www.quad.no

Hovedkort:

MSI 845PE MAX 2 Kr.989.

http://www.psdata.no/product.asp?id=&sku=8...2F+Socket%2D478

Skjermkort: ATI Radeon 9700Pro kr.3780,-

http://www.quad.no

Lydkort: Creative Audigy player Kr.970.

http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=2&g1=40&...00&l=2&lantall=

Hardisk:

Western Digital 120GB 8mb cache Kr 1660.www.Komplett.no

Cd brenner:

Plextor 48x kr.1249.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=3&GrpID=6&s=pl

Dvd:

Pioneer slot in kr.643

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=3&GrpID=3&s=pl

Diskettstasjon:

NEC kr.180

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=8&GrpID=1&s=pl

Alt dette blir tilsammen 16518 kroner, så da har du råd til en UTAGERENDE tur på byen før du drar hjem og koser deg med din nye råe maskin!!! :smile: :smile: :smile:

PS: hvis du legger til 3073 kroner får du P4 2.8 ghz, og er fortsatt under 20 000 kroner.

Du får tilogmed råd til noen øl på puben med noen venner!!! :smile: :smile:

Lykke til med maskinkjøpet!!!!!

Stoolman

Lenke til kommentar

Takk for mange forslag..

Skjerm trenger jeg faktisk fordi jeg skal gi den bort :smile: Men denne maskina skal kjøres primært på en Sony 32" 100hz wide(Hvordan virker wide på pc??)Kan pcen starte direkte i tv-modus?(det kan ikke mitt 3dfx kort som jeg har).Tenker jeg kjøper 9700 når jeg først skal kjøpe.Kjekt å ha:)

Har nettop bestilt en modda x-box med 120 gig hd så trenger ikke mer en 120 på denne maskina tenker jeg.

Lyd er fint men trenger ikke så mye da jeg skal se divx på x-box og dvd på egen dvd spiller.

Som en sa man trenger ikke å legge så altformye i maskina da den skal primært brukes til surfing!!

Noe flere forslag?

Mvh

KPW

Lenke til kommentar

urk!

Skal du kjøre på en TV... tekst blir så og si uleselig på tv... hvis du skal surfe og greier kan det bli en riktig uhyggelig opplevelse for øyne og hodet :wink: Jeg vil sterkt fraråde å bruke tv som en erstattning for monitor og ja mitt gf2 mx kort booter rett opp i tv-modus, men jeg vet ikke hvordan ati og nyere nvidia kort oppfører seg her (testa på et gf2 gts kort uten særlig hell).

Edit: *hehe, du skal ha skjerm ja... litt trøtt*

[ Denne Melding var redigert av: hansaa på 2002-10-14 13:50 ]

Lenke til kommentar

TV er horribelt te alt anna en å se film fra pc'en eller kanskje spille spill der du ikke skal se så nøye detaljer .. får garantert vondt i hodet av å sitte å glo på den uklare tv boksa :smile: Jeg har runna sacrifice på en 32" 100 hz tv. . det gikk greit da men vakke helt å foretrekke :smile:

kjøp en god skjerm du .. det er noe av det viktigste med en pc som minst folk bruker penger på .. merkelig er det egentlig :smile: For er trosalt den alt kommer ut av ..

Lenke til kommentar

Greit!!

Da skrinlegger jeg min visjon om å få surfe fra godstolen og får handle inn en god skjerm heller!Får pompe alle filmer og musikk inn i x-boxen! Og kanskje kjøpe en god kontorstol til datarommet istedenfor pinnestolen jeg bruker no:)

Trist det men kanskje hvis jeg kjøper plasma/3katode prosjektor en gang etter at jeg vinner i lotto så går det an :smile:)

Takk for gode tilbakemeldinger..

Mvh

KPW

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-13 21:44, skrev stoolman:

Kabinett:

Power Supply:

CPU:

- Prosessor

RAM:

Hovedkort:

MSI 845PE MAX 2 Kr.989.

Hardisk:

Cd brenner:

Plextor 48x kr.1249.

Dvd:

Pioneer slot in kr.643

Diskettstasjon:

NEC kr.180

Alt dette blir tilsammen 16518 kroner, så da har du råd til en UTAGERENDE tur på byen før du drar hjem og koser deg med din nye råe maskin!!! :smile: :smile: :smile:

PS: hvis du legger til 3073 kroner får du P4 2.8 ghz, og er fortsatt under 20 000 kroner.

Stoolman

En somy skjerm....CPD-G420!!! DEN ER KONGEN !!!!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-13 21:44, skrev stoolman:

Kabinett:

Power Supply:

CPU:

- Prosessor

RAM:

Hovedkort:

MSI 845PE MAX 2 Kr.989.

Hardisk:

Cd brenner:

Plextor 48x kr.1249.

Dvd:

Pioneer slot in kr.643

Diskettstasjon:

NEC kr.180

Stoolman

En sony skjerm....CPD-G420!!! DEN ER KONGEN !!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...