Gå til innhold

er macroobjektiv brukenes til kun macro?


Anbefalte innlegg

Funker et macroobjektiv kun til macrofotografering eller er det brukenes til andre ting også, som f.eks portrett eller landskapsfotografering? netopp fått meg d70s...

 

Liker å fotografere macro, men synes kanskje det blir litt mye penger, hvis det ikke kan brukes til noe som helst annet...

 

uvitende, jeg vet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Var litt oppmerksom på at "macro" ikke nødvendigvis betyr at objektivet er ment for nærfotografering.

Macro betyr at objektivet har en forstørrelse på minimum 1:5.

Sjekk objektivets nærgrense før du kjøper det.

 

(Tror minimum forstørrelsen må være 1:5, men litt usikker)

Endret av Irios
Lenke til kommentar
Var litt oppmerksom på at "macro" ikke nødvendigvis betyr at objektivet er ment for nærfotografering.

Macro betyr at objektivet har en forstørrelse på minimum 1:5.

Sjekk objektivets nærgrense før du kjøper det.

 

(Tror minimum forstørrelsen må være 1:5, men litt usikker)

6420764[/snapback]

 

 

Det er hyggelig at folk bruker litt av sin tid på å svare på ting andre lurer på. Men man bør være sånn passe sikker på at man vet at det man svarer er noenlunde korrekt.

 

Makro objektiver er beregnet på makro fotografering, og et ekte makroobjektiv har en forstørrelse på 1:1 eller bedre. Objektivene kan selvfølgelig også brukes til annet også, de fleste har nok sett eller tatt et portrett eller ti med Tamron sin klassiske 90mm med makro...

Lenke til kommentar
Var litt oppmerksom på at "macro" ikke nødvendigvis betyr at objektivet er ment for nærfotografering.

Kan være lurt å huske på. Alle Nikon sine makroobjektiver er, såvidt jeg vet, skikkelige makroobjektiver med 1:1 forstørrelse.

 

Sigma, derimot, har for vane å slenge macro-betegnelsen på det meste de lager, selv om de ikke har full makro.

 

Men så lenge du holder deg til fastobjektiver lager både Nikon, Sigma og Tamron gode makroobjektiver som fint kan brukes til portretter og andre ting utenom.

De er som regel ikke optimale til landskap på grunn av den høye brennvidden ( lite vidvinkel ), men kan selvfølgelig brukes til hva som helst.

Lenke til kommentar

Jeg var nok litt slurvete i forrige posten ja...

Ordet 'macro' har dobbel betydning innen fotografi.

De fleste forbinder nok macro med fotografering av knøttsmå detaljer eller småkryp, hvor man praktisk talt står få centimeter unna motivet med objektivet.

 

Derimot, når betegnelsen "Macro" er påført ett objektiv, så betyr det som oftest at objektivet har en forstørrelsesfaktor i området fra omtrent 1:5 til 1:1. Det finnes selvfølgelig "ekte" macro objektiv som har forstørrelsesfaktor større enn 1:1, men de er relativt dyre og utvalget er ikke særlig stort (bl.a Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo, med 5:1 forstørrelsesfaktor)

 

At et objektiv har betegnelsen Macro påstemplet betyr derfor ikke nødvendigvis at objektivet er egnet/ment for "tradisjonell" macro-fotografering.

Eksempel: Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO ... nærgrense 95cm... forstørrelsesfaktor 1:2.9 - 1:2 (brennvidde mellom 200-300mm)

Ett annet eksempel: Tamron 75-300mm f/4.0-5.6 LD Macro... nærgrense på 1.5m... forstørrelsesfaktor 1:3.8

 

 

 

Dette er derfor jeg gjør phony oppmerksom på at betegnelsen 'Macro' brukes ganske løst av objektiv-produsentene, og at man må ta en titt på de faktisk spesifikasjonene før man kjøper seg et 'macro'-objektiv ;)

 

PS: Jeg har nevnte Tamron 90mm objektiv selv, og er strålende fornøyd med det.

Lenke til kommentar

hei :)

ikke meningen å rappe tråden, men er det noen som kan forklare hvordan cropfaktoren på bildebrikken har innvirkning i forhold til macro.

regner med at forstørrelsgraden på et macro objektiv er angitt i forhold til

35mm filmformat.

 

hvordan vil forstørrelsen bli hvis man har en bildebrikke med 1,5 cropfaktor?

(vil det være at forstørrelsen blir 1femtedel større enn på film?) :hmm:

Lenke til kommentar
noen som kan forklare hvordan cropfaktoren på bildebrikken har innvirkning i forhold til macro.

regner med at forstørrelsgraden på et macro objektiv er angitt i forhold til

35mm filmformat.

 

hvordan vil forstørrelsen bli hvis man har en bildebrikke med 1,5 cropfaktor?

(vil det være at forstørrelsen blir 1femtedel større enn på film?)

Forstørrelsesgraden eller magnification ratio blir ikke endret selv om du bruker ett kamerahus med cropfaktor, men maks størrelse på det du kan ta bilde av blir endret. Man snakker om en cropfaktor, altså en beskjæringsfaktor ikke en forstørrelsfaktor.

 

- På ett fullframe kamera (135mm format) så har du 36x24mm filmplan og ved ett 1:1 macroforhold så blir 1mm i virkeligheten 1mm på filmplanet og du kan fotografere objekter opp til 36mm's bredde.

 

- På ett crop kamera (f.eks 1.6 crop) så har du 22.5x15mm filmplan og ved ett 1:1 macroforhold så blir fremdeles 1mm i virkeligheten 1mm på filmplanet, men du kan kun fotografere objekter opp til 22.5mm's bredde.

Lenke til kommentar
noen som kan forklare hvordan cropfaktoren på bildebrikken har innvirkning i forhold til macro.

regner med at forstørrelsgraden på et macro objektiv er angitt i forhold til

35mm filmformat.

 

hvordan vil forstørrelsen bli hvis man har en bildebrikke med 1,5 cropfaktor?

(vil det være at forstørrelsen blir 1femtedel større enn på film?)

Forstørrelsesgraden eller magnification ratio blir ikke endret selv om du bruker ett kamerahus med cropfaktor, men maks størrelse på det du kan ta bilde av blir endret. Man snakker om en cropfaktor, altså en beskjæringsfaktor ikke en forstørrelsfaktor.

 

- På ett fullframe kamera (135mm format) så har du 36x24mm filmplan og ved ett 1:1 macroforhold så blir 1mm i virkeligheten 1mm på filmplanet og du kan fotografere objekter opp til 36mm's bredde.

 

- På ett crop kamera (f.eks 1.6 crop) så har du 22.5x15mm filmplan og ved ett 1:1 macroforhold så blir fremdeles 1mm i virkeligheten 1mm på filmplanet, men du kan kun fotografere objekter opp til 22.5mm's bredde.

6423825[/snapback]

 

Ahh.. tror jeg skjønner litt mere her nå :)

 

takker for svar.

Lenke til kommentar
Funker et macroobjektiv kun til macrofotografering eller er det brukenes til andre ting også, som f.eks portrett eller landskapsfotografering? netopp fått meg d70s...

 

Liker å fotografere macro, men synes kanskje det blir litt mye penger, hvis det ikke kan brukes til noe som helst annet...

 

uvitende, jeg vet...

6364349[/snapback]

 

Macroobjektiver funker som regel veldig bra som portrettobjektiver. Muligheten for en vid blender gir mulighet for en veldig grunn dybdeskarphet. Da får du isolert motivet fra støyende bakgrunner etc - eller du kan lage et bilde der f.eks. kun øynene har skikkelig fokus. Har tatt mange fine portetter på f/2.0 med 50mm'en min til Olympus.

 

Siden macroobjektiver har fast brennvidde, så har de vanligvis høy optisk kvalitet i forhold til pris. Du vil altså få skarpe bilder.

Lenke til kommentar

Olympus' makroobjektiv 50/2.0 er dessverre inntil videre enestående. Skulle ønske noen ville lansere 70/2.0 makro, som ville være tilsvarende for APS-C-format, og som hadde vært flott både til portrett og situasjonsbilder. 90-105/2.8-makro-objektiver er fine både til portrett og mer generell fotografering. Treig autofokus kan redusere anvendeligheten til action, men ialfall under brukbare lysforhold kan de godt brukes til sport også. Sigmas 150/2.8-makro er kanskje markoobjektivet som er mest nyttig til action.

Lenke til kommentar
Olympus' makroobjektiv 50/2.0 er dessverre inntil videre enestående

 

Har hatt dette objektivet selv og kan bekrefte at dette er et knallobjektiv, spesielt til portretter. Jeg har nå Canon 60 2.8 EFS macro og dette objektivet har mange av de samme egenskapene. Minst like skarpt, omtrent samme brennvidde, men ikke fullt så lyssterkt.

 

Begge disse objektivene får forøvrig "karakteren" "topp kjøp" i Fotografi

Lenke til kommentar
Skulle ønske noen ville lansere 70/2.0 makro, som ville være tilsvarende for APS-C-format, og som hadde vært flott både til portrett og situasjonsbilder. 

6454297[/snapback]

Ønsket ditt er åpenbart hørt av Sigma. Du får riktignok ikke 2,0. Det holder nok med 2,8 også, i hvertfall hvis den er skarp på full åpning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...