brainware Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 (endret) Hvordan funker bilder tatt med Nikon D1 (1999 årgang med 2.67 Mpix effektive). Jeg ser at det er en flekk i venstre hjørne. Noen som vet hva det er? Bildet er tatt med en eldre manuellfokus Zoom-Nikkor AIS 50-135/f3.5 @50mm/f8.0 og 1/1000sek på manuelle instillinger i Raw, og justert i Nikon Capture 3.5 contrast curves wb etc. landskap (test) edit: Har lagt ut en croppet versjon lenger nede. Ønsker kritikk av teknisk (oppløsning) og bildemessig karakter. Endret 24. juni 2006 av brainware Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Flott landskap fra et kamera som fortsatt leverer varene. Den flekken? Er det noe annet en flekk (større enn støv) på senoren? En runde med ett eller annet rensemiddel fikser sikkert saken. Selv har jeg også noen små sånne på min 10D som ikke går bort med blåseren. Har bestillt meg noen Sensor Swabs som skal ta knekken på de. (denne her er jo borte på 1sek med clone brush da) Lenke til kommentar
brainware Skrevet 22. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2006 Det var en lettelse å høre ragamuffin. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Flott landskap, det er jeg helt enig i. Synes forøvrig at det er lite støv/flekker på det bildet. Ikke bry deg med rens enda. Det fikser du i ps. Du får samle litt flere flekker før du bør bruke penger på å bli kvitt dem. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 23. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2006 (endret) På originalfilen så det mest ut som en litt fettaktig flekk. Det var faktisk to godt synlige og en mindre synlig i de lyse delene av bildene. Det kan jo være mer også. Jeg kommer derfor til å bruke det en tid fremover, og legger kanskje ut noen flere bilder her. Endret 23. juni 2006 av brainware Lenke til kommentar
joostein Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 (endret) Hvis du har en blåsebelg kan du jo forsøke å holde kameraet opp ned og blåse forsiktig på sensoren med denne. Jeg har fått bort mange slike flekker på den måten. Jeg pleier å gjøre det på et rom med litt høyere luftfuktighet (vaskerommet i mitt tilfelle) for der er det mindre støv i luften og dermed mindre sansynlig for at nytt støv kommer på brikken når en holder på. Hvis det er fettflekker er det vanskelig å bli kvitt med blåsebelg og bildebrikken må renses. Jeg mener å ha lest en plass at det ikke er så lurt å vente med rens da flekkene fort kan bli vanskelige å få bort. Dette har jeg ikke helt dekning for så hvis noen vet bedre skrik ut:) Edit: Her fant jeg noe "Støv som får lov til å ligge i fred, vil gro fast. Det er derfor best å fjerne det med en gang. På den andre siden vil overdrevet renhold slite på kameraet ditt." link Endret 23. juni 2006 av joostein Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 (endret) For mer info og erfaringer om sensorrens. 3 tips til søkeord: -sensor swab (for flekker som ikke lar seg blåse bort) -sensor trykkluft -visible dust (børster som en fjerne støv med) http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/soek.cgi Endret 23. juni 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
brainware Skrevet 23. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2006 (endret) D1 er jo et pionerkamera, og det er unektelig spesielle valg av sensor og materialer. Derfor er det eneste en skal bruke alternativt til fabrikkservice, en manuell luftblåser (ikke aerosol eller CO2), og den kan ikke ha påmontert børste som kan skade overflaten hvis det faller av noe, eller kommer borti. På grunn av fare for at batteriet kan gå tomt tillot ikke Nikon dette uten videre, det er en alternativ prosedyre som krever egen strømadapter. Når det gjelder sensorrens idag imponerer Visible Dust Takk for linkene også, interessant. Endret 24. juni 2006 av brainware Lenke til kommentar
brainware Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2006 (endret) Legger ut en croppet versjon, er det bra nok for bildekritikk, eller skal man la være å legge ut bilder som henger litt etter i forhold til dagens tekniske standard? Endret 24. juni 2006 av brainware Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 skal man la være å legge ut bilder som henger litt etter i forhold til dagens tekniske standard? Selvsagt kan man legge ut bilder uavhengig av hvilken teknisk standard utstyret er i! I alle fall når bildet blir som dette! Syntes bildet var veldig fint, det eneste jeg kunne tenkt meg var litt mer luft over fjelltoppene. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 (endret) skal man la være å legge ut bilder som henger litt etter i forhold til dagens tekniske standard? Selvsagt kan man legge ut bilder uavhengig av hvilken teknisk standard utstyret er i! I alle fall når bildet blir som dette! Syntes bildet var veldig fint, det eneste jeg kunne tenkt meg var litt mer luft over fjelltoppene. 6373020[/snapback] At jeg er enig med sentimental kommer neppe som noen bombe. Mobilbilder ruler i min verden, så dette er mer enn godkjent. Mht rensing av sensor, så ville jeg heller levert kamera inn til Interfoto for den første rensen. Etterpå hadde jeg tatt meg av renhold selv. Mener at jeg selv har fått lite støv på sensor etter at jeg kjøpte mitt kamera. Kommer derfor til å rense mitt hos Foto Erik i Haugesund snart, og venter litt før jeg kjøper mitt eget rensesett. Ved forsiktig bruk så trenger man ikke rensesett selv, mener jeg. En ørepumpe, derimot, er et must. Endret 24. juni 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
brainware Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) Takk for hyggelige tilbakemeldinger ! Enig med sentimental at det skulle være litt mer luft over toppene. Men det ble slik i et forsøk på å få litt mer dynamikk i bildet. Det blir ikke noe jeg samler på, bare en erfaring. Endret 25. juni 2006 av brainware Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå