Gå til innhold

Er svart og Hvit farger?

Ballus

Er svart og hvit farger?  

494 stemmer

1. 1. Er svart og hvit farger?

• Ja.
      231
    • Nei.
      232
    • Ingen formening.
      31

Anbefalte innlegg

Svart kan ikke regnes som farge. Når det kommer til hvit: Vel, hvit inneholder jo alle farger, da kan man jo definere den som en farge. Eller?

Men hvis man ser bort ifra det, så deler man opp alle "fargene" opp i to skalaer. Den ene er fargespekteret og andre er gråtoneneskalaen, som inneholder hvit og svart. Om fargene i gråtoneskalaen kan regnes som farger?

Jeg mener nei. Man sier at hvit inneholder alle farger, men den betegnes jo ikke som èn farge. Svart er det motsatte av farger. Farger reflekterer lys, mens det gjør ikke svart.

Ergo: Hvit og svart er ikke farger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teknisksett er svart og hvitt ikke en farge, men etter vår dagligtale er det det. Så derfor ER det ikke farger, det er bare vi som "later som" etter dagligtalen vår.

Dårlig eksempel: Vi kaller den lille sylinder formede tingen du putter i fjernkontrollen et "batteri", men EGENTLI er et batteri flere slike sammen. Men fortsatt kaller vi en alene et batteri, og det betyr ikke at det er sant, bare fordi vi sier det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Min mening? Svart reflekterer ingen farger, (hva som avhenger av fargen er nemlig refleksjon, ikke absorpsjon) og er derfor ikke en farge. Vi kan ikke se svart en gang, det er ingenting. Vi bare ser alt som er rundt.

Hvitt reflekterer alle farger, og er derfor en farge.

Lenke til kommentar
Vis meg en gjenstand som ikke reflekterer noe lys så skal jeg gå med på at svart ikke er en farge  :hmm:

6364492[/snapback]

Sort hull :)

Edit: Var skrevet før, beklager.

Ja. [ 209 ] ** [46.97%]

Nei. [ 209 ] ** [46.97%]

Ingen formening. [ 27 ] ** [6.07%]

Forumet er splittet.

Endret av Bamsebomsen
Lenke til kommentar
Vis meg en gjenstand som ikke reflekterer noe lys så skal jeg gå med på at svart ikke er en farge  :hmm:

6364492[/snapback]

Sort hull :)

8617867[/snapback]

Det var et lurespørsmål, det er umulig å vise noen et sort hull. Å bli vist noe betyr at man må se noe, å se er at øyet plukker opp reflektert lys fra en gjenstand. Ved å være helt svart vil ikke gjenstanden reflekterer lys, man vil ikke se noe som helst i området hvor gjenstanden er og det man vil se er et tomrom.

Dette er sikkert nevnt tidligere i tråden, men det finnes grenser for hvor mye tullball man kan lese på en dag. ^^

Lenke til kommentar

Vil ikke si at svart og hvit er en farge nei.

Helt svart har jo ikke noen farge å reflektere ut.

helt svart er vel det nærmeste man kommer "usynlig" :p

Hvit vil jeg heller ikke se på som en farge.

og det er forskjell på maling farger og lysfarger.

Hvitt lys har alle fargene osv, mens hvit maling f.eks er bare hvit.

Ellerno :p

Svarte Nei på pollen ihvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...