Gå til innhold

Er svart og Hvit farger?

Ballus

Er svart og hvit farger?  

494 stemmer

1. 1. Er svart og hvit farger?

• Ja.
      231
    • Nei.
      232
    • Ingen formening.
      31

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aj aj! Sjekka litt på nettleksikon, og der omtalar dei svart og kvitt som fargar. Har alltid høyrt og trudd at ein ikkje reknar dei som fargar. Virkelegheitsbiletet mitt fell i grus, oh noes :p

Edit: "hvitt, betegner primært en bestemt fargefornemmelse som er umiddelbart gitt og som ikke kan defineres nærmere. Ordet har imidlertid også forskjellige sekundære, avledede betydninger. Det kan derfor lett oppstå usikkerhet om hva man egentlig mener med «hvitt». Et eksempel på dette er to utbredte talemåter som tilsynelatende motsier hverandre, nemlig «hvitt er ingen farge» og «hvitt er en blanding av alle farger». Den første henspiller på at hvitt som fargefornemmelse er akromatisk, dvs. uten kulør. Den andre henspiller på fysikkens erfaringer med lysets spektrum og med additiv fargeblanding."

"Til tross for at fornemmelsen av rent svart representerer fravær eller sterk reduksjon av fysisk lys, oppleves svart som en sterk farge og kan med en viss rett karakteriseres som den mest mettede av alle farger. Svart danner den ene pol i gråtonerekken som omfatter de akromatiske fargene fra hvitt til svart."

Endret av MK_Blackbird
Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Det som skaper en farge er jo variasjon av mengde lys som reflekteres fra overflaten. Jo mindre lys, jo mørkere farge osv. Når alt lyset reflekteres, får man fargen hvit. Når intet lys reflekteres får man svart.

Så er det opp til hver enkelt å avgjøre om man skal regne svart med som en farge. Hvit er en farge, da hvite ting reflekterer en mengde lys og derfor er farge per definisjon.

Svart, derimot, reflekterer ikke lys, og er derfor ikke en farge. Eller? Jeg mener at svarte ikke er en farge per definisjon, men likevel må tas med som en slags farge.

(Dette er sikkert skrevet før, men jeg orker ikke lese all dritten) :p

Lenke til kommentar
Lurer på om dette kommer til å bli en liknende Gulost-Hvitost diskusjon :p

6370184[/snapback]

Tviler jeg sterkt på, fordi alle er enige om at svart og hvitt er ikke farger! enkelt å greit! nå kan denne tråden stenges :) De som mener at svart og hvitt er farger tar feil ;)

Lenke til kommentar
Lurer på om dette kommer til å bli en liknende Gulost-Hvitost diskusjon :p

6370184[/snapback]

Tviler jeg sterkt på, fordi alle er enige om at svart og hvitt er ikke farger! enkelt å greit! nå kan denne tråden stenges :) De som mener at svart og hvitt er farger tar feil ;)

6374361[/snapback]

da er jo ikke alle enige...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg hadde fargelære på videregående og da lærte vi at svart og hvitt ikke var farger. Fikk aldri noen begrunnelse på det, men jeg har lært at gråtoneskalaen ikke er en del av fargespekteret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...