Gå til innhold

Er svart og Hvit farger?

Ballus

Er svart og hvit farger?  

494 stemmer

1. 1. Er svart og hvit farger?

• Ja.
      231
    • Nei.
      232
    • Ingen formening.
      31

Anbefalte innlegg

Det kommer jo ann på hvordan man definerer en farge. Fysisk sett er hvitt alle farger i salig blanding, og svart er fravær av farge. Men jeg ser allikevel på begge to som farger.

Tenk dere om. Hvis noen peker på en svart bil og spør hvilken farge den har så svarer man svart. Man sier ikke "lakken på den bilen reflekterer ingen synlige fotoner og har dermed ingen farge"... Det blir bare dumt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ein kan ikkje bruke dataprogram som argument for naturlovene :)

Kvitt er ei blanding av alle fargane, auget ditt mottar strålar med mange ulike bølgelengder og hjernen din tolkar det som kvitt.

Svart er fråver av lys, ingen lysstrålar treff auget ditt. Altså ser du eigentleg ikkje bokstavane eg skriv, men omrisset rundt. :p Gitt at bokstavane er heilt svarte då.

Kva vi kallar det i daglegtalen er ei heilt anna sak. Språket er rasjonalisert! ;)

Edit: Svart/Kvitt blir ikkje rekna som fargar.

Endret av MK_Blackbird
Lenke til kommentar

Ren svart og ren hvit er ikke farger, derimot er grå det.

Svarte og hvite ting reflekterer ingenting eller alt av lys som treffer dem, derfor kan vi ikke definere dem som farger. Gråtoner, derimot, reflekterer gradvis lys, derfor er de en slags farger, likevel ikke hele farger, da de bare reflekterer det hvite i lyset og ikke de andre fargene(ultrafiolett osv).

Og det var dagens vitenskapsdose fra meg, nå over til litt ordentlig OT-posting.. :p

Lenke til kommentar

Ultrafiolett kan vi jo ikkje sjå uansett... Grått er vel svarte og kvite område som står tett i tett, eller hur?

Edit: Eller noko som absorberer litt av lyset, slik at vi ser ein "mørkare" kvit. (?) Rett meg om eg har feil.

Edit2: Frå SNL:

"Under naturlige betingelser (dagslys, lampelys) oppstår gråtoner på overflater som er diffust og ikke-selektivt reflekterende, dvs. at de kaster tilbake den samme prosentandelen av lysets energi over hele lysets bølgelengdespektrum. Slike overflater kan man frembringe for eksempel med passende blandinger av sort og hvitt pigment.

Gråtoner kan også frembringes gjennom optisk blanding av komplementærfarger. På en roterende fargeskive kan man for eksempel frembringe rent grått ved hjelp av gult og ultramarinblått, men også av grønt og purpur, foruten utallige andre blandinger av komplementærfarger. Gråtonens lyshet kan samtidig reguleres ved hjelp av hvitt og sort. På TV- og dataskjermer frembringes gråtonene gjennom additiv og optisk blanding av grønt, rødt og blått luminescenslys fra skjermens fosforer. Hver av blandingene av to av disse grunnfargene er da komplementær til den tredje."

Endret av MK_Blackbird
Lenke til kommentar
se nøye på sort og hvit da.....det er jo farger det som øyet kan se spør du meg...alt vi ser er farger, hvis ikke er det gjennomsiktig

6364400[/snapback]

Vis meg en gjenstand som ikke reflekterer noe lys så skal jeg gå med på at svart ikke er en farge  :hmm:

6364492[/snapback]

Gå inn i eit heilt tomt rom uten nokon form for lys - då ser du ingen fargar, alt er nettopp svart. Det du ikkje ser er svart, så i praksis er det kun mørke skyggar eller tomme rom som eigentleg er svarte.

Ein svart genser vil du oppfatte som mørke nyansar av andre fargar, alt etter korleis lyset på den er.

Men svart og hvit er farger, kansje vi kunne sette opp en poll på dette for å sjekke hva forumet mener??

Vitenskaplig så er svart ikkje farge i det heile tatt uansett kva du måtte meine om saka :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...