Gå til innhold

Dispensasjon etter mistet førerkort?

rogna

Anbefalte innlegg

Til vanlig overholder vi fartsgrensene, men som de fleste kjører også vi over grensen en gang i blant og en enda sjeldnere litt for mye over grensen...

Har aldri hatt noe tull tidligere men nå sitter vi jaggu meg begge to uten førerkort!

Passe dumt og unødvendig dette, men vi blir nok bare nødt til å deale med det.

Problemet blir bringing og henting av barn som skal i barnehagen.

Finnes det en eller mulighet for å få dispensasjon for f.eks kjøring av til og fra barnehagen eller lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet det finnes formidlende omstendigheter som kan gjøre at man ikke mister førerkortet der man ellers ville ha mistet det. Et eksempel på dette er yrkessjåfører som har kjørt på en slik måte at de vanligvis ville ha mistet kortet men pga at de vil miste arbeidet får de kun en bot.

Hvis man først har kommet i den situasjonen du er tror jeg dessverre ikke det er mulig å få dispensasjon. Man har selvfølgelig lov til å handle i nødverge, men ditt tilfelle havner ikke under denne kategorien. (Et eksempel på nødverge er hvis man må frakte en dødelig skadet person til sykehus og man ikke får kontakt med politi, ambulanse eller brannvesen.)

Du kan høre etter hos ditt lokale politivesen og trafikketat, men jeg tror du vil få et negativt svar.

Lenke til kommentar

Det eneste som kan redde deg er Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn m.v.:

Ved fastsettelsen av perioden for tap av førerett mv. skal det legges vekt på den virkningen tap av føreretten antas å ville få for innehaveren, såfremt virkningen fremstår som vesentlig mer byrdefull enn det som normalt kan påregnes. Avgjørende ved vurderingen er likevel hensynet til trafikksikkerheten og eventuelle allmenne hensyn.

Lenke til kommentar
Hvor lenge har du mista førerkortet?

Du kan jo alltid reise rett til Polen og ta nytt førerkort..

6368290[/snapback]

Bortsett fra at det ikke er lov. Fordi det ikke er plastlappen de er interessert i å ta fra deg, men sertifiseringen.

Lenke til kommentar
Har aldri hatt noe tull tidligere men nå sitter vi jaggu meg begge to uten førerkort!

Passe dumt og unødvendig dette, men vi blir nok bare nødt til å deale med det.

6363154[/snapback]

Så den ene mista lappen først, og så gjentok nummer to bragden kun få måneder etterpå? :D Null sympati fra meg, men litt humring skal jeg kunne avse. :p

Jeg tror ikke dere klarer å overbevise makthaverne om at "henting av barn" etc. er så viktig at de vil la en av dere få disp. Dere kan vel spørre noen andre foreldre om de gidder å plukke opp ungene deres?

Lenke til kommentar
Jeg vet det finnes formidlende omstendigheter som kan gjøre at man ikke mister førerkortet der man ellers ville ha mistet det. Et eksempel på dette er yrkessjåfører som har kjørt på en slik måte at de vanligvis ville ha mistet kortet men pga at de vil miste arbeidet får de kun en bot.

6363249[/snapback]

For noen år siden mistet jeg førerkortet for 5 mnd på E-6 like før riksgrensen på Svinesund. Jeg ble målt til 90 km/t i 60-sona.

Jeg samtykket IKKE i førerkortbeslaget, og da må påtalemakta føre saken for retten innen 3 uker.

I retten la jeg fram mitt store behov for å kunne beholde kjøreretten, da jeg akkurat hadde blitt ansatt som budsjåfør, og ville miste jobben hvis jeg ikke fikk beholde førerkortet.

Dette bare fnøys det rasshølet av ei kvinnelig dommer av, og sa ( som sikkert mange her inne også mener): "det burde du tenkt på før..."

Så da ble det førerkortbeslaget opprettholdt.

Etter ett par telefoner til politijuristen, ble beslaget satt ned til 3 mnd.

6000,- i bot, og 7 mnd på arbeidsledighetstrygd.

Lenke til kommentar
Så du mener med andre ord at yrkessjåfører burde få lov til å kjøre så fort de vil uten å miste lappen siden de trenger den mer enn andre?

6379966[/snapback]

Tror ikke det er det han mener. Jeg tror heller han prøver å si at straffen kan bli redusert hvis du trenger førerkortet.

Lenke til kommentar
Så du mener med andre ord at yrkessjåfører burde få lov til å kjøre så fort de vil uten å miste lappen siden de trenger den mer enn andre?

6379966[/snapback]

Tror ikke det er det han mener. Jeg tror heller han prøver å si at straffen kan bli redusert hvis du trenger førerkortet.

6380158[/snapback]

Nei, det er jo helt feil... da har man jo desto større å tenke på før man bryter loven. Er man så dum så fortjener man ikke bedre!

Lenke til kommentar

6380158[/snapback]

Det går ut på det samme.

Det kunne forsåvidt vært en ide å åpnet for at yrkessjåfører kan få være kortere tid uten lappen, mot at de betaler høyere bøter.

Lenke til kommentar

6379966[/snapback]

6380158[/snapback]

Nei, det er jo helt feil... da har man jo desto større å tenke på før man bryter loven. Er man så dum så fortjener man ikke bedre!

6380173[/snapback]

Sier han med god samvittighet, og tenker på at han ALDRI har kjørt en millimeter over fartsgrensen....

Jeg forsvarte ikke fartsovertredelsen min. Jeg kom kun med fakta på hva jeg selv har opplevd, og et slags svar på at det hjalp ikke meg en dritt at man kan bli arbeidsledig ved førerkortbeslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...