thinkdifferent Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Hei! Topicen sier det meste, men noen som vet hvor mange V det går ut på kontaktene til LEDsa på Sunbeam Rheobus'en? Er røde LEDs i den nå, men skulle hatt noen grønne eller blå. Kan jeg bare prøve meg frem, eller kan jeg ødelegge noe? Kjøpten av en butikk som har hatt den liggende en stund, så tror det er rev. 1 eller 2. Er i hvertfall bare ensfargede LEDs, og den er sølv. Takker for alle svar:D Mvh. Truls Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Har du et mulitimeter kan du jo måle selv? Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 er vel 5 eller 3,3V. kjøp 5 volt.. og test deg fram. det eneste som skjer er at dioden brenner opp.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 ... hvor mange V det går ut på kontaktene til LEDsa ... 6363083[/snapback] Det er vanlig at man ikke forstår hvordan LED virker. Når man vet det ser man at slike spørsmål er feil. En LED skal ikke ha en gitt påtrykt spenning, den skal ha strøm, spenningen bestemmer den selv. Når man bytter ut en rød med blå, og har samme motstand, så vil strømmen bli mindre og lyset blir svakere. Det er en sticky her om LED. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=380671 Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 ... hvor mange V det går ut på kontaktene til LEDsa ... 6363083[/snapback] Det er vanlig at man ikke forstår hvordan LED virker. Når man vet det ser man at slike spørsmål er feil. En LED skal ikke ha en gitt påtrykt spenning, den skal ha strøm, spenningen bestemmer den selv. Når man bytter ut en rød med blå, og har samme motstand, så vil strømmen bli mindre og lyset blir svakere. Det er en sticky her om LED. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=380671 6363340[/snapback] for det kan godt hende man har riktig spenning, men ikke noe motstand (strømbegrenser) og da kan ofte dioden ryke fortere enn normalt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå