Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Råd mot munnsår


GrandMa

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg lurte på om det var noen her som hadde noen gode råd mot munnsår?

Fikk et forrige helg inne i munnviken når jeg var på byen en tur :roll:

 

Tenkte jeg skulle ut på lørdag og av forskjellige grunner så er planen og kline med 90% av jentene og da hadde det vært greit og få det vekk.

 

Har prøvd litt forskjellig som for eksempel vaselin og Aloe-Vera, men har ikke merket noen drastisk forskjell.

 

Det er ikke et stort problem med tanke på at det er ganske smått og helt innerst i munnviken, men munnsår smitter vel og det er ikke så kult og gå rundt og smitte halve festen :blush:

 

Takker selvfølgelig stort for svar :)

 

(Si ifra om leifs, har tenkt og få 6 i norsk til neste år ;))

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er du vel for sent ute allerede for det tar sin tid å få vekk, men på apoteket får du kjøpt en sak som nesten ser ut som tannkrem (ikke ha den på når du er på byen!). Husker ikke hva den heter men de på apoteket hjelper deg. Den funker ypperlig for meg :thumbup:

 

Edit: Fant den nå. Den heter Lassars Pasta.

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar
Da er du vel for sent ute allerede for det tar sin tid å få vekk, men på apoteket får du kjøpt en sak som nesten ser ut som tannkrem (ikke ha den på når du er på byen!). Husker ikke hva den heter men de på apoteket hjelper deg. Den funker ypperlig for meg  :thumbup:

 

Edit: Fant den nå. Den heter Lassars Pasta.

6363488[/snapback]

 

Ok. Jeg tror ikke jeg gidder og kjøpe masse dyre greier asså :p Noen som har andre tips?

Lenke til kommentar

Jeg var borti no MLM greier noen år siden, hvor et av produktene var en tannkrem med aloe vera. Den funka vanvittig bra mot munnsår, og til behandling av munnsår. Solkremen var også bra, men resten var litt så-som-så.. Så hvis du finner tak i en "LR" forhandler, kan du få kjøpt en tannkrem med aloe vera.

Lenke til kommentar

Munnsår der det vel stort sett ikke mye du kan få gjort med, annet enn å gi det tid. Trøsten er vel at ting gror fort i munnen da, selv om det kanskje ikke føles slik når du har ett.

Når det svir som verst pleier jeg å presse en isbit på det. Det hjelper litt siden det nesten bedøver, men er kun kortvarig da. Og det er jævlig vondt. :p

Lenke til kommentar
Munnsår der det vel stort sett ikke mye du kan få gjort med, annet enn å gi det tid. Trøsten er vel at ting gror fort i munnen da, selv om det kanskje ikke føles slik når du har ett.

Når det svir som verst pleier jeg å presse en isbit på det. Det hjelper litt siden det nesten bedøver, men er kun kortvarig da. Og det er jævlig vondt. :p

6365294[/snapback]

Det er ikke smerten som plager meg... Det er ikke så veldig vondta akkurat der. det er mer sånn det ser ut :(

 

Ingen som har et skikkelig "kjerringråd" om hvordan og få det vekk? Noe som man ikke trenger spesielle medikamenter fra apotek o.l?

Lenke til kommentar

Aha, nei da er det verre, hvis andre ser det. Jeg pleier bare å ha sånne "usynlige" som man ikke ser.

 

Fra (av alle ting) NRK:

 

Kosttilskudd har vist seg å være et godt råd mot mot munnsår.

 

Urtekosttilskuddet Longo Vital har vist seg å ha en gunstig effekt på personer som plages av stadig sårdannelse i og på munnen.

 

Kan kjøpes i helsekostbutikker og på enkelte apotek. Følg angitt dosering på esken.

 

Ellers så leser jeg flere steder at spesialtannkrem visstnok skal hjelpe ganske bra.

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar
Aha, nei da er det verre, hvis andre ser det. Jeg pleier bare å ha sånne "usynlige" som man ikke ser.

 

Fra (av alle ting) NRK:

 

Kosttilskudd har vist seg å være et godt råd mot mot munnsår.

 

Urtekosttilskuddet Longo Vital har vist seg å ha en gunstig effekt på personer som plages av stadig sårdannelse i og på munnen.

 

Kan kjøpes i helsekostbutikker og på enkelte apotek. Følg angitt dosering på esken.

 

Ellers så leser jeg flere steder at spesialtannkrem visstnok skal hjelpe ganske bra.

6365321[/snapback]

 

Tror du vanlig tannkrem ville hatt en effekt?

Lenke til kommentar
Heisann. Jeg lurte på om det var noen her som hadde noen gode råd mot munnsår?

Fikk et forrige helg inne i munnviken når jeg var på byen en tur  :roll:

 

Tenkte jeg skulle ut på lørdag og av forskjellige grunner så er planen og kline med 90% av jentene og da hadde det vært greit og få det vekk.

 

Har prøvd litt forskjellig som for eksempel vaselin og Aloe-Vera, men har ikke merket noen drastisk forskjell.

 

Det er ikke et stort problem med tanke på at det er ganske smått og helt innerst i munnviken, men munnsår smitter vel og det er ikke så kult og gå rundt og smitte halve festen  :blush:

 

Takker selvfølgelig stort for svar :)

 

(Si ifra om leifs, har tenkt og få 6 i norsk til neste år ;))

6362984[/snapback]

 

Den eneste salven som virkelig hjelper heter Zovirax. Den er reseptbelagt i Norge, men kan kjøpes uten resept på apoteker i de fleste andre land, bl.a. Danmark.

Lenke til kommentar
kjøp noe vaselin og smør det over flaten på såret, på den måten får ikke såret direkte kontakt imot tenner evt regulering.

6366812[/snapback]

Den får ikke kontakt med tennene uansett fordi det er på utsiden av munnen

 

Jeg har laget en tegning av meg selv for å illustrere hvor såret er. munnsr9qa.th.jpg

( Jeg har helt tydelig en framtid/karriere i paint!)

GrandMa:

 

Ta en kniv, og sett kniven på enden av såret (i en grop der du har godt tak)

Så river du til! smile.gif

 

 

PS: Sett en pinne elns du kan bite på når du river. Kan gjøre en smule vondt!

Det er ikke så stort altså og dette virker litt som smør på flesk. Dessuten er jo grunnen til at jeg vil ha det vekk hovedsaklig fordi det ikke ser så utrolig bra ut og skal jeg drive og rive og røske i leppa ser sikkert dette ikke så mye bedre ut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...