schwere Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Har en pc i stua, som de siste månedene har opført seg rart. Den fungerer helt fint, så plutselig bare skrur den seg av. Da må jeg dra ut ledningen eller skru av bryteren bak på PSU i 20-30 sekunder, før jeg kan skru den på igjen med den vanlige knappen på forsiden. Er det riktig av meg å tippe at dette er strrømforsyninga? Har ingen annen psu å teste med for tiden, men vil helst ikke kjøpe en ny om det skulle vise seg å være noe annet. maskina er en AMD XP 2500, ikke overklokket. Ser ikke ut som CPU'en blir spesielt varm. Den kan gjerne stå på i dagevis før den skrur seg av, mens andre ganger skrur den seg av etter en time eller to. Maskina står stort set idle når dette skjer... Noen tips? Kjøpe ny PSU? Isåfall, noen gode tips til en ikke-for-dyr PSU som er stillegående? Har bare en harddisk og ikke så mye annet snacks, så trenger ikke fryktelig stor effekt... -Sverre Lenke til kommentar
mintman Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Kunne vært greit å vite hvor kraftig den er og evt. hvor mye hardware du har. Kan være at den rett og slett er for svak. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Har du et voltmeter* så du kan måle om PSU gir de spenningene den skal. Den forrige maskinen min ble galopperende ustabil mot slutten og da gikk +5V ned mot 3V på det værste... *Clasern, biltema osv har helt kurante multimeter til under hundrelappen. Lenke til kommentar
schwere Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 spenningene så greie ut, 12.5 på 12v og 5.1 på 5volt. Strømforsyninga er en fortron/source på 300watt. i maskina står følgende: - en harddisk - en dvd rom - lydkort - fx 6200 skjermkort - tv-kort - nettverkskort. - en minnebrikke med på 256MB - en amd xp 2500. Det burde da holde med 300 watt på dette? Det rare er at den kan stå på en dag eller to uten problemer, så plutselig er den "død". Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Vær klar over at tallet "300W" sier svært lite om en PSU. Det er også viktig å vite strømstyrken på 12V. Les denne artikkelen: http://www.firingsquad.com/guides/power_supply/ Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Bare en liten "fortsettelse på Hårek sin post... Fortron Source er kvalitets PSU'er, men iom at det er en 300W klasse kan du nok gå utifra at den er i det minste laget for det oppsettet der. Har en 300W Fortron source selv og har kjørt den på en 2400+ "mobile" og den ble veldig varm. Jeg er med andre ord enig med deg... jeg ville mistenkt psu. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå