Gå til innhold

Stille skjermkort med god 2D + litt 3D

qdos

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe et nytt skjermkort, og skal bruke det sammen med en P4 2.4 og Eizo 17" LCD (må ha DVI).

Jeg er ikke så veeeldig opptatt av 3D-egenskapene. Kommer først og fremst til å bruke det til programmering, bildebehandling og surfing, og setter 2D-egenskapene høyere. Skal selvfølgelig spille med det, men jeg er ingen FPS-tilhenger. 3D-behovene mine per i dag begrenser seg til Warcraft 3.

Støynivået er også viktig, da jeg ikke vil ha et bråkete skjermkort.

Har lest mange tester, men ingen ser ut til å bry seg særlig om 2D egenskaper på kortene eller støynivået. Er lei av tester som stort sett består i å oppsummere innholdet i esken, samt lage 5 sider med søylediagrammer for å kåre en vinner.

Har sett på Asus GF4 ti4200, men er usikker på om jeg trenger å legge så mye i 3D-delen av kortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skaff deg et ATI kort av en eller annen type. 8500LE burde være mere enn godt nok i og med at du ikke legger så stor vekt på 3D ytelsen - ikke at LE kortet ikke er bra på 3D altså :smile:

GF4 Ti4200 kortene har så vidt jeg vet en tendens til å støye en del.

Andy

Lenke til kommentar

Da ser det ut til at det blir Parhelia. Vanvittig stor prisforskjell på nettet. iHandel selger det for 4500,- mens PCMax selger det for 3400,-.

Skal visst komme en utgave med 256 MB ram også, men det spørs om den er verdt ventetiden og prisforskjellen.

Hvor sannsynlig er det at prisen på dette kortet skal gå noe særlig ned i nær fremtid?

Lenke til kommentar

Når du bruker DVI så blir bildekvaliteten NØYAKTIG den samme, selv om du bruker et gf2mx eller parhelia. Så ikke la deg lure av folk som anbefaler i hytt og pine pga "2d kvalitet". Ti4200 128mb er fremdeles mest ytelse for pengene, og det er helt klart det kortet jeg vil anbefale.

Lenke til kommentar

Flerskjermsfunksjonen var noe jeg ikke visste jeg ville ha før jeg så hvor enkelt det kunne gjøres med parhelia.

Dessuten er det svært dårlig DVI-kabel utvalg i nettbutikkene. Finner kun en grå KA-kabel. Finnes det ingen sorte??

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-13 14:18, skrev Judaz:

Parhelia er et UTMERKET skjermkort hvis du ikke har et enormt behov for 3d ytelse (Parhelia er på ingen måte noe dårlig 3d kort heller). Nvidia for ekstrem spillytelse, for alt annet ATI og Matrox.

- Judaz -

Har du fått med deg at radeon 9700pro er det raskeste kortet på 3d

Lenke til kommentar

Jepp, det har jeg. Radeon 9700 er et utmerket kort. Det jeg ville fram til var at hvis ikke ytelse var alt man var ute etter, så er ATI og Matrox å foretrekke. Har selv et Radeon 8500 til under 1000 spenn, som fungerer utmerket til alt jeg trenger. Spiller en del også på jobb (etter endt arbeidstid :smile:), og dette kortet greier fint 9000+ 3dmarks uten overklokking.

- Judaz -

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...