Zanmato Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Jeg kjenner ei jente som brukte å kutte seg selv når hun var sint. Skikkelig sånn der, ikke sant, røyker, masse pigger overalt og dimmu borgir i øra, og satt alene hele tia. Men det er bare å være vennlig og vise at man bryr seg, så vil hun vel slutte etter hvert.... det var min opplevelse, anyway. Lenke til kommentar
cyberPanda Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 hun har til og med vist meg bilder 6362704[/snapback] post pix plx kutte seg selv har blitt en motesak. har hun noen diagnose? hvis ikke er det ikke noe stress, da er hun bare lame. Lenke til kommentar
sixx Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Hun er 14 år gammel. 6363190[/snapback] akkurat ja å det trur du er alvor? 14 åringer som gjør slikt mener ikke noe mer enn oppmerksomhet eller at de vil prøve på noe. hørt begerpet "fjortizzz" før eller ? Lenke til kommentar
tradhtare Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 (endret) Hun er 14 år gammel. 6363190[/snapback] akkurat ja å det trur du er alvor? 14 åringer som gjør slikt mener ikke noe mer enn oppmerksomhet eller at de vil prøve på noe. hørt begerpet "fjortizzz" før eller ? 6364331[/snapback] Dummeste jeg har hørt. Det som var fjortis, var innlegget ditt. Det _kan_ være at hun er i en sånn situasjon,men det aner du og vi ingenting om. Det finnes barn som har tatt livet sitt før, er ikke mindre alvorlig fordi de er yngre. Endret 22. juni 2006 av SpecialK Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 (endret) Huff, her var det mye pjatt uten noe særlig kunnskap. Først og fremst, selvskading skjer ikke fordi noen vil ha oppmerksomhet (ærligtalt, hva tenker dere på? ), det skjer som oftest fordi man har problemer med å få ut ting gjennom normale kanaler. Ting kan være alt fra følelser og (traumatiske) hendelser til forventningspress eller at ingen hører på en (og nei, det er ikke det samme som at man er ute etter oppmerksomhet). Gjerne er det også en blanding av flere ting. Skal man hjelpe noe som bedriver selvskading må man få vedkommende til å få ut disse tingene på en mer normal måte (dvs. snakke om det). Det beste er dog å overlate det til profesjonelle (dvs. psykolog o.l.), men det er det jo ikke alltid personen selv vil. Å gjøre som invictus foreslår er forøvrig direkte idiotisk og ikke det slike personer trenger. nei, ingen her kan hjelpe deg. spør på et annet forum..... råd du får her er ikke klassifisert som behandling mot dette, det kan gjøre mere skade enn gode. snakk med helsesøster på skole osv.... 6362813[/snapback] Nei, gi deg. Ikke prøv å gi henne linker til andre forum. Det vil bare gjøre det verre. Hvis du setter ei jente inn med likesinnede, så vil hun ikke endre seg. Da vil det gå sport i å kutte seg, og vi vil jo at hun skal bli godtatt i samfunnet. Skal du gi henne hjelp kan du jo foreslå dette forumet, og ikke noe annet. Å sende henne til helsesøster vil gjøre akkurat samme nytten. Da vil hun ende opp som en grønnsak lik de som driver databehandlingen på CTU 6362903[/snapback] Skal jeg le eller skal jeg gråte tro? Nei, føler mest for å gråte jeg. Det her er ubeskrivelig trist. En ting kan jeg si med en gang, du aner sannsynligvis ingenting om hvordan det er å være en selvskader (ikke at jeg veit det heller). Å snakke ut om problemet og årsaken er det man skal gjøre i en slik situasjon, og et forum vil være en mulighet til å gjøre nettopp det. Endret 22. juni 2006 av Ernie Lenke til kommentar
Axes Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Huff, her var det mye pjatt uten noe særlig kunnskap. Først og fremst, selvskading skjer ikke fordi noen vil ha oppmerksomhet (ærligtalt, hva tenker dere på? ), det skjer som oftest fordi man har problemer med å få ut ting gjennom normale kanaler. Ting kan være alt fra følelser og (traumatiske) hendelser til forventningspress eller at ingen hører på en (og nei, det er ikke det samme som at man er ute etter oppmerksomhet). Gjerne er det også en blanding av flere ting. Skal man hjelpe noe som bedriver selvskading må man få vedkommende til å få ut disse tingene på en mer normal måte (dvs. snakke om det). Det beste er dog å overlate det til profesjonelle (dvs. psykolog o.l.), men det er det jo ikke alltid personen selv vil. Å gjøre som invictus foreslår er forøvrig direkte idiotisk og ikke det slike personer trenger. 6364631[/snapback] Mange av dem vil ha oppmerksomhet, hun må jo ha en grunn fordi hun kutter seg selv. Mange av jentene føler seg ensome, og samtidig ikke blir tatt vare på, derfor kutter dem seg for oppmerksomhet, men det var bare den situasjoen. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Huff, her var det mye pjatt uten noe særlig kunnskap. Først og fremst, selvskading skjer ikke fordi noen vil ha oppmerksomhet (ærligtalt, hva tenker dere på? ), det skjer som oftest fordi man har problemer med å få ut ting gjennom normale kanaler. Ting kan være alt fra følelser og (traumatiske) hendelser til forventningspress eller at ingen hører på en (og nei, det er ikke det samme som at man er ute etter oppmerksomhet). Gjerne er det også en blanding av flere ting. Skal man hjelpe noe som bedriver selvskading må man få vedkommende til å få ut disse tingene på en mer normal måte (dvs. snakke om det). Det beste er dog å overlate det til profesjonelle (dvs. psykolog o.l.), men det er det jo ikke alltid personen selv vil. Å gjøre som invictus foreslår er forøvrig direkte idiotisk og ikke det slike personer trenger. 6364631[/snapback] Mange av dem vil ha oppmerksomhet, hun må jo ha en grunn fordi hun kutter seg selv. Mange av jentene føler seg ensome, og samtidig ikke blir tatt vare på, derfor kutter dem seg for oppmerksomhet, men det var bare den situasjoen. 6364651[/snapback] Må jeg virkelig gjenta meg selv her? Selvskading skjer ikke pga. at man vil ha oppmerksomhet som i "Jeg er ensom, hvis jeg skjærer meg litt så vil sikkert folk flokke seg rundt meg og føle såååå synd på meg". Det skjer fordi man har et problem med å få ut ting på en normal måte. Man har opplevd ting eller føler ting man ikke klarer å få ut og blir ikke hørt om de i det heltatt snakker ut om problemet. Lenke til kommentar
applemania Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Som dette eller? Isåfall, skaff henne hjelp. Ikke åpne spoileren hvis du ikke tåler å se kutt. Nå har du blitt advart. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Er vel ganske mange jenter som driver med dette nå til dags? Noen gjør det i kortere tid noen holder vel fort på lengre... Lenke til kommentar
_Evolution_ Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 skaff henne noe morsomt å gjøre, i stedet for å kutte seg selv. En hobby f.eks. Lenke til kommentar
tradhtare Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 (endret) Ernie: du viser godt at du ikke har så god peiling selv heller. Men jeg orker ikke quote alt,for jeg vet ikke hvordan jeg fjerner delquotes osv. Der finnes faktisk enkelte som gjør det mer eller mindre bare fordi de trenger oppmerksomhet,fordi de for eksempel ikke får dette hjemme. Og jeg er totalt enig med MyBigMouth som du kritiserer. Hun må for all del ikke bli tipsa til å besøke forum der det er lett å treffe likesinnede. Det er ofte dette virker mot sin hensikt. Hvis hun oppsøker samtaleterapi/gruppeterapi derimot, så skjer kommunikasjonen mellom likesinnede under kontrollerte og profesjonelle forhold og hun vil forhåpentligvis ta nytte av dette. Og å kontakte helsesøster er liten hjelp i om hun "tør/vil" kontakte høyere instanser, for hun blir uansett bare sendt videre fra helsesøster. Med mindre hun og familien ikke har nok penger til å betale, men da finnes det også bedre alternativer en helsesøster, som er gratis. Edit: Jeg var enig med MyBigMouth!! Ikke henrik2k. Endret 23. juni 2006 av SpecialK Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Der finnes faktisk enkelte som gjør det mer eller mindre bare fordi de trenger oppmerksomhet,fordi de for eksempel ikke får dette hjemme. 6364752[/snapback] De trenger oppmerksomhet fordi de har et problem med et eller annet.Siterer en artikkel jeg leste for en stund tilbake: Hvorfor skader noen seg selv? - Prinsesse Diana sa at hun skadet seg selv fordi hun følte et veldig forventningspress, og fordi hun følte at ingen hørte på henne. Hva er de vanligste årsakene til selvskading? - Årsakene kan være forskjellige fra person til person. Mange forteller at de skader seg fordi de opplevde traumer eller overgrep som barn. De dunker kanskje hodet i veggen fordi de gjentatte ganger fikk dunket hodet i veggen av en voksen da de var barn. Andre ganger kan forbindelsen være mer symbolsk; noen skader hender eller armer fordi de ble tvunget til å beføle en overgriper. Iblant kan det handle om å vite om et tidlig misbruk - samtidig som man ikke vil vite. Man formidler til seg selv og til andre det som en gang hendte (et uttrykk for at man vet). Samtidig fokuserer man på skaden i nåtiden (et uttrykk for at man ikke vil vite). Selvskading kan også være en måte å mestre overveldende og vanskelige følelser på. Erfaringer om overgrep, tap og atskillelse, smertefull eller skremmende medisinsk behandling eller andre traumer kan overstige et barns kapasitet for forståelse og mestring. Overlates barnet helt til seg selv, uten en voksen som kan berolige og trøste det etter slike vonde opplevelser, kan selvskading brukes som en trøst. Noen voksne som ikke selvskadet som barn, kan selvskade som voksne for å mestre følelser som er knyttet til fortiden. De kan få det man kaller flash-back. Hendelsene i fortiden oppleves da på nytt, derfor kan selvskading brukes på samme måte av en voksen som av et barn. Og jeg er totalt enig med Henrik2k som du kritiserer. Hun må for all del ikke bli tipsa til å besøke forum der det er lett å treffe likesinnede. Det er ofte dette virker mot sin hensikt. 6364752[/snapback] Du får det til å høres ut som man på slike forum deler ut tips om hvordan gjøre det mest mulig og gjøre mest mulig skade. Mulig det bare er meg, men likesinnede pleier som regel å ha noen tips på lager om hvordan takle ting, forbedre seg selv osv. samt at man faktisk blir hørt og trodd.Hvis hun oppsøker samtaleterapi/gruppeterapi derimot, så skjer kommunikasjonen mellom likesinnede under kontrollerte og profesjonelle forhold og hun vil forhåpentligvis ta nytte av dette. 6364752[/snapback] Altså, jeg betviler ikke at dette har en god effekt. Gruppeterapi generellt har som oftest en like god effekt som individuell terapi. Og å kontakte helsesøster er liten hjelp i om hun "tør/vil" kontakte høyere instanser, for hun blir uansett bare sendt videre fra helsesøster. Med mindre hun og familien ikke har nok penger til å betale, men da finnes det også bedre alternativer en helsesøster, som er gratis. 6364752[/snapback] Hva skulle man bli sendt til som koster så ufattelig mye penger? Grensen for frikort på egenandel i Norge er i år på 1615kr. Det tror jeg de fleste klarer, og uannsett er psykologer gratis for de under 18 i Norge og går man på høgskole dekker studentskippnaden sannsynligvis slik utgifter så jeg ser ikke helt poenget ditt her. Dessuten, for å få psykolog i Norge som dekkes av trygdekontoret må man faktisk bli henvist ... Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Kroppen skiller også ut endorfiner når en skader seg selv og endorfiner er et stimulerende middel som en kan bli "avhengig" av. Er vel noen som kutter seg fordi det føles "godt" el. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 jeg mente ikke å anbefale et forum for henne. men trådstarter burde søke rådgivning innen hvordan han/jun kan på et lavt nivå hjelpe denne personen som skader seg selv. kanskje kan trådstarter få et par tips av utdannede folk på andre sorumet som sol el noe. vi hadde ei i klassen som skar seg selv i arma. det endte på værst tenkelige måte. pass på hvilke råd dere gir, det skal ikke mye til for å tippe en usikker selvskader over streken. dere vet ikke hvorfor hun skader seg selv, hvilke tanker hun har. selv det mildeste kan være skadelig. Lenke til kommentar
tradhtare Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Kroppen skiller også ut endorfiner når en skader seg selv og endorfiner er et stimulerende middel som en kan bli "avhengig" av. Er vel noen som kutter seg fordi det føles "godt" el. 6365062[/snapback] Jeg tror du har misforstått det hormonet litt.. Endorfiner er et "lykkehormon" som omtrent alltid er til stede når vi er i god humør og lykkelige. Hormonet blir produsert mest av latter,seksuell aktivitet og når vi har smerter(kroppens egne smertestiller). Men aller mest blir det produsert av fysisk aktivitet. Om selvskadere føler godt på når de skader seg,så er det neppe på grunn av endorfinene. Disse stiller bare smertene til en viss grad. Som alle andre smerter kroppen blir påført. Lenke til kommentar
tradhtare Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Der finnes faktisk enkelte som gjør det mer eller mindre bare fordi de trenger oppmerksomhet,fordi de for eksempel ikke får dette hjemme. 6364752[/snapback] De trenger oppmerksomhet fordi de har et problem med et eller annet. De aller fleste ja. Poenget mitt var bare at det faktisk finnes de som gjør det for å få oppmerksomhet og fordi det er en "trend" i enkelte miljøer. Men dette er jo også de som slutter med det selv etterhvert.Siterer en artikkel jeg leste for en stund tilbake: Jeg har lest den artikkelen jeg også,og jeg tror vi to egentlig er ganske enige, men jeg synes du formulerte deg litt feil i det innlegget jeg svarte på. Hvorfor skader noen seg selv? - Prinsesse Diana sa at hun skadet seg selv fordi hun følte et veldig forventningspress, og fordi hun følte at ingen hørte på henne. Hva er de vanligste årsakene til selvskading? - Årsakene kan være forskjellige fra person til person. Mange forteller at de skader seg fordi de opplevde traumer eller overgrep som barn. De dunker kanskje hodet i veggen fordi de gjentatte ganger fikk dunket hodet i veggen av en voksen da de var barn. Andre ganger kan forbindelsen være mer symbolsk; noen skader hender eller armer fordi de ble tvunget til å beføle en overgriper. Iblant kan det handle om å vite om et tidlig misbruk - samtidig som man ikke vil vite. Man formidler til seg selv og til andre det som en gang hendte (et uttrykk for at man vet). Samtidig fokuserer man på skaden i nåtiden (et uttrykk for at man ikke vil vite). Selvskading kan også være en måte å mestre overveldende og vanskelige følelser på. Erfaringer om overgrep, tap og atskillelse, smertefull eller skremmende medisinsk behandling eller andre traumer kan overstige et barns kapasitet for forståelse og mestring. Overlates barnet helt til seg selv, uten en voksen som kan berolige og trøste det etter slike vonde opplevelser, kan selvskading brukes som en trøst. Noen voksne som ikke selvskadet som barn, kan selvskade som voksne for å mestre følelser som er knyttet til fortiden. De kan få det man kaller flash-back. Hendelsene i fortiden oppleves da på nytt, derfor kan selvskading brukes på samme måte av en voksen som av et barn. Og jeg er totalt enig med Henrik2k som du kritiserer. Hun må for all del ikke bli tipsa til å besøke forum der det er lett å treffe likesinnede. Det er ofte dette virker mot sin hensikt. 6364752[/snapback] Du får det til å høres ut som man på slike forum deler ut tips om hvordan gjøre det mest mulig og gjøre mest mulig skade. Mulig det bare er meg, men likesinnede pleier som regel å ha noen tips på lager om hvordan takle ting, forbedre seg selv osv. samt at man faktisk blir hørt og trodd. Man kan bli hørt og trodd på mange andre plasser enn nettet. Og det er faktisk veldig mulig å havne opp i noe sånt som du beskriver. I de fleste situasjoner kan man bare få tips av folk i samme situasjon om disse er på bedringens vei og kommet seg videre, og det er ikke alle som har klart det. Det er lett når det er mange som er i samme båt,og faktisk svartmale en situasjon i stedet for å hjelpe hverandre, og nå snakker jeg ikke om åpenlyst på forumene, men de enkeltmenneskene man gjerne kommer i kontakt med osv. Hvis hun oppsøker samtaleterapi/gruppeterapi derimot, så skjer kommunikasjonen mellom likesinnede under kontrollerte og profesjonelle forhold og hun vil forhåpentligvis ta nytte av dette. 6364752[/snapback] Altså, jeg betviler ikke at dette har en god effekt. Gruppeterapi generellt har som oftest en like god effekt som individuell terapi. Og å kontakte helsesøster er liten hjelp i om hun "tør/vil" kontakte høyere instanser, for hun blir uansett bare sendt videre fra helsesøster. Med mindre hun og familien ikke har nok penger til å betale, men da finnes det også bedre alternativer en helsesøster, som er gratis. 6364752[/snapback] Hva skulle man bli sendt til som koster så ufattelig mye penger? Grensen for frikort på egenandel i Norge er i år på 1615kr. Det tror jeg de fleste klarer, og uannsett er psykologer gratis for de under 18 i Norge og går man på høgskole dekker studentskippnaden sannsynligvis slik utgifter så jeg ser ikke helt poenget ditt her. Dessuten, for å få psykolog i Norge som dekkes av trygdekontoret må man faktisk bli henvist ... Jeg vet at frikortgrensen ligger på 1615kr, men jeg tenkte ikke over at hun var under 18 år når jeg skrev det. Og uansett, hva vet vi om familien hennes og om de lever under fattigdomsgrensen? 1615 er mye penger for fattige familier. 6364852[/snapback] Jeg uthevet svarene mine, for jeg har ikke lært meg hvordan man quoter sånn som det der:/ Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 (endret) Jeg har ikke lest igjennom hele tråden, har bare skumlest den. Jeg har en god venninne såm drev på med dette, pluss at jeg kjenner ei annen såm driver på med det samme. Det er utrolig mange jenter som driver på med og kutte seg selv. Slik jeg forstår det, så kutter de seg selv for at de ikke vil kjenne den indre smerten (f.eks sårete følelser). Når de kutter seg selv, da kjenner de den fysike smerten istedefor, og dermed kjennes følelsene mindere. Altså å dekker over sine indre følelser for seg selv. Hvis en jente er ensom, og ikke har noen og holde seg til, kan det hende at hun er lei seg og såret. Man blir utrolig deprimert og på en måte såret av og ikke ha noen og være i lage seg, eller hvis de føler seg alene. Man kan ikke si at d må være for at de vil ha ppmerksomhet av alle. Jenter flest skjuler dette for andre. Åpner seg gjerne for dem man stoler på for og prate. Men selfølgelig, kan det hende at noen gjør det for at de vil ha oppmerksomhet, men jeg tror d er fåtall av dem. Bare jeg såm har denne oppfatningen? Jeg vil tippe at det kunne hjelpe hvis noen fikk til og øke selvtilitten hennes, og vise at folk bryr, få henne til og tenke mere posetivt enn negativt... Endret 23. juni 2006 av Navitas87 Lenke til kommentar
El-Deno Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 De som forteller alle at de skjærer seg selv, er de som er desperat etter oppmerksomhet og finner ingen andre løsninger. Men det fins også de som syntes det er en nytelse å skjære seg selv. Forskjellen er at de ikke forteller andre om det.. Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Tror nok ikke veldig mange direkte nyter det. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Man kan bli hørt og trodd på mange andre plasser enn nettet. Og det er faktisk veldig mulig å havne opp i noe sånt som du beskriver. I de fleste situasjoner kan man bare få tips av folk i samme situasjon om disse er på bedringens vei og kommet seg videre, og det er ikke alle som har klart det. Det er lett når det er mange som er i samme båt,og faktisk svartmale en situasjon i stedet for å hjelpe hverandre, og nå snakker jeg ikke om åpenlyst på forumene, men de enkeltmenneskene man gjerne kommer i kontakt med osv. 6365368[/snapback] Det finnes gode og dårlige forum for folk med psykiske lidelser. Men mange forum har veldig strenge retningslinjer for at forumet skal være et fristed og et sted man kan søke trøst og hjelp. Folk kommer med tips til hvordan man kan skade seg selv, hvordan man best kan kvitte seg med mat blir kastet ut. Det samme blir folk som forherliger selvskading/spiseforstyrrelser. Forsåvidt så er det beste tipset å få vennina til psykolog. Du kan ikke ta på deg oppgava med å hjelpe jenta på egenhånd, det kan bli ei stor belastning å måtte gå rundt med slik kunnskap om jenta og vite at det er bare du som vet det. Ikke lov at du ikke skal si det til noen, for i verste fall MÅ du si det til noen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå