Gå til innhold

Utnyttelse av tokjerneprosessorer i XP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

om man får "utnyttet" dual core har mye mer med hvilke programmer du kjører enn Operativsystemet.

Windows XP Home støtter dual core (men bare en prosessorsokkel), mens XP PRo støtter 2 fysiske CPU'er (altså opptil 4 kjerner hvis du setter på to dualcore CPUer)

Det Operativsystemet gjør er å stille ressursene tilgjengelige for programmene. Det er programmene som må kodes slik at de tar hensyn til at du kanskje har 2 eller flere CPUer i systemet ditt. Det har lite med operativsystemet å gjøre.

Selvsagt vil en dual core hjelpe på opplevelsen med programmer som ikke støtter dual core også, ettersom resten av systemet som regel vil ha masse kraft å gå på selv om den ene kjerna er opptatt med ett program som krever mye...

Om MCE har dual støtte er jeg usikker på.

Lenke til kommentar

Ja, men spørsmålet er om MCE tar i bruk dual core for ekstra ytelse (dog er jeg usikker på hva MCE skulle trenge den ekstra ytelsen til (den jevne dual core CPU er vel mer enn god nok til å drive det på bare en av kjernene).

At du kan kjøre MCE på en dual core CPU er hevet over enhver tvil. Men spørsmålet er om MCE vil holde seg til å bare bruke en CPU eller ta i bruk den andre også. Jeg antar at det ikke er skrevet for å ta i bruk dualcore CPU. Men det er bare min antagelse.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...