thobaa Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Hei jeg tar spørmålet her, og ikke under linuxforumet da jeg mener at jeg vil få andre svar her i dette forumet ? (er ikke så nøye om det opensource eller ikke) Ser det er veldig mye kjekke programmer som blir brukt til forskjellige oppgaver under windows,det jeg lurer på er om det finnes en linuxutgave av de programmene dere bruker. tenker da på feks. rawfiler ,programmer til å lime ihop panoramabilder, diverse plugins til gimp, og ellers kjektåha programmer. skriv inn hvis du mener programmet du bruker også finnes til linux Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 (endret) Bruker ikkje Linux sjølv, men fann nokre program som kan vere nyttige. UFRAW: RAW-lesar, kan brukast som plugin til Gimp, eller for seg sjølv. Lasm's FX for Gimp: Pakke med ekstra effektar for Gimp. Panorama Tools: Seier seg sjølv... På SourceForge finn du den som plugin til Gimp. Skal du drive med noko vektorgrafikk, er Inkscape eit fint alternativ. Endret 22. juni 2006 av incanus Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Picasa har kommet i en "linuxutgave". Dvs den kjører oppå wine. Men det funker utmerket. http://picasa.google.com/linux/ Lenke til kommentar
thobaa Skrevet 22. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2006 Jøsses ser ut som jeg får litt å teste ut etterhvert her flotters gutta Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Cinepaint, hvis du vil jobbe med litt større fargedybde. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Bibble (www.bibblelabs.com) er en meget god raw-behandler, som blant annet lar Noise Ninja jobbe direkte på rådata. Payware, men med meget hyggelig lisenspolitikk og jevnlige oppdateringer med nye, kraftige og nyttige features. Finnes til Wintel, Linux og Mac. Lenke til kommentar
ahaf Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 digikam er et bra program for å organisere og behandle foto. Lenke til kommentar
thobaa Skrevet 29. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2006 Har testet litt diverse her nå Bibble blir liggendes i verktøykassa heretter (genialt program) cinepaint har blitt innstallert ,men ikke brukt ennå Lasm fx for gimp innstallert ikke testet ennå inkscape har vært utprøvd tidligere (har ikke behov av vectorgrafikk foreløpig) Ufraw ikke innstallert da bibble gjør jobben Fant et kjekt Panoramaprogram/gui for Panoramatools som skal testes ut: http://hugin.sourceforge.net/ kommer sikkert mere her etterhvert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå