ragamuffin Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 (endret) Var ute en tur i går kveld. HDR (high dynamic range) er jeg veldig novice på og konverteringen kunne helt sikkert vært gjort bedre. Blir litt prøving.... Og for sammenligningen sin skyld har jeg også lagt ved et av bildene (5 totalt) eksponert etter det lyseste partiet, som viser hvor mye dynamikk man egentlig får til slutt. (på det trenger jeg ingen kommentar ) I tillegg et bilde tatt rundt midnatt ved et lite vann i nærleiken. [bilder fjernet pga plassmangel] Endret 5. september 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
riktig Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Det siste bildet er undereksponert. Ærlig talt, detta holder ikke! Bra gjennomført HDR, må jeg si. Det ser ganske realistisk ut, særlig til å være fra 5 eksponeringer. Brukte du raw-filene, kanskje? Pent er det uansett. På thumbnailen så det litt blasst ut, men i fullversjon syns jeg det er bra. Pent bilde av det andre vannet også. Ikke særlig spennende, men behagelig og dekorativt. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Likte det bildet av vannet/tjernet. Fin innlevelse. Bruk av HDR gir et bilde en dynamikk som ligner øyets dynamikk, men må brukes med en viss 'forsiktighet' fordi vi er ikke vant til å betrakte fotografier på denne måten. Slik føler i alle fall jeg det. Lenke til kommentar
sNx Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Heisann. Hva slags teknikk brukte du for tonene i bilde? (localadaption?) Synest bildet har en lei tendens til halo rundt fjellet. Lettest å oppdaget hvis du zoomer ut bildet til en liten thumbnail. Ellers må jeg si dette var bra, ikke overdrevet. Mere virkelighetstro enn originalen. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 22. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2006 (endret) Hei og takker for kommentarer! Jo den haloen så jeg sNx før under konverteringen (local adapt, ja), men fant ikke hvilken kombinasjon av radius og threshold som kunne tatt den bort. Må øve mer.... Ja som du sier det kan bli veldig virkelighetstro slike bilder. Når en står å ser på steinene i forgrunnen hadde de den belysningen, på samme måte som om en hvet blikket mot horisonten - så var den omtrent sånn som på bildet. Får prøve med flere etterhvert Og, ja, brukte RAW filene Maximus, men helt uten korreksjoner. Kunne antaglig med fortel dulla litt med de også før de ble jpg-konvertert. Endret 22. juni 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 22. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2006 Tenke jeg kunne vise en versjon hvor HDR ikke er brukt, men to eksponeringer er kombinert sammen vha den raske og enkle Layer Mask-teknikken i PS. Ikke like god dynamikk som HDR selvsagt, men kanskje heller ikke så åpenbart 'redigert' utsende som HDR-bildet heller? Lenke til kommentar
riktig Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Noe som også ser bra ut. Selv pleier jeg å lage et HDR via "merge to HDR", deretter plukke det mørkeste og det lyseste bildet, legge oppå og male litt her og der. Det er som kjent ikke alltid at automatikken har rett. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Det første bildet skiller seg ut med en spennende fargelek og i en enkel komposisjon. Virkelig lekkert. Det andre bildet er greit utført, men ikke spesiellt spennende. Det ble litt mye forgrunn for meg, men det er ikke helt ueffent heller. Uansett nok en god demonstrasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå