mad_arab Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Det er sikkert ikke bare Ixus serien som lider av dette, men når man tar opp video, så er det veldig kort eksponeringstid. Dette gjør at videosnuttene blir en serie av stillbilder, dermed så ser det ut som videoen "hakker" selv om det er 30fps. Er det noen grunn til at det er sånn? Burde jo være lett å fikse. Når man fryser et vanlig bilde fra en film, serie, fotballkamp eller hva som helst, så har man "motion blur". Det er tilnærmet ingenting av dette når man fryser en videosnutt tatt med et Ixus-kamera. Hvis Canon kunne økt fps til 60, så skulle jeg ikke klaget, for jeg er veldig fan av høy fps som gjør undere for video. Men sånn som ting er nå, så gir denne korte eksponeringstiden hakking ved 30fps. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 22. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2006 Her er et eksempel: http://www.steves-digicams.com/2006_review...es/MVI_0183.AVI Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 (endret) Kan ikke si jeg har opplevd noe liknende med mitt Ixus 60. Bruker høyeste oppløsning. EDIT: Nå har ikke jeg filmet en løpende hund før Men kan ikke se at det der er noe å irritere seg over? Syns det er overraskende bra til å være tatt med etlommekamera Endret 22. juni 2006 av NoviKaNa Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 23. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2006 Joda, kvaliteten er overraskende bra, men det er heller ikke poenget. Det er hakkingen som er problemet, jeg har det samme på min Ixus400 som på dette klippet som er med Ixus800. Det er en serie av stillbilder som gjør det hakkete. Mulig jeg er mer følsom for sånt enn andre, men synes det er ganske lett å se. Prøv å frys et hvilket som helst annet videoklipp og du vil se "motion blur", mens på Ixus klippene ser du et helt skarpt stillbilde. Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Prøv å frys et hvilket som helst annet videoklipp og du vil se "motion blur", mens på Ixus klippene ser du et helt skarpt stillbilde. 6365344[/snapback] Det kan skyldes at Canon benytter MJPEG komprimering (Motion JPEG..som i stillbilde). Har opplevt å måtte kjøpe inn ekstra kodek for dette da jeg skulle redigere noen filmklipp på PC'n. Jeg har ikke sjekket resultatet etter å ha konvertert til MPEG2 (DVD) med annen kodek og framerate. Hadde et Pentax Optio S6 før, som komprimerte video med DivX - og var ikke plaget av det samme problemet der. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Joda, kvaliteten er overraskende bra, men det er heller ikke poenget. Det er hakkingen som er problemet 6365344[/snapback] Bortsett fra overraskende god bildekvalitet i forhold til mitt gamle kamera, så var denne hakkingen det første med videofunksjonen jeg la merke til da jeg fikk mitt Ixus 800. Litt irriterende. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Kanskje ikke det du ønsker, men det er helt sikkert mulig å legge på en "morfing" mellom bildene i etterkant i et redigeringsprogram. Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Jaja, jeg vil kalle det flisespikkeri Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Er vel også en av tingene som gjør at stillbildekamera egner seg best til stillbilder, og videokamera egner seg best til video. Det er bare slik det er... man kan dessverre ikke få det beste fra to verdener på et av disse kameraene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå