Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Klarer ikke logge på ny trådløs router

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sliter som bare pokekr med å komme meg på en ny trådløs router av typen Netgear Rangemax (http://www.netgear.com/products/details/WPN824.php]My Webpage)

Jeg har brukt og konfigurert slike før, men har aldri installert en. Fulgte derfor installasjonsguiden til punkt og prikke... lempet PCn inn i stuen til og med. Allt gikk bra - satte opp passord (WPA-PSK). Når jeg så skal koble meg på får jeg beskjed om at Windows ikke finner netverket og at det kanskje er utenfor rekkevidde. Siden den når lenger enn 20cm tviler jeg på at dett er tillfellet, så jeg går inn på properties for Wireless Network Connection og legger til routeren. På feltet Data Encryption har jeg her kun to valg: WEP eller Disable. Siden jeg ikke har lagt inn en WEP-key setter jeg den til Disable.

Finner nettverket og prøver å koble meg på. Finner da nettverket og får spørsmål om WEP key?? Jeg taster inn WPA-PSK passordet, men får meskjed om at det ikke er korrekt og at det MÅ være 5 eller 13 ASCII eller så så mange HEX tegn.

Kan noen forklare meg hvorfor dette skjer og evt. hva jeg kan gjøre for å komme meg på nett?

Jeg har brukt samme PC med samme nettverkskort og WPA-PSK passord tidligere, så feilen bør ikke lligge på selve kortet. Har nettop flyttet med PC og det hele... kan det ha skjedd en fysisk skade på kortet eller antennen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

etter din beskrivelse støtter nettverkskortet ditt ikke noen annen kryptering en WEP - det er jo ikke det samme som WPA.

Begge enhetene må være satt opp til å bruke den samme krypteringen og selvfølgelig bruke samme nøkkel (passord).

Tilkoble pc'en din til routeren med kabel - da unngår du behovet for kryptering og evt. andre sikkerhetsmekanismer. Så setter du krypteringen på router til WEP med tilsvarende passord.

Så drar du ut kabel pc og router og prøver trådløs tilkobling. Hvis det fungerer får du vurderer hvorfo kortet ditt plutselig ikke lenger har mulighet for WPA kryptering.

Hilsen,

bit

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...