Gå til innhold

Wheel of time. Et par spørsmål.

Anbefalte innlegg

Har hørt så mye bra om denne serien så jeg har tenkt å begynne å lese litt igjen istedenfor å bruke sommerferien på sitte foran skjermen og synes synd på meg selv for etellerannet. However, det er noen ting jeg lurer på.

- Kan noen fortelle meg litt spesifikk hva serien handler om annet enn tittelen?

- Egner serien seg best på Engelsk eller norsk?

- Hvilken bok bør man begynne med? Er det så enkelt å begynne på den første boken, eller er det mange steder man kan begynne ?

Takker og bukker.

Leser A song of ice and fire nå hvis det er interessant ;)

Glimrende bok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Begynte å lese Wheel of Time i fjor, og ble ferdig med bok 11 en gang rundt påske. (Bok 12 kommer en gang neste år)

Du kan jo lese litt på baksiden av første bok for å se hva den boken handler om. Ellers så blir Rand (hovedpersonen) og vennene hans viktige personer i krigen om å redde verden mot alt som truer.

Kan egentlig ikke fortelle så mye om handling, spolerer alt for mye da. Men det er hvertfall en fantastisk bra serie med mye magi i en stor verden som er så komplett at man skulle tro Robert Jordan (forfatteren) levde der.

Jeg leste bok 1-4 på norsk, og resten på engelsk. Har du aldri lest noe særlig engelsk før bør du kanskje velge norsk, men ellers går det vel bra på engelsk. Selv syns jeg engelsk er best, men den er veldig bra oversatt til norsk.

Du må begynne med bok 1. Serien er nesten som en stor bok delt opp i små deler, så du kan ikke begynne å lese på en annen bok.

Ellers vil jeg bare ønske deg lykke til, du har mange gode bøker foran deg! Skulle ønske jeg kunne glemt alt fra den serien, så jeg kunne lest den på nytt. :)

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Takk for en god respons. Da blir det engelsk :)

6363949[/snapback]

:w00t: Lykke til da. Ikke gi opp hvis du syns den første boken (Eye of the World) er litt kjipt, de andre er mye bedre. :p

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Om bok tolv, A Memory of Light, kjem neste år, vil det truleg ikkje verte før mot slutten av året. Det skal verte den siste boka, uansett lengd, og eg vert ikkje overraska om den ikkje kjem på marknaden før i 2008.

Er vel forresten ein del som rekner The Eye of the World til å vere ei av dei betre bøkene i serien. Den boka dei fleste likar minst er nummer ti, Crossroads of Twilight, då handlinga er litt treig, men den er ikkje so ille eigentleg. Sett som ein del av ein serie er det ikkje noko spesielt i vegen med den. Har sett ein del som ser på den nesten som ein prolog til bok Knife of Dreams, bok elleve.

Elles kan eg seie at det er eit par andre bøker som er relaterte. Den eine er New Spring, som er ein sokalla prequel. Den fortel om ein del som skjedde med nokre få av hovudpersonane ca. tjue år tidlegare. Eg ville ikkje ha lest denne fyrst.

Den andre er ei som heiter The World of Robert Jordan's The Wheel of Time. Det er ei bok skrive som om den er laga av ein lærd i verda i Tidshjulet, etter hendingane i bok sju. Den omhandlar verda, landa, og folka i serien, og fortel om kultur, samfunn og historie. Om du vert gripen av serien, og litt interessert, kan den vere noko for deg. Berre vent til du har lest minst dei sju fyrste bøkene i hovudserien...

Det skal òg kome ut to prequels til, og seinare ein gong eit leksikon.

Lenke til kommentar

Har lest fra bok 1 til 8 og halvparten av bok 9 til jeg ble så drittlei av at ingenting skjedde. Bok 1-3 er de aller beste. Men Jordan er ikke akkurat verdens beste forfatter. Mye beskrivelser. Ofte veldig lite action. Men iallfall de første fem bøkene i serien er verdt å få med seg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Synes helt klart bok 4-6 er de beste. 1-3 var også veldig gode, men foretrakk de tre neste grunnet alle intrigene og politikken, og fordi vi blir skikkelig introdusert til The Forsaken, som er de kuleste skurkene i noen fantasy-serie. 7-10 var, for å si det mildt, VELDIG skuffende. Bok 10 handler vel nesten bare om at Elayne skal ta seg et bad, og at de kjenner "a disturbance in the force" I bok 11 kom Jordan inn på rett vei igjen, og jeg gleder meg enormt til neste bok.

Lenke til kommentar

Det meste er vel dekt, men jeg får vel skrive noe jeg og :)

Må si meg enig med at du burde starte med bok 1, og heller vente med New Spring (hvor handlingen er en stund før bok 1) til du er kommet litt ut i serien. Mange klager på at det skjer lite osv. senere ute i serien, men jeg føler det kun slik med bok 10, og da spesielt siden jeg hadde ventet en stund på den boken, og da var det litt skuffende at det skjedde så lite substansielt med historien. Jeg følte det ikke slik andre gang jeg leste gjennom serien, da ble alt det som "skjedde" i bok 10 veldig bra fortsatt av bok 11 (som jeg syns var super).

Forresten så er det veldig veldig usikkert når bok 12 kommer, siden Robert Jordan har sagt at dette skal bli den siste boka, uansett om den må selges med trillebår inkludert i prisen. I tillegg så er forfatteren ganske så syk nå, men ting tyder visst nok på at han kan leve enda en stund (men det er langt fra sikkert at han lever lenge nok til å skrive bok 12 en gang). For de som er interessert om dette så kan dere lese mer om det på bloggen hans på www.dragonmount.com.

Lenke til kommentar

Jeg har bare lest de 4 første bøkene, og de leste jeg på engelsk. Jeg synes en får mye mer ut av bøker ved å lese dem på orginalspråket, fordi det ofte er så mye som forsvinner i oversettelsen. Jeg kunne tenke meg å lese mer da, hvor får dere tak i bøkene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Jeg har bare lest de 4 første bøkene, og de leste jeg på engelsk. Jeg synes en får mye mer ut av bøker ved å lese dem på orginalspråket, fordi det ofte er så mye som forsvinner i oversettelsen. Jeg kunne tenke meg å lese mer da, hvor får dere tak i bøkene?

6445471[/snapback]

De selges på mange vanlige bokhandler, f.eks Ark Bruns her i Trondheim hvertfall. Og Outland har de hvertfall.

Lenke til kommentar

Kan bare legge til at Robert Jordan har blitt dødssyk, og kanskje bare har 2-4 år igjen å leve. For øyeblikket skriver han ikke noe i det hele tatt, så vi får bare håpe han blir såpass bra at han klarer å skrive ferdig serien.

Dere kan lese mer om det i Robert Jordan's offisielle blog.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Jepp, håper han rekker å skrive ferdig bok nr. 12 i det minste. :cry:Her står det litt om sykdommen på norsk.

Men det har vært snakk om en Wheel of Time film en stund, her er litt ny info angående den! Gleder meg :green:

Lenke til kommentar

Jeg har lest de 10 første og stoppet ca halvveis i bok nr 11. Får håpe bok nr 12 blir ferdig så jeg kanskje en gang får se dette ferdig, hvis han avslutter det da. Enig i at man bør begynne med bok 1 og ikke ta den boka som er før serien før man er litt ute i det hele.

Film om Wheel of time, hvordan i søren skal de få med seg det da, kan kanskje lage noe av en bok som den første. Tar man en film fra de første bøkene så blir det mye en ikke får med seg av ting som skjer senere når det blir mer som skjer. Det er akkurat som bokserien om Honor Harrington jeg har hørt det kan bli en film, den er enda flere bøker og de første har relativt liten scala på det som skjer enn noen av de siste. Tar man i starten på slutten blir det nok action, men mange vil ikke få med sammenhengen, tar man på starten blir det også action, men heller liten skala.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har lest de første 11 bøkene, bok 1-5 på norsk og resten på engelsk, og jeg må si at jeg gleder meg stort til bok nr. 12.

Ellers så synes jeg at den første boka er en av de bedre i serien, faktisk. Åpningen er veldig bra, og selv om det kan bli litt tregt litt lenger utover, så er slutten fabelaktig god. Det skjer egentlig mye i all bøkene, bortsett fra nr. 10, som bare har masse venting og lite action, men det kan også være en god ting.

Den beste boka i serien (hittil) må være den femte, The Fires Of Heaven. Det skjer så mye der, og slutten er ganske sjokkerende. Jeg håper de finner løsningen på det som skjer da, i den tolvte boka (sorry for at jeg ikke kan være mer nøyaktig, men da ville jeg avslørt en hel del). Det kommer til å bli helt konge!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...