The Stig Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Heisann. Er på jakt etter en ny ruter til hjemmenettverket mitt, da den gamle switchen nå har takket for seg. Det var en Bellkin 8-porters 10/100 switch, skal sies at den alltid har hatt litt problemer med dette nettet. Nettverket består av 3(4) pcer, samt en IP-telefon. Er stortsett trafikk på nettet døgnet rundt i alle former, alt fra peer-to-peer, spilling, IP-telefoni, Surfing osv osv. Det viktigste er stabilitet, deretter kommer brukervennlighet ol. Vil som sagt helst ha en ruter, men om noen mener en switch blir bedre - og har en god å foreslå, ser jeg selvsagt på det. Prisen burde helst ligge rundt 600-700kr, og ikke over 1000kr. Tusen takk, Mvh Stikk. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 22. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2006 (endret) Ble litt i dyreste laget, skal se om jeg finner den rimeligere. Men er det bare 4-porter på den? Ellers kikket jeg litt på denne, http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=316874 Er vel ikke så veldig stor forskjell på switcher..? Endret 22. juni 2006 av Stikk-kont@kten Lenke til kommentar
agvg Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Switch vs router, du har switch men ønsker router sier du. Hva er denne switchen koblet til i dag? Lenke til kommentar
snarius Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Ble litt i dyreste laget, skal se om jeg finner den rimeligere. Men er det bare 4-porter på den? Ellers kikket jeg litt på denne, http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=316874 Er vel ikke så veldig stor forskjell på switcher..? 6362566[/snapback] Den jeg foreslo er mye raskere da. Men det er jo ikke sikkert du trenger en så rask en. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 22. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2006 Switch vs router, du har switch men ønsker router sier du.Hva er denne switchen koblet til i dag? 6363231[/snapback] Har 3(4) pcer oppkoblet til switchen samt en IP-telefon. Switchen er koblet fra Kabel modem (Canal Digital). Er særlig 2pcer det er mye trafikk på, den 3 (og 4) brukes så og si aldri. Skal jeg være helt ærlig aner jeg ikke hva som blir best av switch mot ruter, så fint om noen kan gi litt tips Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 29. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2006 (endret) Bumper tråden da jeg enda ikke har fått svar på spørsmålene mine. Er fortsatt på jakt etter enten en switch eller ruter, er noe usikker på hva som blir best for nettverket mitt. Noen kriterier slik at det blir lettere å hjelpe meg -Maks 1000,- kr -Enten switch eller ruter -Minium 5 porter -Stabilitet kommer først, deretter brukervennlighet. -Skal være kompatibel med 4 pcer og en IP-telefon. Setter stor pris på svar. Endret 29. juni 2006 av Stikk-kont@kten Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Hvis du får nok IP-er fra CanalDigital så kan du bruke en switch, da slipper du unna endel problemer med porter, brannmurer osv. Dog vil du med ett slikt opplegg ikke kunne kjøre hjemmenettverk mellom maskinene på en sikker måte uten og bruke ett sært opplegg. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Grunnen til at jeg går til innkjøp nå er fordi jeg sliter til tider med at nettet detter ut stadig vekk, har ved hjelp av elemineringsprossesen (feilskrevet) funnet ut at Switchen er kilden bak problemet. I tillegg tror jeg det skaper konflikt da jeg ikke får forskjellige IP-adreser fra switchen, dvs - at den gjør er å forandre siste tallet, port nr. I tillegg ville det vært praktisk om jeg kunne dele skriveren på nettverket, da den per i dag bare er tilkoblet en maskin. Endret 30. juni 2006 av Stikk-kont@kten Lenke til kommentar
jojo123 Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Jeg har 5-ports versjonen av denne... den er dønn stabil og har fått god kritikk i prisguiden og... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 I tillegg tror jeg det skaper konflikt da jeg ikke får forskjellige IP-adreser fra switchen, dvs - at den gjør er å forandre siste tallet, port nr. 6412809[/snapback] Switchen deler ikke ut noe som helst av IP-er den bare videreformidler dataene. Forklar det en gang til, portnummer? Lenke til kommentar
reds Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Jeg har 5-ports versjonen av denne... den er dønn stabil og har fått god kritikk i prisguiden og... 6412822[/snapback] Enkelt og greit. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Jeg har 5-ports versjonen av denne... den er dønn stabil og har fått god kritikk i prisguiden og... 6412822[/snapback] Jeg har selv 3 stykker av denne. Alle har fungert perfekt, og to av de har vært i drift i nesten 3 år nå. Helt supre hvis du ønsker noe billige saker, og finner ut at du ikke trenger router. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 I tillegg tror jeg det skaper konflikt da jeg ikke får forskjellige IP-adreser fra switchen, dvs - at den gjør er å forandre siste tallet, port nr. 6412809[/snapback] Switchen deler ikke ut noe som helst av IP-er den bare videreformidler dataene. Forklar det en gang til, portnummer? 6413372[/snapback] Om jeg jeg kjører en test fra for eks www.whatismyip.com får jeg lik IP-adresse tilbake fra alle maskine bortsett fra siste nummer, altså "xx.xx.xx:xxx1,2,3 osv". Veit ikke om det derfor er til tider horvelig tregt, fordi trafikken koliderer?! Håper forøvrig noen kan fortelle meg realativt snart hva jeg burde velge av switch og ruter da det haster litt. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Tja, så lenge IP-ene ikke er like så er det ikke noe problem. Skal du kjøre nettverk mellom maskinene så velg en router, jeg ville nok ha valgt en router rett og slett fordi du antagelig er helt på grensen av hvor mange IP-er du får fra ISP. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 har ikke noe egentlig behov for et nettverk mellom maskinene annet at det hadde vært et pluss om jeg kunne fått delt skriveren. Har også kommet fram til at jeg bare trenger 4-porter om det er trådløs tilkobling, dermed dukket denne opp som alternativ: http://games.dlink.com/products/?pid=370 Noen erfaringer med den? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå