sixx Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 la oss si at "Tom" og "Jan" hadde vært inne i et låst bygg(døra skulle vært låst, men var åpen). De gikk ut av bygget og der sto politiet. hva kan du gjøre for å slippe unna? de har jo ingen beviser på at du har vært der.det var kun politiet som så at de kom ut av bygget. er det godt nok bevis? la oss si at politiet vil se legitimasjon, tom og jan nekter å vise det fram for de vil se ransakelseordre. kan det da skje noe? politiet blir irritert på jan og tom så de vil ta de med til avhør på stasjonen. begge nekter blankt å prate å svare på alle spørsmål. det er en lov som sier at politiet ikke kan holde deg mer enn 4 timer hvis de ikke har noe på deg. de har kun sett jan og tom gå ut fra bygget. er det da en fare for å bli anmeldt eller får de gå fri? dette gjelder ikke meg. det er kun for å få høre hva man bør gjøre. håper dere forstår hva jeg prøver å få fram i denne posten. Lenke til kommentar
Sondre^^ Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 hva kan du gjøre for å slippe unna? 6360981[/snapback] løpe? Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 (endret) så lenge tom og jan ikke stjal noe eller gjorde noe som skader bygget eller eierne av bygget. ser nok ikke politioet på dette som annet enn "guttestreker" med advarsel til følge Endret 22. juni 2006 av Henrik2k Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 la oss si at politiet vil se legitimasjon, tom og jan nekter å vise det fram for de vil se ransakelseordre. kan det da skje noe?politiet blir irritert på jan og tom så de vil ta de med til avhør på stasjonen. begge nekter blankt å prate å svare på alle spørsmål. det er en lov som sier at politiet ikke kan holde deg mer enn 4 timer hvis de ikke har noe på deg. de har kun sett jan og tom gå ut fra bygget. er det da en fare for å bli anmeldt eller får de gå fri? 6360981[/snapback] Du vet at du er langt mer mistenkelig og det blir langt lettere å mistenke deg for mer alvorlige ting hvis du ikke samarbeider? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 (endret) det er ulovlig å ikke vise ID, dermed har du gjort noe straffbart og de kan holde deg lengre... og de kan holde deg i 4 timer uten å snakker med jurist ja, men de kan holde deg MYE lengre enn det etter å ha snakket med en jurist( det er jurister på vakt 24/7) edit: du bryter også loven ved å ikke gi fult navn, person-nummer og adresse Endret 22. juni 2006 av aklla Lenke til kommentar
Sondre^^ Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 (endret) jeg tror trådstarter prøver å stille mer prinsippielle spørsmål her; - har man legitimeringsplikt ovenfor politiet? - er vitseutsagn fra to politimenn nok til å bli dømt for mindre forseelser? - kan man bli anmeldt* for en forseelse selv om man nekter å snakke under et avhør? jeg er rimelig sikker på at svaret på alle tre spørsmålene er "ja", men jeg kan ikke påberope meg å være 100% sikker. for å ta et eksempel de fleste kjenner: når man stoppes i fartskontroll med bil, etter å ha brutt en fartsgrense - da må det til enhver tid være to politimenn sammen, som begge har observert lovbruddet. når du stoppes, har du plikt til å legitimere deg. noen dager senere dumper som regel ned en bot i postkassen. motsetter du deg politiets fremgangsmåte på noe som helst tidspunkt i prossessen, bryter helvete løs...derfor tror jeg jeg har rett :] * man kan jo egentlig bli anmeldt for ALT. for eksempel kan jeg i teorien anmelde naboen min for å ha stygg bil...men han vil jo ikke bli straffet, ettersom det ikke er noen paragraf i norges lover som omhandler et kjøretøys estetiske kvaliteter. jeg tror derfor trådstarter prøver å si 'dømt' istedetfor 'anmeldt'. å bli anmeldt er i utgangspunktet ufarlig, så lenge man ikke beviselig har gjort noe straffbart. Endret 22. juni 2006 av Sondre^^ Lenke til kommentar
Fatty Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Ulovlig inntreden på andres eiendom er vel god nok grunn til å holde dem på stasjonen over 4 timer. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 det er ikke ulovelig så lenge døre er oppe er det jo det samme som og si at det ikke er love og gå inn på et kjøpesenter når døre er opp . strengt tatt kan du bare spasere inn hos naboen så lenge han ikke hindrer deg er døre låt eller området er skiltet er det en annen sak Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 *snip* 6361227[/snapback] Så det du sier er følgende. Om person A glemmer å låse ytterdøren sin så kan person B gå inn på soverommet hans. Om person B stjeler nattbordlampen til person A så vil han ikke bli siktet for innbrudd, men tyveri? Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 *snip* 6361227[/snapback] Så det du sier er følgende. Om person A glemmer å låse ytterdøren sin så kan person B gå inn på soverommet hans. Om person B stjeler nattbordlampen til person A så vil han ikke bli siktet for innbrudd, men tyveri? 6361283[/snapback] Jeg tror og håper det er det han sier. Man kan nemlig ikke bli siktet for innbrudd, med mindre man har banet seg veg inn i en annen persons hus, bil eller båt, ved å gjøre skade på det som eventuelt skulle kunne holde forbrytere ute. Som f.eks. å dirke opp en lås, knuse et vindu o.l. (jmf. § 147 i straffeloven) Det som vedkommende derimot kan bli siktet for, er tyveri. Har vedkommende prøvd og/eller lykkes i å bortføre en annen persons eiendel(er), kalles dette for tyveri, uansett om han ikke kom ut av huset før han ble tatt. Lenke til kommentar
paroa Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 det er ulovlig å ikke vise ID, dermed har du gjort noe straffbart og de kan holde deg lengre... og de kan holde deg i 4 timer uten å snakker med jurist ja, men de kan holde deg MYE lengre enn det etter å ha snakket med en jurist( det er jurister på vakt 24/7) edit: du bryter også loven ved å ikke gi fult navn, person-nummer og adresse 6361063[/snapback] Ikke person nummer! Bare navn, fødseldato, alder og yrke. Kan lime inn en liten "guide". Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): 1: Vær høflig, grei og sympatisk!- Uansett hvor nazi mange snut er, eller hvertfall prøver å gi inntrykk av å være, så er de fortsatt mennesker, og de lar seg påvirke psykologisk akkurat som alle andre. Hvis man er snill og grei og smiler til dem uansett hvor kjipe de er med deg, så er sjansen stor for at de ikke gidder å hundse deg mer, siden de tross alt oppfører seg så bedritent fordi de er ute etter å få deg til å gjøre eller si noe dumt, som de så kan bruke mot deg. Eller i det minste så de kan få utlløp for sadist-tendensene sine. Politifolk oppfører seg som mobbere, og den beste taktikken er ofte å ikke gi dem det de vil ha, nemlig din frykt og dine tårer. Hvis en hund biter deg i den ene hånden og holder fast, og du svarer med å klappe den med den andre og si "åsåflinkbisk" så er sjansen stor for at den blir så forvirret at den slipper. 2: Ikke si mer enn du må, taushet er gull! - Jo mer du prøver å snakke deg ut av noe, jo mer har snuten å ta deg på. Hvis du holder kjeft og bare sier de tingene du er pliktig til å si (navn, fødselsdato (ikke pers. nr!), adresse og yrke), og besvarer spørsmål du ikke kan la vær å svare på kortest mulig ("ja/nei/vet ikke" er bra), så gir du de ingenting å gå på. Hvis du derimot prøver å forklare ting, så kan du banne på at de vil LUKTE at du ljuger hvis du er så dum å gjøre det. Og da bærer det fort til stasjonen. Dersom du blir tatt med hånden i kakeboksen og uansett vil bli tauet inn, så bør du holde fullstendig kjeft utover nevnte fire ting. Du taper ikke noe på det, og snuten tjener ikke noe på det. Er du derimot relativt trygg på at du slipper å ta turen innom kammerset så er det ofte nødvendig å svare på spørsmål for å ikke bli for mistenkelig. Mer om det siden. 3: Pass på kroppsspråket - Lettere sagt enn gjort, det krever lang øvelse å bli bevisst sitt eget eller andres kroppsspråk. Jeg anbefaler boken "Body Language" av Alan Pease, veldig nyttig. Kroppsspråket virker som et visuelt tillegg av det man sier eller hører, og er i utgangspunktet ubevisst, men man kan trene seg opp til å få en viss kontroll på sitt eget, samt å gjenkjenne andres. Forenklet for vårt øyemed kan man si at det finnes negativt og positivt kroppspråk, det positive forsterker det man sier og det negative undergraver det. Typiske eksempler på negativt kroppspråk er å ta seg på nesa, munnen eller øret mens man snakker (indikerer usikkerhet eller løgn), flakkende øyne, lutrygget, bena pekt vekk fra den men snakker med, med mer. Positivt kroppsspråk er for eksempel å gestikulere med håndflatene opp (indikerer åpenhet, sannhet, også underdanighet), å holde øyekontakt, å holde haken litt opp og frem (ikke for mye, det kan oppfattes som eplekjekt) Det er viktigere å unngå negativt kroppsspråk enn å vise det positive. Politiet har en viss trening i kroppsspråk, og antageligvis en sterk intuisjon på det etter mange avslørte løgner. 4: Vær selvsikker og tenk på hva du sier! - Bruk heller noen sekunder på å tenke på hva du skal svare enn å spytte ut det første som kommer inn i hodet ditt. IKKE INNRØM NOE! Om du så blir tatt med ryggsekken full av pot, stein som en røys, så ikke innrøm at du har brutt noen lov eller gjort noe galt, eller på noen som helst måte tenkt en eneste uren tanke hele livet. Dersom du innrømmer noe kommer politiet til å ta deg på ordet og gi deg straff. Snutens viktigste virkemiddel er ikke etterforskning eller beviser, men å få folk til å angi seg selv, gjerne uten at de skjønner det selv. Husk at det er politiet som har bevisbyrden, så hvis du ikke innrømmer noe så betyr det mye mer arbeid for dem, og politiet er minst like arbeidssky som alle andre. Dersom politiet får inntrykk av at du vet hvordan de arbeider og hva som foregår, så har de mindre å bruke mot deg (din usikkerhet og deres trusler), samtidig som det automatisk innebærer mye mer jobb for dem å ha med deg å gjøre siden de ikke får noe gratis, som f.eks tilståelser/innrømmelser eller selvskudd som f.eks å kalle dem noe stygt eller be dem dra til helvete (noe som er en gratisbilett til glattcella). Dette betyr IKKE at du skal hyle "I know my rights!" osv, eller annen frekkhet. Prøv heller å la det skinne igjennom, uten å si noe spesifikt om det. Politiet blir usikre hvis du er sikker. 5: Hvis du vet at du kan bli stoppet, tøm lommene før du drar - Man har ikke plikt til å bære legitimasjon i Norge, og det er en rettighet man bør bruke dersom man f.eks skal en tur i parken for å røyke, i en demonstrasjon eller ut på natten for å male vegger. Legg igjen lommeboka hjemme og ta heller med deg kontanter enn kort. Mobiltelefonen bør du også legge igjen, da den kan bli konfiskert og tømt for informasjon. 6: Kast bort tiden deres - Glem personnummeret ditt akkurat når du blir spurt om det; hvis de vil sjekke deg opp så må de da foreta et ekstra søk hos sentralen, som ofte har pågang og ventetid. Svar gjerne litt upresist så de må stille spørsmålet på nytt på en annen måte. Misforstå dem. Snakk om helt andre ting, som hvordan kvelden deres har vært. Jo lenger tid de blir stående stille uten å gjøre noe produktivt, jo større er sjansen for at de lar deg gå og heller tar tak i noe annet (eller noen andre). Lenke til kommentar
sixx Skrevet 22. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2006 (endret) ok...mange fine svar her!! men jeg lurer også på om man får mildere straff ved å samarbeide med politiet elelr er det bare noe de sier ?? edit: og er en politimanns syn et gyldig bevis? hvis feks politimannen sier, jeg så at han gjorde det. holder det? Endret 22. juni 2006 av sixx Lenke til kommentar
_Evolution_ Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 tror faktisk du kan bruke det i retten, at du har sammarbeidet. I alle fall slik jeg har hørt det. Jeg lurer på dette: Hvis jeg går til ett fremmed hus med eierene i huset og døra er ikke låst. kan jeg da åpne døra gå inn og sette meg ned. Jeg går da i det de jager meg vekk. Kan jeg bli dømt for det? Lenke til kommentar
Demonfudge Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Still deg i "hockeystilling" og vent på det beste eventyret du vil få denne sommeren. Lenke til kommentar
Sondre^^ Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 ok...mange fine svar her!! men jeg lurer også på om man får mildere straff ved å samarbeide med politiet elelr er det bare noe de sier ?? det er mange eksempler på forbrytere som har fått mildere straff for det, så; ja. edit: og er en politimanns syn et gyldig bevis? hvis feks politimannen sier, jeg så at han gjorde det. holder det? 6363954[/snapback] jeg er ganske sikker på at det må være minst to politimenn som avgir samme forklaring for at det skal være gyldig, men da teller det også som bevis. men som sagt er jeg ikke helt sikker på dette. Lenke til kommentar
Axes Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Når jeg var 14, så ødela jeg og en kamerat noen såkallte "tallerker" på jerbanestasjonen, så visste vi ikke at purken kom, så når vi stod på Kiwi, så kom politibilen bak oss, men vi gjorde ikke noe motstand, hadde ikke hatt kjangs! Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 (endret) Fjernet... (oj. ) Endret 22. juni 2006 av chills Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 (endret) Les spoileren min? 6364739[/snapback] Rimelig latterlig innstilling på de rådene der. "Man har ikke plikt til å bære legitimasjon i Norge" kan stemme, men man er vel nødt til å ha med førerbevis når man skal ut og kjøre? Det er gjerne derfor vi får den utstedt? Endret 23. juni 2006 av SteffyBoy Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 (endret) Les spoileren min? 6364739[/snapback] La meg gjette, Freakforum? Når du oppgir fødelsdato og -år, bopel og yrke er det uansett null problem for politiet å faktisk finne ut hvem du er, hvilke førerkort du har, om de har truffet på deg tidligere o.l. Ved mistanke om falsk identifisering har politiet rett til å foreta en visitasjon for å eventuelt finne det ut. Endret 23. juni 2006 av fredrikrb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå