Gå til innhold

Lan utendørs under tak, tåler pc-ene det?


Anbefalte innlegg

Har tenkt å holde et lite lan og det skal være ute, under tak, og for spesielt interesserte, på en låve :) Det er ikke dør der så jeg lurer på om hvis det for eksempel regner, om dataene tar noe skade av luftfuktigheten eller noe? Greit å være på den sikre siden :) Håper også denne er riktig postet.

Endret av madgringo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I de fleste tilfellene er faktisk ikke dette noe problem, så lenge pc'ene står på når det er grei temperatur og lite fuktighet ute. Om det da blir væromslag vil varmen av pc'ene selv holde vekke fuktigheten fra sine komponenter.

 

Men det er værre å starte opp i drittvær, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
I de fleste tilfellene er faktisk ikke dette noe problem, så lenge pc'ene står på når det er grei temperatur og lite fuktighet ute.  Om det da blir væromslag vil varmen av pc'ene selv holde vekke fuktigheten fra sine komponenter.

 

Men det er værre å starte opp i drittvær, for å si det sånn.

6361875[/snapback]

Dette fikk jeg som svar når jeg spurte om det samme, Ikke skru av pcene om natta var et råd jeg fikk..

Lenke til kommentar
I de fleste tilfellene er faktisk ikke dette noe problem, så lenge pc'ene står på når det er grei temperatur og lite fuktighet ute.  Om det da blir væromslag vil varmen av pc'ene selv holde vekke fuktigheten fra sine komponenter.

 

Men det er værre å starte opp i drittvær, for å si det sånn.

6361875[/snapback]

Dette fikk jeg som svar når jeg spurte om det samme, Ikke skru av pcene om natta var et råd jeg fikk..

6362570[/snapback]

Aha, takker for svar, får se hva jeg gjør..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har også gode erfaringer med dette. Strøm og TP ble strukket ut til sykkelskuret hvor maskinen sto og så med 10 meter forlengerkabler ble tastatur, mus og skjerm satt i garasjen. Sykkelskuret har dører med vinduer i netting så vind og være blåser rett gjennom. Slik sto alt i over en måned hvis jeg husker rett.

Lenke til kommentar
PC'ene skal stort sett tåle det så lenge det er varmt og ikke regn. Veldig mye fuktighet i lufta kan dog være skadelig, men da skal det være VELDIG fuktig.

6423772[/snapback]

 

Tror nok vi må opp i "ekvator-jungel" fuktighet her altså for at det skal ha noe å si.. Ikke stakkarslige norge med sine pinglete sommertemperaturer og fuktighetsforhold.

Lenke til kommentar

Vil neven Ping Timeout som er arrangert av Timeout Dataparties. Dette er selvutnevnt som Norges støreste utendørs datatreff. Vet ikke nøyaktig hvilke deltakerantall som har hvert tidligere, men i fjor så var det 100 deltakere og rundt 25 i crew. PT holdt til i byteltet i Egersund så det var ikke 100 % under åpen himmel. Teltet er dessverre revet nå :(

 

På dagen var det fin temperatur både ute og inne, men om natten ble det iskaldt. Når det kom regn (som det har gjort noen ganger) så regnet dryppet det fra taket, men gikk fint.

 

http://www.pingtimeout.no/

Lenke til kommentar
PC'ene skal stort sett tåle det så lenge det er varmt og ikke regn. Veldig mye fuktighet i lufta kan dog være skadelig, men da skal det være VELDIG fuktig.

6423772[/snapback]

 

Tror nok vi må opp i "ekvator-jungel" fuktighet her altså for at det skal ha noe å si.. Ikke stakkarslige norge med sine pinglete sommertemperaturer og fuktighetsforhold.

6423799[/snapback]

 

Langt nord i Norge er vintrene ekstra harde. Dette skyldes ikke bare kulden, men også den høye luftfuktigheten som får alt til å fryse, ikke bare det som rører snøen.

Det kan dessuten lett legge seg dugg på maskinvarene i PC'en (uansett hvor man befinner seg). Hvis Pc'en er varm (noe den er), og lufta er kald (trenger ikke å være 20 minusgrader eller noe slik), dannes det lett dugg. Dette kan føre til fukt i maskinvaren og kortslutning. Bor man nærme sjøen (eller steder som Bergen), kan det også være veldig mye luftfuktighet.

 

Likevel, på sommeren skal det ikke være noe spesielt problem. Vi hadde ute-LAN, og det fungerte utmerket.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Jeg har også gode erfaringer med dette. Strøm og TP ble strukket ut til sykkelskuret hvor maskinen sto og så med 10 meter forlengerkabler ble tastatur, mus og skjerm satt i garasjen. Sykkelskuret har dører med vinduer i netting så vind og være blåser rett gjennom. Slik sto alt i over en måned hvis jeg husker rett.

6423210[/snapback]

 

 

Litt stress når du skal bytte cd å sånn da ;)

 

"Vent et halvt min. skal bare bytte cd" :p

Lenke til kommentar

Det er jo litt OT, men jeg har ikke hatt tilkoblet optisk stasjon på de seks siste systemene mine, en fem års tid altså. Når de store tunge jævelskapene (som tar veldig begrenset plass) spinner opp bråker de mer enn jeg tåler.

Jeg har et bilde av maskinen en eller annen plass, men linja i Oslo blir trødd så hardt at remote desktop oppdateres en millimeter høy linje i sekundet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...