Gå til innhold

SATA HD Installasjon

Anbefalte innlegg

Hallo igjen!

Kjøpte meg nettopp en maxtor diamondMax 300 gb HD. Jeg har ikke mega peil på data, men klarte i allefall å sette den inn.

Jeg slo på dataen, og regna med at det skulle komme inn noe beskjed om at data'n fant ny maskinvare eller liknende. Det kom derimot ingen sånn beskjed. Jeg finner heller ingen disk når jeg sjekker på "computer management"-greia.

Hva kan være galt?

Har ikke noen sata disker inne fra før av, kun 2 ata harddisker.

Sist jeg installerte en hd så hadde jeg glemt å fjærne jumperen, men tror ikke det er grunnen nå, siden mannen i butikken mente på at denne disken ikke hadde noen jumper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mannen i butikken har rett i det at du ikke trenger å sette en SATA-disk til enten Master eller Slave, ettersom det bare er 1 disk tilkoblet hver kabel.

Det du muligens må gjøre er å gå inn i BIOS-oppsettet på PC'en og slå på (Enable) SATA-kontrolleren eller noe sånt. Måten dette gjøres på varierer fra PC til PC. Da burde du også kunne "se" SATA-disken listet opp sammen med de andre diskene dine. (I oppstartsfasen, før Windows booter.)(Dette er forresten ikke synlig på mange PC'er lenger.)

Hvis det ser ut til å være i orden, kan det hende du trenger å installere en Windows-driver for SATA-kontrolleren. (Har du sett etter i Device Manager om det er noen gule spørsmålstegn der som indikerer manglende drivere?)

Det er uansett for tidlig å konkludere med at disken er død.

Lenke til kommentar

Oki :). Ser ingen gule spørsmålstegn nei.

Kan nok være at jeg må gå inn i BIOS og ordne der ja. Får en kompis over imorra som kan hjelpe meg litt. BIOS er ikke min sterkeste side for å si det sånn. Har ikke hatt noen SATA disk før, så det kan nok tenkes at det må aktiveres eller noe.

Everest programmet mitt finner heller ikke noen SATA harddisk, så mye kan tyde på at data'n ikke finner disken enda, og at det er feilen.

Lenke til kommentar
Oki :). Ser ingen gule spørsmålstegn nei.

Kan nok være at jeg må gå inn i BIOS og ordne der ja. Får en kompis over imorra som kan hjelpe meg litt. BIOS er ikke min sterkeste side for å si det sånn. Har ikke hatt noen SATA disk før, så det kan nok tenkes at det må aktiveres eller noe.

Everest programmet mitt finner heller ikke noen SATA harddisk, så mye kan tyde på at data'n ikke finner disken enda, og at det er feilen.

6360951[/snapback]

Vær obs på at det kan dukke opp "gule spørsmålstegn" etter at du har fått enablet SATA-kontrolleren i BIOS.

Lenke til kommentar

Hmm, en kompis var her ikveld og prøvde å få til hd'n, men uten hell. Han stakk hjem og prøvde hd'n på sin pc istede og der gikk det med en gang. Da fant han den i bios, noe som ikke skjer på min data. Harddisken blir varm, og den gir lyder fra seg, så det er tydelig at den funker, men jeg finner den liksom ikke.

Kan grunnen være at hovedkortet mitt (ABIT), ikke takler harddisken?

Kan det være at jeg ikke har noen SATA drivere installert, eventuelt ikke korrekt?

Noen innstillinger på pc'en som er feil kanskje?

Foresten så oppdaga jeg noen sånne "Gule spørsmålstegn" i device manageren nå. En "RAID controller" og en usb greie. Veit ikke om det har no med saken å gjøre. Begge to er der selvom jeg kopler ut hd'n igjen i allefall.

Lenke til kommentar

For noen hovedkort (chipset) trenger du RAID-kontrolleren for å kunne bruke SATA-disker (selv om du bare har 1 SATA-disk), så jeg ville ha installert driveren for denne SATA-kontrolleren og sett om det hjalp i dette tilfellet.

Du burde finne den på CD'en som sannsynligvis fulgte med hovedkortet, eventuelt kan du laste ned drivere fra Abit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...