Gå til innhold

Kan CPUer bli "slitt" av høy belastning

fa2001

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et spørsmål, men først litt bakgrunnsinformasjon (evt. bare les nederste avsnitt). For ca. 1 år siden så ble CPUen min plutselig ustabil i noen sammenhenger (spurte bla. her på HW om det). Jeg skrudde opp spenningen med 0,1V og den har fungert feilfritt siden.

Før den klikka så hadde jeg kjørt Folding at Home en stund (måneder?) og jeg sluttet med det etter kræsjen. Folding at Home er et "distributed computing" program som bruker ledig CPU-tid på å beregne hvordan spesielle molekyler brettes sammen. Det resulterer i at CPUen konstant har 100% belastning, selv om man ikke gjør noe.

Mitt spørsmål er om CPUen kan bli ødelagt av å kjøre på 100% load i hundrevis av dager, og om dette skjer så fort at det kan ha betydning (dvs ca 1 år). Grunnen til at jeg spør er at jeg godt kunne kjørt programmet, sånn at jeg ikke bruker ~100W på noe som bare brukes til et trådløst AP:S

Hilsen Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er av den oppfattningen at en CPU er i 100% form helt til den er i stykker. Noe gradert versjon av døende CPU er meg ikke kjent. Men ekstrem varme på CPU og RAM kan gjøre data korrupt. Det betyr ikke at CPUen er ødelagt, bare at den ikke tåler varmen.

AKIRA

Lenke til kommentar

Alt tyder på at det problemet jeg hadde før var et data-"korrupsjons" problem, og at det ikke var forårsaket av høy temperatur (den lå på normale temp. hele tiden). Med all sannsynlighet så var det CPUen, mer spesifikt L2 cachen. Man kan selvsagt ikke si det med sikkerhet, bl.a. har hovedkortet vært litt rart tidligere. Cachen må også være intakt 99,999....% av tiden for ellers ville PCen kræsje ganske fort.

Jeg har lest noe om at elektronene "drar med seg" deler av stoffet i transistorene, sånn at det hoper seg opp, og gir problemer. Det skjer visst i størst grad når man overklokker. Jeg husker ikke hva det kalles, så jeg har ikke noe mer info.

Lenke til kommentar

En uoverklokket CPU på standard spenning har vel en forventet levetid på over 20 år. Hvis du overklokket reduseres levetiden med kanskje 3-4 år. Er det krise? NEI! Den lever fremdeles i ca. 16 år, og innen den tid har du garantert kastet den eller stuet den på loftet (ingen bruker prosessorer fra 1990 aktivt i dag).

Jeg har lest noe om at elektronene "drar med seg" deler av stoffet i transistorene, sånn at det hoper seg opp, og gir problemer. Det skjer visst i størst grad når man overklokker. Jeg husker ikke hva det kalles, så jeg har ikke noe mer info.

6360629[/snapback]

Det heter vel elektronmigrasjon. Men det skjer som oftest ved ekstrem overklokking.

Så lenge load temperatur er under 60°C, så har du absolutt ingenting å frykte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...