Gå til innhold

Flytende nitrogen, alkohol, eller saltvann??

The_Lobster

Anbefalte innlegg

vel.. Jeg vet det er fullt mulig å bruke flytende nitrogen som et litt dyrt alternativ til vannkjøling.. (noe som også kan være svært effektivt, for med en god kompressor kan man vel få nitrogen ned i rundt -180C ?) Problemet med nitrogen er at skal man bruke det, må man punge ut mye. Nitrogen er ikke billig.. Og en god kompressor koster mye! Så, alkohol fryser ikke med en gang under 0... går det ann å bruke alkohol som et alternativ? Og da en litt billigere kompressor? Eller saltvann? (fryser vel på rundt -4 grader)

Erfaringer?

Joachim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-10-13 10:57, skrev The_Lobster:

vel.. Jeg vet det er fullt mulig å bruke flytende nitrogen som et litt dyrt alternativ til vannkjøling.. (noe som også kan være svært effektivt, for med en god kompressor kan man vel få nitrogen ned i rundt -180C ?) Problemet med nitrogen er at skal man bruke det, må man punge ut mye. Nitrogen er ikke billig.. Og en god kompressor koster mye! Så, alkohol fryser ikke med en gang under 0... går det ann å bruke alkohol som et alternativ? Og da en litt billigere kompressor? Eller saltvann? (fryser vel på rundt -4 grader)

Erfaringer?

Joachim

Saltvann skal du ikke under _noen_ omstendighet bruke! Dette vil akselerere galvaniske tæringer i systemet, og vil før eller siden "spise hull" i en eller annen komponent.

Alkohol er heller ikke noe godt alternativ, ettersom det har dårligere varmeledningsevne enn vann.

Foreslår at du også glemmer Nitrogen. Dette vil for de aller fleste bli for komplisert, så medmindre du har tanker om ekstrem overklokking, så glem også dette alternativet.

Det beste du kan bruke er faktisk vann, tilsatt 10-15% frostvæske!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-13 10:57, skrev The_Lobster:

vel.. Jeg vet det er fullt mulig å bruke flytende nitrogen som et litt dyrt alternativ til vannkjøling.. (noe som også kan være svært effektivt, for med en god kompressor kan man vel få nitrogen ned i rundt -180C ?) Problemet med nitrogen er at skal man bruke det, må man punge ut mye. Nitrogen er ikke billig..

Nitrogenen er ikke dyr, den er meget billig, du må huske at det er 76% Nitrogen i luften, det er ikke det som er problemet med stoffet.

Du kan IKKE bruke det som et alternativ til vannkjøling, de kan ikke sammenlignes. Du får ikke vanlige små kompressorer til Nitrogenkjøling. Hvorfor ? Det trengs såpass store krefter at kompressorene blir temmelig dyre og store.

Quote:

Så, alkohol fryser ikke med en gang under 0... går det ann å bruke alkohol som et alternativ? Og da en litt billigere kompressor? Eller saltvann? (fryser vel på rundt -4 grader)

vet ikke helt om jeg skjønte deg her. Hvorfor er du så opptatt av frysetemperaturene ? I en vanlig vannkjølingsloop går vannet aldri under romtemperatur, og det samme gjelder hvis du hiver peltier (TEC) elementer på også. Skal du derimot benytte en "chiller" dvs en enhet som fryser ned kjølevæsken i systemet ditt (baserer seg gjerne på fryserteknologien (ala Vapochill, Prometeia o.l) Bare at her kjøler du VANNET istedet for prosessoren) må du bruke diverse løsninger ettersom kjølevæsken kan nå temperaturer godt under frysepunktet. Her vil jeg anbefale en meget god artikkel som jeg fikk mye ut av.

Saltvann er som nevnt mislykket å bruke, dette bare ødelegger.

Uansett hva du planlegger å benytte er det lurt å spørre, grave og lese haugevis av artikler om emnet.

Lykke til !

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Kom forresten opp med et litt teit kjølingssystem forresten: bruke fryseboksen som kabinett?

Men da vil det nok komme dugg på kortene når strømmen går antar jeg.. Så det ville vel ikke være så smart?.. lol..

Syntes bare nitrogen kjøling virket så fun. Etter å ha hørt uttallige historier over hvordan "fattern lekte med flytende nitrogen med vennene sine på college".. lol (de fikk gjøre eksperimenter selv. som visstnok hadde visse begrensninger og regler.. men jeg tror ikke alle var heeelt klar over dem.. :grin:)

Joachim

Lenke til kommentar

Går ann på en bizarr måte å bruke fryseren, men det skal ikke være varme ting i fryseren, da blir den ødelagt...

anyway - skal du prøve det så spray alt med plastidip, det er en slags gummi og legger seg fint på kortene og lar ikke kondens slippe til og messe det opp for degdet leder ikke strøm og tåler endel. Tviler på at du har en "Un-do" knapp på sprayboksen som du kan trykke på for å få bort "plast/gummi" laget du sprayer på da men.

Anbefaler vanlig vannkjøling med kjølevæske, "enkelt, safe og greit"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...