Gå til innhold

Night of the living dead (SPOILERS)

Obo

Anbefalte innlegg

Jeg så for litt siden Night of the living dead og det var en ting som slo meg.

Den afro-amerikanske helten Ben som låser seg ned i kjelleren hardt skadet helt på slutten av filmen, kommer ut som en zombie når hjelpemannskapene bryter opp døren.

Men jeg så aldri han bli bitt? Er det flere en meg som synes dette er merkelig?

Og hva mener dere er den beste zombie-filmen som er laget?

Jeg for min del mener Day of the Dead av George A. Romero er den beste som er laget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ben blir aldri bitt. Han skjuler seg i kjelleren når zombiene kommer seg inn. Utrydningsmannskapene tror han er zombie

Den beste zombie filmen som er laget, etter min mening, er Dawn of the Dead (1978), tett etterfulgt av Night of the Living Dead.

Edit: Du burde kanskje ha slutten i spoiler tags, så du ikke ødelegger den for andre som ennå ikke har sett filmen.

Endret av xkharonx
Lenke til kommentar

Jepp, det er nettopp det at han faktisk ikke har blitt bitt. Dette er også et hovedmoment i filmens litt dypere sider. Filmen er fra 60-tallet når oppstyret rundt rasismen i USA var på sitt sterkeste og man kan ikke unngå å tenke på rasisme når man ser alle de hvite folka med jaktgevær som løper rundt langs bygda og koser seg mens de bruker zombiene som skyteblink. At Ben automantisk blir antatt for å være en zombie framhever dette.

Om det faktisk var Romero sin hensikt vet jeg ikke, siden han gjentatte ganger har påpekt hvor tilfeldig det er at det er mørke hovedroller i både Night of Dawn.

Selv liker jeg også best Dawn of the Dead (1978), med Zombie 2 aka. Zombie Flesh Eaters (1979) på en sterk andreplass.

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm
Om det faktisk var Romero sin hensikt vet jeg ikke, siden han gjentatte ganger har påpekt hvor tilfeldig det er at det er mørke hovedroller i både Night of Dawn.

Jeg tror jeg leste et sted at de mørke hovedrollene var et forsøk på å skape assosiasjoner til de tropiske/originale zombie-settingene (ex: White Zombie osv. og bøkene som satt i gang zombie-sjangeren på 20- og 30-tallet). Jeg tror det jeg leste var om Day of the Dead i hovedsak.

Når det gjelder gode zombiefilmer henger jeg meg på Scarface^, Dellamorte Dellamore på en tredjeplass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...