Gå til innhold

Billig ide for HD-kanaler på videokanon. Går det?

Anbefalte innlegg

Hei.

Som mange andre, har jeg veldig lyst på HDTV når mange av kanalene blir i HD oppløsning. Det eneste som stopper meg fra å kjøpe en HDTV, er selvfølgelig prisen. Jeg syntes 10 000kr for en 26" bra HDTV er litt mye. Når det gjelder videokanoner, så syntes jeg det er veldig billig i forhold til HDTV'er, og det gir jo et MYE større bilde. Jeg selv har en videokanon til 5 000 kroner. Problemet med den er at den ikke har HD inngang (component inngang). Istedet har den PC-inngang, hvor jeg blandt annet har koblet til min Xbox 360 med en VGAHD kabel og fått en oppløsning på 1024x800. Dette er så godt som HD-oppløsning.

Nå tilbake til selve ideen min.

Når jeg skal se på en tv-kanal på min videokanon, kobler jeg videokanonen til tven med en scart kabel (det er ikke innebygd tuner i min videokanon). I utgangen av tven har jeg en scart plugg med inn/ut bryter:

scart-adapter.jpg

Jeg kobler denne pluggen til scart inngangen på tven og setter den på "ut". Så kobler jeg scart kabelen fra videokanonen inn i denne pluggen, og skrur på en kanal på tv'en. Da vises denne kanalen på videokanonen.

Nå til spørsmålet:

Kan jeg gjøre det samme med component video utgangen på en HDTV? Hvis jeg har en videokanon med component inngang (HD-inngang), og kobler den til tven med en component kabel som går videre til en bryter i HDTV'en med samme funksjon som den bryteren jeg nevnte over (bare at denne er laget for component kabler og ikke scart). Vil jeg da få tv-kanaler i HD-kvalitet på min videokanon (mener da selvfølgelig kanaler som blir sendt i HD-kvalitet). Isåfall vil du spare masse penger hvis du er keen på å se på DVD filmer, tv-filmer i HD-oppløsning, fotballkamper på tv o.s.v. i veldig stort format :) PS. Du må kjøpe deg en liten HDTV for at denne ideen skal fungere, men den behøver ikke å koste mye (bare så du har en tv som kan ta imot HD-kanaler).

Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8745264

Innen HD-sendinger kommer for fullt skal jeg banne på at f.eks. en 42" LCD HD med oppløsning på 1920x1080 ikke lenger vil koste skjorta.. Da ville jeg vel heller gått for en slik når den tid kommer enn denne løsningen, hvis løsningen da i det hele tatt funker optimalt. Men artig idè though. :)

Lenke til kommentar
HDMI kabler gir da bedre bilde enn component. Vet ikke hvordan dette vil virke da, men du må hvertfall vite om TVen kan sende signaler ut av componenttilkoblingen.

6360103[/snapback]

Det spørs. Gode spillere fungerer bedre med komponent.

Lenke til kommentar
Kan jeg gjøre det samme med component video utgangen på en HDTV? Hvis jeg har en videokanon med component inngang (HD-inngang), og kobler den til tven med en component kabel ...

Det er vel ingen TV-er som har component-utgang? Og TV-ene har ikke HD-tuner. Når det kommer HD-sendinger vil alle trenge en tuner/dekoder og da kobler du bare den til kanonen. Spørsmålet blir evnt. hva slags tilkoblinger disse boksene får. Sansynligvis blir det brukt DHCP og da må du nok ha DVI- eller HDMI-inngang på kanonen din for å få beste kvalitet.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...