Gå til innhold

Hjelp til kjøp av Canon EOS 350D

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg Canon EOS 350D, og lurer på noen få ting. Jeg har ikke så mye peiling på kamera, jeg bare liker å ta bilde. Jeg elsker å ta bilde og har tyvlånt Canon EOS 350D av en venn av meg i lengre tid. Tok en titt i prisguiden og vurderer det til at jeg skal gå til innkjøp av nettopp Canon EOS 350D.

Det jeg lurer på er hva jeg må kjøpe? Fordi når jeg begynner å se nærmere etter så er noen kamera som er merket "kun kamerahus", og da regner jeg med at du må ha en linse for å gjøre d brukenes. Også er d noen med massevis av linser osv. Jeg ønsker samme greia som jeg har lånt, og det er sånn 18-55 linse. Han jeg lånte kamera av kjøpte det gjennom sånn jobb avtale, og han har ikke så veldig mye peiling selv. Og linsa fulgte med.

Jeg er super fornøyd med den linsa jeg hadde og trenger ikke noe dyrt og avansert, d må vertfall vente til senere.

Det jeg lurer på er, som sikkert høres dumt ut for dere som har peil, men er d samme ka 18-55 linse jeg kjøper? Kan jeg bare se i prisguiden og velge den billigste? Som f.eks.

her her her her eller her

Jeg ble litt overraska fordi jeg trodde at dinna 18-55 linsa som du ser på alle bilder av kamera var standard og at de andre linsen var ekstra. Er d noe jeg må passe på? Ser også at noen oppgir at kamera er nordisk lr norsk? Er d bare bruksanvisningen som er på norsk? Som dere skjønner jeg trenger litt veiledning. Håper noen kan være så venling og hjelpe meg.

Edit: Er det noe jeg må passe på ved kjøp av minnekort? Ser at man får veldig billig minnekort til kamera enkelte plasser.

Endret av EldarHelseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg kjøpte kamera og er kanskje i samme båt som deg. Jeg her heller ikke kunnskapen som skal til men her er min tråd:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=589844

Jeg havnet tilslutt på:

Nikon D70s

Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 18-200 F/3,5-5,6G IF-ED

Grunnen til dette er at jeg valgte linse før kamera.

Fordelen med linsa er mange, men nevner

1) du slipper linsebytte, noe som er fordel med tanke på smuss/skitt

2) den dekker muligens dine behov + litt til

Henter mitt kamera om 4 timer!

Gleder meg vilt.

Dette blir litt dyrere enn du kanskje hadde tenkt deg, men linse har enorm betydning for bildene du tar :)

Lenke til kommentar

Det du skal se etter er Kit, og da er prisen for tiden på 5995 med kitoptikken.

Kan også være enig med oivind_dahle, men prisen blir deretter. Vær obs på at store Zoomområder fører med seg kvalitetsproblemer. En klassisk kombinasjon i dagens digitale verden er omtrent 17-70 og 70-200 inndeling, eller 17-50 (17-55) / 70-200. Så trenger man også kanskje en ekstra tele (300 eller 400mm), eller en zoom 100-300mm eller 100-400mm. Da ser en isåfall fordelen av å bruke 17-70 alternativet.

En behøver ikke nødvendigvis å ha overlapping.

Med Canon kamerahus, kan en også nytte tredjepartsoptikk (laget for Canon EOS fatning) eller holde seg til Canon (EF og EF-S optikk) for EOS. Canon har tidligere hatt en annen fatning (FD optikk) som dermed ikke lar seg benytte.

En del tredjeparts optikkfabrikanter bruker "Reverse Engineering" for å konstruere optikken, dvs. at de ikke har Canon's medvirkning på datasiden. Det fører til usikkerhet om kompatibiliteten, selv om det i nyprodusert optikk er liten sannsynlighet for problemer. For å unngå problemet helt kan man benytte originaloptikk, men da får en ofte dårligere optisk glass pr krone. Så har man råd kjøper man det beste (L-optikk serien fra Canon), har man ikke så god råd osv. bruker en også optikk fra Sigma Tamron Tokina osv. (for Canon EOS), eller Canon's rimelige serie. Nordisk utgave (eller norsk) går på garantiforhold og bruksanvisning, og i noen tilfeller flere menyvalg (språk).

Endret av brainware
Lenke til kommentar

jeg tror du vil få mere glæde af sigmas 17-70 til omkring 3000. Den har lidt større zoomområde, og er mere lysstæk end standard 18-55.

sigma og tamron laver en 18-200 i samme prisleje. Nogen syntes den er god - andre dårlig. Jeg har en til fjeldture og lign. hvor vægten spiller ind og er fint tilfreds - den skal dog helst blændes ned til blænde 8

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er hva jeg må kjøpe? Fordi når jeg begynner å se nærmere etter så er noen kamera som er merket "kun kamerahus",  og da regner jeg med at du må ha en linse for å gjøre d brukenes. Også er d noen med massevis av linser osv. Jeg ønsker samme greia som jeg har lånt, og det er sånn 18-55 linse. Han jeg lånte kamera av kjøpte det gjennom sånn jobb avtale, og han har ikke så veldig mye peiling selv. Og linsa fulgte med.

Jeg er super fornøyd med den linsa jeg hadde og trenger ikke noe dyrt og avansert,  d må vertfall vente til senere.

Det du skal lete etter, er i såfall Canon 350D _kit_, da følger det med objektiv. Som oftest blir det billigere å kjøpe 18-55-objektivet i et slikt kit, så hvis du er fornøyd med det, er det et godt tilbud.

Det jeg lurer på er, som sikkert høres dumt ut for dere som har peil, men er d samme ka 18-55 linse jeg kjøper? Kan jeg bare se i prisguiden og velge den billigste? Jeg ble litt overraska fordi jeg trodde at dinna 18-55 linsa som du ser på alle bilder av kamera  var standard og at de andre linsen var ekstra. Er d noe jeg må passe på? Ser også at noen oppgir at kamera er nordisk lr norsk? Er d bare bruksanvisningen som er på norsk? Som dere skjønner jeg trenger litt veiledning. Håper noen kan være så venling og hjelpe meg.

Som sagt, det lønner seg å kjøpe kit som inkluderer kamerahus og 18-55-objektivet. 350D har vel så vidt jeg vet norske menyer, i hvert fall i de norske utgavene. Usikker på om det er forskjellige utgaver som er å få tak i.

Når det er sagt, du bør absolutt ta en tur i en butikk som har noen andre kameraer og prøveholde dem også! Selv om du liker 350D, kan det være at f.eks. Nikon D50 er enda bedre. Teknisk er kamerahusene like gode, du trenger ikke tenke på det i det hele tatt. Sier ikke at du ikke skal vurdere 350D, men vet at det ikke passer mine hender, og at du ikke bør "binde" deg til Canon fordi du har prøvd bare det.

Nikon D50 med 18-55 koster omtrent akkurat det samme som Canon 350D med 18-55 (5000-5500,- kr), så prisen trenger heller ikke være noen bekymring. Når det gjelder bedre optikk ved en senere anledning, har stort sett Canon og Nikon samme utvalg, med unntak av 18-200VR-objektivet oivind_dahle nevner, som Canon ikke har noen tilsvarende til. Det koster dog over 6000 kr, og er antakelig litt overkill i første omgang, siden du er godt fornøyd med Canons 18-55. Veldig mange vil nok anbefale deg å kjøpe et annet objektiv enn kit-objektivet, spesielt på Canon (Nikon sitt kit-objektiv er en del bedre enn Canon sitt), men er du fornøyd, skal du ikke høre på hva andre sier. Det viktigste, er som alltid at _du_ som bruker er fornøyd, det samme gjelder ved valg av kamerahus...

Edit: Er det noe jeg må passe på ved kjøp av minnekort? Ser at man får veldig billig minnekort til kamera enkelte plasser.

Ikke annet enn at det bør (naturligvis) være raskt, og at det passer til kameraet. De aller fleste bruker CompactFlash, mens Nikon D50 bruker SecureDigital. Har ellers lite å si. Ellers anbefales merkene Sandisk og Lexar, men om du vil merke noe særlig til det, er slett ikke sikkert.

Lenke til kommentar
jeg tror du vil  få mere glæde af sigmas 17-70 til omkring 3000.  Den har lidt større zoomområde, og er mere lysstæk end standard 18-55.

På den annen side koster 18-55 en slikk og ingenting (spesielt på Canon!)... Prisforskjellen er bare ca 160 kr (i Prisguiden) mellom bare 350D kamerahuset og kitet, så han kan utmerket godt kjøpe kitet, og heller spe på med flere objektiver senere. Jeg er egentlig enig med deg, men å bruke 3000 kr mer, når man egentlig er fornøyd, kan synes unødvendig...

Lenke til kommentar

Tja. Sony Cybershot vil gi trådstarter langt bedre løsning enn en Kit løsning fra Canon.

Og la oss være ærlig. Om han skulle tenne virkelig på tanken om fotografi som hobby vil han allikevel kjøpe et nytt kamera om noen år. Medfulgte kitlinser er verdt ca 2 kroner :)

Lenke til kommentar

Det er galskap og ikke kjøpe med kit linsen... Se for deg at du skal selge din dslr om noen år. Tror du det er lettere å selge med eller uten objektiv til nybegynnere? Alternativt er at man må gi fra seg godsaker (18-200'en til Dahle ;-) )

Som nevnt, kit'en er (mer eller mindre) gratis og faktisk bedre en sitt rykte til tross for et litt stusselig ytre og kjekt å ha når du skal selge.

Lenke til kommentar

Ok, må begynne med å se tusen takk for alle svarene.

Så vil jeg si at jeg skal ha et sånn kit som dere her nevner, d va akkurat d jeg va på utkikk etter :) Saken er den at jeg har ikke noen peiling på d å ta bilder, å jeg hadde sikkert ikke hatt peil på når å bruke hvilken linse osv. Så pr dags dato er d ikke aktuelt for meg bruke så alt for mye mer enn +/- 6000 krone for kamera og linsa og da høres d ut for meg som at et sånn kit er mitt i blinken for meg. Så forstår jeg d sånn at om jeg skulle ha bruk for noe mer seriøst i senere tid så er vel kamera bra nok til priv bruk, og jeg kan heller kjøpe en bedre linse.

Jeg knipser masse bilder, men bruker bildene skjelden til noe seriøst. Jeg gjør d mer fordi jeg liker d, og for å ha d morro. Så kamera for meg er mer et leketøy mer enn noe seriøse greier, som sikkert mange her bruker sitt kamera til. Altså jeg bruker kamera til å samle på bilder fra turer/ferier familie osv. Men jeg tar ikke hensyn til lysforhold å alt sånn dere "proffe" gjør, jeg knipser 5 bilder å lagrer d beste :)

Så jeg tror et kit er den beste løsningen for meg. Jeg tror også jeg skal sjekke opp tipset ditt om Nikon D50, jeg har prøvd det en gang, men jeg tror jeg vil gå for for EOS 350D fordi jeg trives veldig godt med d kameraet :) Tusen takk for Lefdal.com tipset også..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå bestilt dette kamera, var ukestilbud på Komplett.no. Jeg bare lurte på no, det er jo viktig av minnekortet er raskt. Jeg bestilte 2 av dette minnekortet her.

Er dette et helt OK, minnekort? Med tanke på pris er nok ikke dette det raskeste minnekortet, men er d raskt nok til normalt bruk? Må se ting litt i forhold til pris.

Ønsker mindre og flere minnekort, skulle det skje noe med det ene. Det blir ødelagt/mista eller hva det måtte være syns jeg det er greit å ikke miste alt. Derfor bestilte jeg 2.

Lenke til kommentar
Har nå bestilt dette kamera, var ukestilbud på Komplett.no. Jeg bare lurte på no, det er jo viktig av minnekortet er raskt. Jeg bestilte 2 av dette minnekortet her.

Er dette et helt OK, minnekort? Med tanke på pris er nok ikke dette det raskeste minnekortet, men er d raskt nok til normalt bruk? Må se ting litt i forhold til pris.

Ønsker mindre og flere minnekort, skulle det skje noe med det ene. Det blir ødelagt/mista eller hva det måtte være syns jeg det er greit å ikke miste alt. Derfor bestilte jeg 2.

6417698[/snapback]

Ikke av den beste kvaliteten,(sandisk og lexar er konge) funker greit med tanke på hastighet.

Lenke til kommentar

6417698[/snapback]

Ikke av den beste kvaliteten,(sandisk og lexar er konge) funker greit med tanke på hastighet.

6417871[/snapback]

Så dette kortet funker greit med tanke på hastighet lr va d bare sandisk og lexar som funka bra med tanke på hastighet?

Lenke til kommentar

Så dette kortet funker greit med tanke på hastighet lr va d bare sandisk og lexar som funka bra med tanke på hastighet?

6417942[/snapback]

Sandisk/lexar har generellt bedre kvalitet enn de flesta andre, det du har kjøpt er helt greit med tanke på hastighet.

Lenke til kommentar

6417942[/snapback]

Sandisk/lexar har generellt bedre kvalitet enn de flesta andre, det du har kjøpt er helt greit med tanke på hastighet.

6419732[/snapback]

Ok, men da vet jeg det om hasttigheten. Men hvordan vil jeg merke, under dagblig bruk at kvaliteten på Sandisk/lexar er bedre? Er d noen merkbar forskjell i bruk, eller er det levetid, og at d tåler en trykk osv d går i?

Lenke til kommentar

Det er mindre feil ved Sandisk, Kingston og Lexar kortene enn hos Twinmos og andre kort. Jeg jobber i en fotoforretning, og 90% av alle som kommer fortvilt med feil på kortene sine har kort av andre merker. Ytterst sjelden det kommer noen med feil på Sandisk kort. De få gangene det har skjedd så har jeg formatert kortet, og det funker utmerket etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...