NoWiSee Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Dette er historien om en stjålen mobil, en IT-kyndig venn og en million internett brukere. Historien begynner for noen uker siden da telefonen ble mistet i en taxi i New York. Når vennen ringte til telefonen for å tilby en finnerlønn til finneren så ble han møtt med rasistiske kommentarer og beskjed om at han aldri ville se telefonen igjen. Eieren så for seg at telefonen var for evig tapt og kjøpte seg da en ny og fikk seg et nytt simkort. Noen dager senere så opprettet vennen en webside dedikert til det ene formålet å gjøre narr av de som hadde telefonen. Hans våpen var bilder. Når telefonen tar bilder, noen ringer eller sender mail så blir dette lagret på en server. Dette kan eierene få tilgang til ved å logge på en webside. Tyven har ikke vært klar over dette og hadde til vennens store fryd tatt en masse bilder av seg selv, ringt til alle vennene og logget på AOL IM. Alle bildene som tyven hadde tatt ble lagt ut på nettsiden som vennen opprettet og de fikk etter hvert mye oppmerksomhet. Og som alt annet som er spennede på nettet så sprede nyheten seg som ild i tørt gress dynket i bensin. Nyheten var spred til alle verdens kanter og informasjon om de som hadde telefonen begynte å strømme inn på e-post til han som opprettet nettsiden. Tyven hadde også etterlatt spor på telefonen som gjorde de i stand til å ta kontakt med de på IM. Når tyven ble konfrontert med det de hadde funnet ut så begynte de å bortforklare seg med at de hadde kjøpt den av en taxi sjåfør, dette ble etter en liten stund endret til at det var en av tyvens bekjente som hadde funnet den og til slutt endret til at det var moren til tyven som hadde kjøpt den av en person på en T-banestasjon i NY. Historien er muligens den beste jeg har lest på lenge, og er en utrolig god bekreftelse på det vi allerede vet om at internett brukt på rett måte er ett at det kraftigste verktøy for å finne informasjon. Personene som eide telefonen klarte i løpet av 2 uker å finne tyvene, kontakte de, melde det til politiet og få tyven arrestert. Historien i sin helhet kan finnes på http://www.evanwashere.com/StolenSidekick/ Lenke til kommentar
............... Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 hehe ja det er utrolig hva internett kan gjøre! bra for oss Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897 Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 (endret) Genialt! Edit: Der ja Endret 22. juni 2006 av Slettet+987123897 Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 22. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2006 Ja, når jeg leste historien og fikk alle detaljene på plass så ser du at dette har vært et ganske omfattende prosjekt som involverer blant annet en politimann som gav tips til nettstedet eier om hvordan fremgangsmåten er for å anmelde stjålne ting. Og det var også bekjente av tyven som da var i kontant med eieren av nettstedet for å informere om at det muligens kom et søksmål for ”mobbing”. Så tyven ser da tydeligvis ikke helt situasjonen slik den er. De føler de har rett på å beholde den stjålne telefonen eller at eieren må kjøpe den tilbake. Logikken til visse folk er helt ute å kjører. Så det gjør seg som artig lesning hvis man har litt tid til overs Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Haha! Likte svaret til en på en av "bloggene" deres: My GOD! Their sidekick was stolen by... Jabba the HUTT! Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 ild i tørt gress dynket i bensin. Hmm Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 22. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2006 ild i tørt gress dynket i bensin. Hmm 6361790[/snapback] hehe.. ja, hvis du ser på hvor mange blogger som nevner det og hvor mange nyhetssteder som har linket til siden i løpet av 14 dager så ser du hvor fort denne historien spredde seg. Det er snakk om at nyheten spredde seg like fort til hele verden som det vanligvis tar for en nyhet å spre seg over et geografisk område på størrelse med en liten norsk by med vanlige "nyhetskanaler" for slike ting som ikke får dekning i aviser eller TV. For om det ikke hadde vært for internett så hadde dette blir et kjipt tap for eieren og han hadde ikke fått den tilbake og de hadde aldri fått vite hvem det var som hadde den. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 ild i tørt gress dynket i bensin. Hmm 6361790[/snapback] hehe.. ja, hvis du ser på hvor mange blogger som nevner det og hvor mange nyhetssteder som har linket til siden i løpet av 14 dager så ser du hvor fort denne historien spredde seg. Det er snakk om at nyheten spredde seg like fort til hele verden som det vanligvis tar for en nyhet å spre seg over et geografisk område på størrelse med en liten norsk by med vanlige "nyhetskanaler" for slike ting som ikke får dekning i aviser eller TV. For om det ikke hadde vært for internett så hadde dette blir et kjipt tap for eieren og han hadde ikke fått den tilbake og de hadde aldri fått vite hvem det var som hadde den. 6361877[/snapback] Var nok ikke det jeg komenterte. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 At gresset ikke lenger er tørt om det er dynket i bensin? Det er forskjell på vått gress dynket i bensin og tørt Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Dette var ganske morsomt, ja. *mine innlegg* Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 At gresset ikke lenger er tørt om det er dynket i bensin? Det er forskjell på vått gress dynket i bensin og tørt 6363098[/snapback] Akkurat. Ild i tørt gress dynket i bensin er ganske selvmotsigende! Et paradoks. Lenke til kommentar
dioX Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 *tekst*6359204[/snapback] ganske heftig!! hehehe Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 haha, genial historie. Sittet i 2 timer nå og lest Interessant hva man kan gjøre, bare man vil nok Lenke til kommentar
Leon Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 At gresset ikke lenger er tørt om det er dynket i bensin? Det er forskjell på vått gress dynket i bensin og tørt 6363098[/snapback] Akkurat. Ild i tørt gress dynket i bensin er ganske selvmotsigende! Et paradoks. 6364592[/snapback] Overhodet ikke? Det er forskjell på å dynke vått gress i bensin, og (som her) å dynke tørt gress i bensin. Historien gav meg en god latter, forresten. Takk =) Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Fant frem gubben på IRC.. Hilsa fra norge jeg (jeg er r3nd3z) [02:47:14] <r3nd3z> ah, thats cool.. greetings from norway, were' discussing all of this, and on your side. good luck! [02:47:18] <stolensidekick> thanx man [02:47:27] <stolensidekick> greetings from IRC [02:47:29] <stolensidekick> :-) Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Hmm, hva skal man si, de folka ble rett og slett EID! Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Ganske fett, men hvordan fikk vennen fatt i alle bildene som tyven tok med mobilen? Dette skjønte jeg ikke helt.... Genial historie btw Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Kjempe tøft. Utrolig eid da. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Enn å være sta nokk til å ikke gi seg i en sånn situasjon. Leste gjennom greia, syntes det var modig gjort av han fyren å ikke gi seg. Lenke til kommentar
g@bb@ Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Kanskje jeg burde levere tilbake telefonen jeg fant på bussen? Hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå